Nekromanti Rollpersonsgenerering utan text

Olle Linge

Snigel
Okej, nu har vi precis diskuterat hur folk ser på rollpersongenerering. Någon påpekade att det viktiga är att man ger inspiration till spelarna så att de kan komma igång. Kommer de igång, så kommer hela spelet igång, så att säga. Nu till ett litet problem.

I min spelgrupp (inte forumitgruppen) har vi en tradition att köpa lite rollspel och göra det mesta själva. Om vi köper något så ser vi till att ha ett exemplar tillsammans så att vi slipper lägga ut onödiga pengar. Vi har dessutom en skiftande grad av motivation att spela rollspel. Jag själv skulle lätt kunna tänka mig att plöja några hundra sidor för att komma in i ett spel (hur många gånger har man inte gjort det?). Men det kan och vill inte alla.

Nu till problemet. Vi startade en kampanj i Magneter och mirakel nyligen och jag sitter på åttahundramiljoner ton inspiration. Delar av den finns i spelet jag skrivit. Ingen av spelarna är insatt tillräckligt mycket, vilket kräver att de på något sätt måste tå del av inspirationen jag har.

Hur gör man? Jag kan inte sätta min text i händerna på folk som inte är intresserade eller spelar för första gången. Det måste gå relativt snabbt och utan för mycket ansträngning. En smidig grej är förstås att göra karaktärer åt dem, men låt oss säga att jag av någon anledning inte har den valmöjligheten. Så, hur får man spelarna att själva få idéer till vad de vill spela utan att de läser spelet ifråga?

Krille

Super Moderator
Det som sålde mig på Castle Falkenstein var ett uppslag med en bild från en typisk fejkartonhundratalsgata, med alviska gentlemän, drakar, zeppelinare, vackra damer, urverksdrivna och ångdrivna appagrunker samt ett par knasiga uppfinningar från det riktiga artonhundratalet (jag har en bok med sådana, så jag kände igen delar av bilden på uppslaget därifrån).

Ze point är att jag hittills inte har träffat en enda spelare som inte har lyckats göra en Castle Falkensteinig rollperson efter att ha sett den bilden och fått höra kortbeskrivningen "Fången på Zenda korsat med vad som helst av Jules Verne korsat med Tolkien". Bilden inspirerar och säger vad som finns, och kortbeskrivningen sätter gränserna.