megalomansk
Veteran
- Joined
- 27 Apr 2004
- Messages
- 2
Jag tänkte köra igång en ny drakar och demoner kampanj med min spelargrupp ganska snart. Vi bestämde oss för att använda oss av DoD91-reglerna som underlag för rollpersonsskapandet, då jag skapat en ny värld för kampanjen.
Men jag upptäckte att mycket av rollpersonsskapandet inte var så bra som jag en gång tyckte.
Användandet av BP tycker vi är bra, men däremot tycker vi inte om slumpmomentet som tillkommer för startkapital, socialt stånd, särskilda förmågor, etc.
Därför undrar jag om någon därute har någon vettig variant där även dessa bitar köps för BP?
Vidare funderar jag på om inte de sociala stånden borde ha lite mer för och nackdelar, kanske i form av valbara färdigheter, gratis FV i vissa färdigheter etc. Någon som har några idéer om vilka färdigheter som borde vara möjliga i de olika sociala stånden (egendomslös, underklass, medelklass, överklass, adel, vi har tagit bort indelningarna högre/lägre).
Sen tror jag att jag ska slopa färdighetskategorierna (primära, yrkes, sekundära) och dess olika kostnader. Antalet färdigheter kommer inte heller att begränsas. En viss utrensning av färdigheter kommer nog också att göras. Någon som har tips på ett alternativt kostnadssystem?
Vilka färdigheter är onödiga, och har någon mer ingående beskrivningar som gör färdigheterna mer användbara, samt att de ger spelaren mer information om vad RP kan vid olika nivåer?
Men jag upptäckte att mycket av rollpersonsskapandet inte var så bra som jag en gång tyckte.
Användandet av BP tycker vi är bra, men däremot tycker vi inte om slumpmomentet som tillkommer för startkapital, socialt stånd, särskilda förmågor, etc.
Därför undrar jag om någon därute har någon vettig variant där även dessa bitar köps för BP?
Vidare funderar jag på om inte de sociala stånden borde ha lite mer för och nackdelar, kanske i form av valbara färdigheter, gratis FV i vissa färdigheter etc. Någon som har några idéer om vilka färdigheter som borde vara möjliga i de olika sociala stånden (egendomslös, underklass, medelklass, överklass, adel, vi har tagit bort indelningarna högre/lägre).
Sen tror jag att jag ska slopa färdighetskategorierna (primära, yrkes, sekundära) och dess olika kostnader. Antalet färdigheter kommer inte heller att begränsas. En viss utrensning av färdigheter kommer nog också att göras. Någon som har tips på ett alternativt kostnadssystem?
Vilka färdigheter är onödiga, och har någon mer ingående beskrivningar som gör färdigheterna mer användbara, samt att de ger spelaren mer information om vad RP kan vid olika nivåer?