Nekromanti Rollpersonsskapande och karaktärsdrag

Krille

Super Moderator
Ursprungligen tänkte jag bygga Blå Himmel med rollpersonsmallar: en komplett rollperson med bild, namn, stats och en liten lumparståry. Varje rollpersonsmall får en sida, och det ska finnas ca 15 sådana. Därtill i något appendix finns regler för att bygga egna rollpersoner.

Metoden att bygga egna rollpersoner börjar med att man funderar på lite allmäna frågor om bakgrunden, uppdelad i fyra sektioner: Barndom, Uppväxt, Vuxenliv och Krigstjänst. Under varje sektion väljer man en klase färdigheter (två stycken vardera, utom Vuxenliv där man väljer fyra) och ett karaktärsdrag. Till slut har man tio färdigheter och fyra karaktärsdrag.

Resten av reglerna för rollpersonsskapande finns under spoilerknappen för de nyfikna:

På färdigheterna sätter man ut en sexa, tre fyror och sex tvåor. Sen sätter man attributen: de börjar på -2, men ökar med ett för varje färdighet som hör ihop med attributet, dock max +4. Om en färdighet hör ihop med två attribut så väljer man ett av dem och ökar det. Sedan får man ett antal bonuspoäng som man kan använda för att höja attribut, skaffa extra färdigheter och höja färdigheter. Man får ras- och nationskaraktärsdrag och kan förfina dem. Man får välja ett flygplan. Slutligen får man namnge sin kalfaktor, eller förklara varför man inte har en.

Men... nu har jag börjat fundera på alternativ, och kommit på en liten kul grej.

Jag gör en bunt med kort. På varje kort finns två händelser, en krigshändelse och en civil händelse. Varje händelse har ett karaktärsdrag.

Krigshändelsen är någon namngiven operation, offensiv eller händelse under kriget, oftast under de senaste åren, och en liten beskrivning av vad som hände rollpersonen under den krigshändelsen. Den civila händelsen är lite samma sak, fast inte krigiskt.

Det kan se ut så här:

Operation Feuerhammer
För att stoppa den stora våroffensiven slängde meroverna in allt de hade. Det var en desperat kamp i luften över fronten, men du undkom helskinnad och med flera segrar.
Flygaräss
---
Arrangerad förlovning
Du hade inte mycket att säga till om när dina föräldrar utsåg din blivande. Du vill inte tänka på hur det blir att bo under samma tak, så livet på fronten är på sätt och vis en befrielse.
Illa förlovad
Titeln på händelsen är det i fetstil, medan det i kursiv stil är karaktärsdraget.

Observera att Operation Feuerhammer mycket väl kan förekomma på fler kort:

Operation Feuerhammer
Det är inte lätt att vara nerskjuten bakom fiendens linjer; det krävs att man har tur för att kunna undvika att bli krigsfånge. Men med lite hjälp från motståndsrörelsen så går det att ta sig till ett neutralt land och vidare hem.
Nerskjuten
---
Dödsfall i familjen
Det är tragiskt när familjemedlemmar dör. Det är än mer tragiskt när de efterlevande tar till alla till buds stående medel för att tillförlika sig arvet.
Arvstvist
Så, hur använder man de här korten? Jo, när man gör rollpersonen utan mallar så drar man ett antal kort. Jag föreställer mig sex eller åtta stycken. Från korten plockar man ut fyra karaktärsdrag. Minst ett av dem måste vara civilt och minst ett av dem är en krigshändelse. En yngre rollperson har förmodligen tre civila och en krigshändelse, medan en erfaren gammal krigshäst kan ha en civil och tre krigshändelser.

Därmed skulle jag överge tanken att man väljer karaktärsdrag i samband med att man svarar på bakgrundsfrågorna. (Jag skulle till och med kunna tänka mig att överge färdighetsvalen, och koppla dem till bakgrundskorten istället.)

Tanken är då att man drar ett antal kort (säg sex stycken). På korten finns sex krigshändelser och sex civila händelser och inalles tolv karaktärsdrag. Från dem väljer man fyra. Dessutom får du en liten snutt bakgrund, två tre meningar gånger fyra.

Det trevliga är att dina medspelare kan råka dra kort med samma händelser, i synnerhet krigshändelserna. Det kan till och med hända att en spelare med en merovisk rollperson valde Flygaräss från det kortet Operation Feuerhammer som han drog, medan en den weldländska rollpersonens spelare drog det andra Operation Feuerhammer-kortet och valde Nerskjuten. Så här har vi två olika soldatöden i samma fältslag, två olika perspektiv på samma händelse att spinna vidare på.

Orsaken till att jag funderar på kort är att det är lätt att lägga till kort. Jag skulle förmodligen kunna lösa det med en tabell, men det är hårigt och tråkigt att revidera tabeller i framtiden. Kort är enkelt: det är bara att lägga till senare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter riktigt bra. Låter lite som de gamla bakgrundsgenererande systemen i t.ex Traveller eller Mutant Chronicles, men utan obalansen som ofelbart infann sig. Me like!

Petter42

Swordsman
I min erfarenhet är det ofta lite styltigt att slumpa fram bakgrundsgrejer. Det blir ofta osammanhängande och motsägelsefullt, eller så får man lägga alldeles för mycket tid. Det brukar bli rätt bra om personen har ett hum om bakgrund, men inte för mycket bestämt eller för lite, så att man kan bygga på det man har. För annars måste man bygga bakgrund utefter händelserna blir man begränsad (om man inte har hum) eller så måste man ändra saker man redan tänkt ut (om man har för mycket hum).
Att man väljer ut bara några händelser åtgärdar det till viss del, men det finns också en hel del nackdelar. Dock så, som alltid, brukar det kunna bli bra om det är bra kommunikation mellan spelare och spelledare och de båda är flexibla.

Krille

Super Moderator
Major Boothroyd said:
Varför delar du inte in det i civila och militära kort istället? 2 händelser per kort spelaren väljer den som passar bäst.
Jag hade den tanken från början, men ogillade möjligheten att man kunde sitta med bara civila eller bara militära kort, eller behövde två separata lekar. Nu får de ju lite att välja på ändå.

Ulfgeir

Swashbuckler
Idén är riktigt bra. Tror dessutom att den skulle gå fint att kombinera med en del av karaktärskorten från Operation: Fallen Reich.

Den ursprungliga modellen du tänkte känns väldigt inspirerad av spel som exempelvis Spirit of the Century eller Dresden Files, där alla gör rollperosner samtidigt, men vilket också gör att det blir skitsvårt att få in nya rollpersoner på ett vettigt sätt.

Så länge de olika meotderna upplevs som balanserade, så funkar det bra att ha båda, då det gert mer flexibilitet.

/Ulfgeir

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag tycker det låter väldigt bra, men jag skulle nog säga att ge dem åtta till tio kort istället och låt dem kasta två, av den anledningen att man oftast har en ide om sin karaktär och att sedan få något som förvrider den iden är ju sällan roligt.

Krille

Super Moderator
Tony.M.Meijer said:
Jag tycker det låter väldigt bra, men jag skulle nog säga att ge dem åtta till tio kort istället och låt dem kasta två, av den anledningen att man oftast har en ide om sin karaktär och att sedan få något som förvrider den iden är ju sällan roligt.
Just nu får de i praktiken kasta mellan två och fyra kort. De tar kort med två händelser och karaktärsdrag på varje, plockar fyra händelser och tillhörande fyra karaktärsdrag, och kastar resten. Som minst kan de få in de fyra händelserna på två kort, som mest på fyra, vilket innebär att det blir två till fyra kort över. Det känns rätt lagom.

Fler kort är en möjlighet till balansering som man kan justera individuellt, eller efter speltest.