Nekromanti Rollspel är inget bra namn på vår hobby.

Möller

Hubert Hortlax
GnomviD said:
Iom Vitulvs mening att friform är rollspel så skulle jag tro att hans poäng är att det praktiskt taget är samma sorts improvisationsdrama. M.a.o: han vill ha en begreppsmässig definition mellan improviserat immersionsdrama och hobbyrollspel där man hoppar vilt mellan spel och meta och låter regler bestämma.
Nja, men vad är skillnaden på D&Ds regler och friformarnas sociala kontrakt?

Hur abstrakta måste "reglerna" vara för att aktivitetn ska benämnas med den ena eller andra termen?

Rising

Vila i frid
vad är skillnaden på D&Ds regler och friformarnas sociala kontrakt?
Det ena är regler för ludus, medan det andra är mer av ordningsregler eller en outtalad gemensam målsättning.

Jag lägger förresten ingen värdering i detta, om nu någon tror det. Jag älskar både friform och så speliga former av hobbyn att det kan kvalificera för ludus.

Möller

Hubert Hortlax
Tackar. Det verkar som om jag lärde mig något nytt idag.

Surukai

Warrior
Att sitta och pilla siffror, levla och höja färdigheter är inte rollspel, det köper jag men att säga att eon inte är rollspel medan friform är det är för mig lika "övergeneraliserat" som att friform inte är rollspel utan berättarstund med "SL" där SL beskriver nåt häftigt och vi får titta på. Friform måste inte vara SL berättar sin historia oberoende av vad spelarna säger (enbart det som passar SLs story lyckas av det rollpersonerna försöker göra) lika lite som att Drakar och Demoner måste vara sifferrunkande och taktiskt valda magier som gör mest skada och ignorerar rätt sorts försvar för bästa effekt.

Jag tycker Rollspel så som jag tror vi menar det, dvs karaktärsinlevelse och gestaltning av rollpersonerna och deras förehavanden inte behöver förhindras eller förbättras av att SL ibland låter slumpen hjälpa till för att ge varierade händelser istället för att behöva bestämma exakt hur många av pilarna som träffade tavlan på skyttetävlningen där rollpersonen försöker imponera på pojkarna...

Möjligen kan man väl spelspela med regelsystem vilket kanske inte går så bra i friform om man är ute efter "brädspelskänslan", lite som man gör i D&D för det mest men jag tycker inte man automatiskt måste göra det.

Namnet på hobbyn tycker jag är missvisande mest för att det sätts roleplaying på ALLT som råkar ha levels eller att man kan byta utrustning vilket känns inte alls relevant för rollspel. Att WarcraftIII är rollspel för du har en hjälte som går upp i level och kan hitta utrustning eller för den delen diablo (där du inte heller kan göra några rollspelsmässiga val eller bete dig på olika sätt så att spelvärlden reagerar annorlunda, samma rälsade story, inga val och samma monster...) känns absurt, DÄR har vi något som inte är rollspel alls!

Datorspel eller ej, det är inte så att datorspels-fotboll går ut på att försöka få en bil runt på en bana på kortast möjliga tid...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Jag ser ingen anledning att byta eller ändra namn. Jag tycker heller inte att det bara är "speldelen som skiljer rollspelen från improvisationsteater". Det finns massor av andra mer eller mindre uttalade regler som inte har det minsta med speldelen att göra.

Så, hela frågeställningen tycker jag är ganska töntig.

berfrund

Veteran
nää byta namn känns nog allt fel men någon form av tillägg beroende på vilken typ av spel de e är nästan ett måste.

Vi kör mycket rollspel på jobbet
dvs att man målar upp olika situationer som kan upp komma i arbetet mellan anställd o kund eller mellan chef o anställd.

Vilket är levande rollspel.

Frågeställning är relevant då den långt ifrån passar på de olika formerna av (spel)