Nekromanti Rollspel över Internet

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Rollspel över Internet
Introduktion

Möjligheten att spela rollspel online har funnits mycket länge. De första MUD-spelen (multiple user dungeon/dimension/domain) kom redan under sent sjuttiotal och under åttiotalet fortsatte företeelsen att kraftigt öka i popularitet. Dessa spel är helt textbaserade och spelas genom att spelaren läser text på skärmen och skriver hur rollpersonen interagerar med spelvärlden och andra rollpersoner.

Under nittiotalet och framåt har marknaden för onlinespel exploderat. På många plan... (16398 fler tecken)

Gå till artikeln

Gastono

Hero
Väldigt bra och rättvis artikel.
Onlinerollspel är något som jag tycker att de flesta bör prova.

Varför (bortsett från det som redan är nämnt)?
Man kan spela när man vill så länge någon är intresserad...
Man kan lämna rummet och käka middag helt problemfritt om det är 3 spelare, man kan ta en paus och återuppta det där man slutade med senaste meningen mitt framför ögonen på en efteråt om man är 2.
Mycket intressant dialog och händelser!

Antioch är det enda onlinerollspel jag spelar och det är ruskigt skojigt, men ju fler ju bättre så hör av dig! :gremwink:

Det skadar aldrig att prova!

Hellzon

Långsamma Vargen
Komplettering: PbP

Bra och sammanfattande artikel. Har inget att gnälla på så jag kan väl hosta lite om mina erfarenheter av Play by Post-spelande (för de oinsatta: man spelar i en diskussionstråd i ett forum). Jag ger mig på snigelns fördelar/nackdelar och anpassar dem till PbP då:

<font size="3">Fördelar</font size>
Tid
Detta gäller ännu mer i PbP. Här har man timmar på sig att författa ett inlägg, som beroende på spelaren kan bli ganska utstuderat. En nackdel här kan vara att det ibland mer eller mindre förväntas små noveller som inlägg. Glöm "Jag hugger!". :gremwink:
Avstånd
Tja, tidszoner spelar mindre roll. Inte så mycket mer att säga.
Bekvämlighet...Kommunikation
Samma... :gremcool:
Historik
Heck, här behöver man inte ens Ctrl-C-Ctrl-V:a från mIRC. Texten finns redan på forumet. Jag följer själv ett par PbP-kampanjer som åskådare. RPGnets PbP-forum rekommenderas.
Kontinuitet
Heck yeah! Här behöver ju inte spelarna ens logga in samtidigt. Utmärkt om spelgruppen kommer från båda sidor om den lilla pölen i väst och därmed har problem med tidszoner. Och spelar ofta gör man också - minst ett inlägg om dagen/varannan dag verkar vara standard.
Hemligheter...Sidospår
Samma...
Spela "utan" spelledare
Kan tänka mig att onlinespel i realtid passar utmärkt för detta.
Som en variant på kan nämnas att ENWorld driver en "levande" kampanjvärld (D&D förstås) och i skrivande stund utvecklar en till (för Mutants and Masterminds). Kampanjvärldar med ett eget forum där man kan hoppa in och spelleda (det är nu ganska uppstyrt i Living ENWorld, men you get the point) eller spela verkar passa utmärkt för PbP.
Flera rollpersoner
Många på ENWorld spelar i flera kampanjer. 'Nuff said. :gremsmile:
Regler
Snigel verkar köra någon slags friform. I PbP kan man få flyt även med ett "tungt" regelsystem. Fram med Rolemaster! En stridsreflektion bara (eftersom jag är en våldsam typ): Turordningsbaserade system a la d20 verkar vara idealiskt för PbP, då man postar sin handling och går och lägger sig.

<font size="3">Nackdelar</font size>
Umgänge
Samma här. Dagsinsatsen för PbP ligger dock på tio minuter om man skriver fort, så det borde inte heller konkurrera med "riktigt" rollspel.
Tid
Glöm utdragna dialoger. Eller... gör inte det, men var beredd på att det kan ta någon vecka. :gremtongue:
Kommunikation
Ännu värre i PbP, eftersom det tar tid att "komplettera" om det skulle behövas.

Olle Linge

Snigel
Yeah!

Jag har spelat en del, men de jag spelade med lade ned och jag orkade inte fortsätta. Skulle jag ge upp IRC-grejen så skulle jag lätt kunna testa det här igen. Det blir återigen en helt annan grej, men det kan ju vara både positivt och negativt. Bra att någon med koll kompletterar :gremlaugh:

Gastono

Hero
Re: Komplettering: PbP

Har också spelat per forum fast det är inte tillräkligt med flyt i det tycker jag, men dock väldigt skoj också.

inte ens Ctrl-C-Ctrl-V:a från mIRC
Nope, mIRC loggar av sig självt, bara att importera en fil :gremwink:

Madon

Warrior
Tja Snigel! jag är intresserad av att testa någon gång (Har jag varit sedan jag först hörde om det nån gång i början av sommaren), men smått vettskrämd över det också. Jag kanske skickar dig ett PM nån gång då jag får lite mer fritid, just nu har jag ganska mycket på gång.

/Madon - SLar 2 gånger i veckan, har skoterkurs andra aktiviteter samt skola på det.

Olle Linge

Snigel
Du är välkommen när du har tid

Vi har hållit på sedan i mars och det är inte speciellt troligt att vi lägger av. Du är varmt välkommen att prova på när helst du har tid och lust. Det är inget krav att spela en viss mängd heller, så vill du bara titta in då och då är det helt i sin ordning.

Gasten

Warrior
Woaw! Har kört PBEM (PbP fast med emailen) ett tag nu (forumspel tilltalar mig inte längre), ovh jag kollade ett irc-spelexempel för några veckor sedan men jag bokstavligt talat drunknade i regler (länge leve FriForm!!). Antioch ska helt klart få en ny medlem innan klockan nio ikväll :p Vi ses!

Olle Linge

Snigel
Antioch ska helt klart få en ny medlem innan klockan nio ikväll :p Vi ses!
Trevligt att höra! Bli dock inte nedslagen om det inte blir någt spel just idag. Jag ska spela konvetionellt rollspel på kvällen. Det skadar dock aldrig att hänga i kanalen, eftersom det rätt ofta finns i alla fall någon som vill spela.

Är du bekant med IRC bör det inte vara några problem att hitta rätt. Är du inte bekant med det så ska det inte heller vara några problem, följ bara instruktionerna på hemsidan.

Angående regler så tar vi mycket lätt på det. Vi använder ett system som liknar det i Amber. Det innebär att om man behöver avgöra hur bra något går eller vem som vinner en konfilkt av nägot slag, så jämför man bara värden rakt av, högst vinner. Regler tar i nuläget en nästintill obefintlig del av spelet.

Gastono

Hero
Underbart, välkommen i förtid!

Vi kan försöka klämma in ett spel så snart som möjligt så fort du fått koll på allting.

I övrigt kan du lägga till "snigelskreck" forumet på favoriter om du tänkt stanna, där sker allt snack om Antioch (bortsett från att mycket sker på kanalen och per PM medlemarna emellan).

Nkari

Veteran
Har lirat på White wolfs chatter under många år, och har många fina minnen därifrån.

Håller dock inte med vad författaren säger om ansikts utryck och sådant, det skriver man in i texten om det är relevant. Vilket jag finner mycket trevligare än i RL, för alla är inte skådespelare, men de flesta kan beskriva saker på ett trovärdigt sätt via text bättre än va de kan rent fysiskt.

IMHO Ge online rollspelandet en chans så kommer ni att gilla det med största sanorlikhet, dock behövs lite tålamod..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bra skrivet Snigel!

Hoppas att det här kan bli början på en trend där folk skriver massor av intressanta och tänkvärda artiklar som denna.

Olle Linge

Snigel
Håller dock inte med vad författaren säger om ansikts utryck och sådant, det skriver man in i texten om det är relevant. Vilket jag finner mycket trevligare än i RL, för alla är inte skådespelare, men de flesta kan beskriva saker på ett trovärdigt sätt via text bättre än va de kan rent fysiskt.
Jag skrev faktiskt detta på både fördelar och nackdelar. Motiveringen att ha det bland fördelarna är exakt den du skriver: för många är det lättare att beskriva i text än att agera som en bra skådespelare. Motiveringen till att ha det bland nackdelar är att över 90 % av kommunikationen mellan människor är icke-verbal. Detta går på intet sätt överföra i text. Ibland och för en del är det en fördel, andra gånger och för andra spelare är det en nackdel.

IMHO Ge online rollspelandet en chans så kommer ni att gilla det med största sanorlikhet, dock behövs lite tålamod..
Här håller jag med, inklusive det sista om att ha tålamod. Ibland vill man komma snabbt vidare, men jag tror att onlinespel vinner på kontinuitet snarare än hastighet.

Rickard

Urverk speldesign
Tonläge = verbalt [OT]

"Motiveringen till att ha det bland nackdelar är att över 90 % av kommunikationen mellan människor är icke-verbal."
Ordens betydelse spelar in på runt 10% av vad som ska förmedlas, ja.. Men tonläget förmedlar kring 40% av vad som sägs.. Kroppsspråket ligger alltså på mellan 50-55% av vad som sägs..

/Han som mest pekade på icke-verbal som fel ord och inte på att det var felaktiga siffror

Syeth-hd

Warrior
kostnad för chat program?

jag kollade dom två chat programmen. det verkar som om man får använda dom i 30 dagar. sen måste man betala en viss summa. har jag missat nåt? jag varken kan eller vill betala, ännu mindre över internet.

Gastono

Hero
Re: kostnad för chat program?

Nej, men efter 30 dagar så måste du vänta 5 sekunder innan du kan trycka på en continue knapp.
Jag har använt det i flera månader och inte betalat ett öre.
Bara att installera och köra på!

Rickard

Urverk speldesign

"Nej, men efter 30 dagar så måste du vänta 5 sekunder innan du kan trycka på en continue knapp.
Jag har använt det i flera månader och inte betalat ett öre.
"
Sedan finns också webbirc eller Miranda som gratisalternativ, där båda är lite begränsade i funktioner..

/Han som kan säga att Miranda även kan hantera ICQ-, msn- och AOL-protokollen

Gastono

Hero

Det kostar en bara 5 extra sekunder så det stör mig inte särskilt mycket.
Dock ett alternativ för de med lite tid :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Respons!

Jag vill bara säga att det var roligt att få så mycket respons på artikeln. I nuläget har ett halvt dussin personer gjort rollpersoner och har antingen redan börjat spela eller är snart där. Mycket trevligt! Det är synd att det inte blir mer av debatt kring rollspel online som fenomen, men det beror nog bara på att det är för få som pysslar med det i nuläget. Det ska vi dock se till att ändra på.