Komplettering: PbP
Bra och sammanfattande artikel. Har inget att gnälla på så jag kan väl hosta lite om mina erfarenheter av Play by Post-spelande (för de oinsatta: man spelar i en diskussionstråd i ett forum). Jag ger mig på snigelns fördelar/nackdelar och anpassar dem till PbP då:
<font size="3">Fördelar</font size>
Tid
Detta gäller ännu mer i PbP. Här har man timmar på sig att författa ett inlägg, som beroende på spelaren kan bli ganska utstuderat. En nackdel här kan vara att det ibland mer eller mindre förväntas små noveller som inlägg. Glöm "Jag hugger!".
Avstånd
Tja, tidszoner spelar mindre roll. Inte så mycket mer att säga.
Bekvämlighet...Kommunikation
Samma...
Historik
Heck, här behöver man inte ens Ctrl-C-Ctrl-V:a från mIRC. Texten finns redan på forumet. Jag följer själv ett par PbP-kampanjer som åskådare.
RPGnets PbP-forum rekommenderas.
Kontinuitet
Heck yeah! Här behöver ju inte spelarna ens logga in samtidigt. Utmärkt om spelgruppen kommer från båda sidor om den lilla pölen i väst och därmed har problem med tidszoner. Och spelar ofta gör man också - minst ett inlägg om dagen/varannan dag verkar vara standard.
Hemligheter...Sidospår
Samma...
Spela "utan" spelledare
Kan tänka mig att onlinespel i realtid passar utmärkt för detta.
Som en variant på kan nämnas att ENWorld driver en "levande" kampanjvärld (D&D förstås) och i skrivande stund utvecklar en till (för Mutants and Masterminds). Kampanjvärldar med ett eget forum där man kan hoppa in och spelleda (det är nu ganska uppstyrt i
Living ENWorld, men you get the point) eller spela verkar passa utmärkt för PbP.
Flera rollpersoner
Många på ENWorld spelar i flera kampanjer. 'Nuff said.
Regler
Snigel verkar köra någon slags friform. I PbP kan man få flyt även med ett "tungt" regelsystem. Fram med Rolemaster! En stridsreflektion bara (eftersom jag är en våldsam typ): Turordningsbaserade system a la d20 verkar vara idealiskt för PbP, då man postar sin handling och går och lägger sig.
<font size="3">Nackdelar</font size>
Umgänge
Samma här. Dagsinsatsen för PbP ligger dock på tio minuter om man skriver fort, så det borde inte heller konkurrera med "riktigt" rollspel.
Tid
Glöm utdragna dialoger. Eller... gör inte det, men var beredd på att det kan ta någon vecka.
Kommunikation
Ännu värre i PbP, eftersom det tar tid att "komplettera" om det skulle behövas.