Nekromanti Rollspel över nätet

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har funderat på en sak. Det finns ett trevligt litet program som heter MSN messenger, som har hjälpt mig att sänka telefonräkningen med hjälp av röstkonversations-funktionen. Man kan helt enkelt bjuda in andra användare att konversera över nätet med hjälp av en mikrofon, ett par högtalare, samt en bredbandsuppkoppling.

Är det någon som provat att använda detta för rollspelsändamål?

Förutom den uppenbara fördelen att man kan spela trots att man befinner sig långt ifrån varandra, så kan jag komma på flera andra:

*SL kan skicka hemliga meddelanden enkelt och utan att någon vet vad som pågår.

*SL kan slå dolda tärningsslag utan att någon ser.

*Spelarna kommer inte att börja rota i böcker för att hitta de fräckaste vapnen, utan de hittar bara vad SL vill att de skall hitta (till de priser SL vill), eftersom SL har böckerna.

*Känslan förändras i spelet. När man inte kan se SL kan han eller hon naturligtvis inte tydliggöra saker och ting med gester och liknande, men å andra sidan, när SLs röst förändras så är det inte längre samma person. Förstår ni vad jag menar?

-------------------------------

Så, är det någon som provat detta? Fungerar det? Även om ni inte provat, vad tror ni?

hraufnir

Swordsman
Tanken är intressant, liksom många nya tankar, men även lovande... Problemet med det är ofta att rollspel är en social sammankomst i de flesta fall... det tappar man i det här fallet... däremot är det ju ett fungerande koncept om du, jag, Troberg och yassilus vill rollspela lite snabbt...

situationen skapar förutsättningarna och det finns nog ingen stor marknad för det, men det går nog från tillfälle till tillfälle...

tack för tipset med teleräkningen =)

Troberg

Sinister eater
däremot är det ju ett fungerande koncept om du, jag, Troberg och yassilus vill rollspela lite snabbt...
Näpp. Dels föraktar jag MSN och använder inte det, dels är jag måttligt imponerad av de Voice Over Net-lösningar jag testat, dels kan jag inte garantera tillräcklig kapacitet för ljud på min lina eftersom den belastas av mycket annat.

hraufnir

Swordsman
ursäkta, jag skulle ha skrivit "t.ex." före uppräkningen då jag bara plockade fritt av kändisar =)

Johan K

Gammal & dryg
Har testat att lira via MSN & IRC & det funkade ganska bra faktsikt. Ett bra supplement om man är långt ifrån varandra & inte kan speal så ofta tillsammans.
Nackdelen är ju att man mister mysstämmningen i det hela, känns lite trist att sitta framför datan & lira.

Morgoth

Swashbuckler
Jag har haft några av mina bästa möten på IRC.

Röstkonversation i samband med rollspel har jag inte testat, men väl både MSN och IRC (och Yahoo! Messenger), och det har fungerat väldigt bra, mest på grund av den vida flora av spelare man kan plocka in och lira med. Här på hemmafronten har vi ofta svårt att komma överrens om vilket spel vi vill spela, på internet är det ju bara att proklamera att man vill spelleda tillexempel Gondica eller Drakar & Demoner Eggsbert eller något annat mer specifikt, så är det alltid någon som hakar på. Och det är ljuvligt, att alltid ha spelare som är med för att de själva är intresserade av att spela just det spel man spelar. Den största fördelen med att spela online, överlägset.

Men det finns saker man går miste om, förstås. Ansiktsspelet, inte minst.

Mogz - har hittat lite liv i sin gamla spelgrupp igen

Troberg

Sinister eater
ursäkta, jag skulle ha skrivit "t.ex." före uppräkningen då jag bara plockade fritt av kändisar
Äsch, ta det inte så. Jag bara tog det som en kul krok att börja på, avsikten var att belysa problem med denna typ av spel.

Feuflux

omjonasson.se
Har testat att lira via MSN & IRC & det funkade ganska bra faktsikt

Eller vrålrutan då. Det var skoj, dock är ju antalet spelare definitivt begränsat till 2.
20.00 - SL-Muggas: Bibliotikarien vill ha en slant för att föra er till deras högkvarter.
20.01 - Feuflux: jag ger honom en slant.
20.01 - JohanK: jag hotar honom så att han visar oss gratis.
Oerhört roligt. :gremlaugh:

I irc blir det givetvis bättre men jag är lite småskeptiskt till onlinespelande ändå, den som skriver snabbast bestämmer allting. :gremwink: Hehe, nä det går väl bra att lira så men det kommer inte i närheten av upplevelsen i ett fysiskt möte. Variation är alltid kul och hellre lira online än inte lira alls... abstinens är alltid abstinens. När ska vi fortsätta Muggas? Du är ju min onlineSL nu så jag måste tjata på dig nonstop. :gremwink:

Pratrollspela har jag aldrig testat men det blir väl ungefär som irc fastän alla pratar i mun på varandra istället för skriver i mun på varandra...

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag hävdar bestämt att nätrollspel är rollspelens Framtid. Det första steget är chatrollspel som jag själv utövat med strålande resultat och röstkonversationer. I en nära framtid kommer videokonversationer att vara melodin, och när Virtual Reality slår igenom så finns det egentligen inte längre någon anledning att inte rollspela över nätet.

Fördelarna framför IRL-rollspel är enorma, och den kanske främsta är att man kan hitta just den rollspelsgrupp som passar en bäst. Säg ajöss till tråkiga/jobbiga/korkade spelare. :gremtongue:

Staffan

Myrmidon
Jag är med i en kampanj som spelas varje vecka på Wizards chatsite - ingen röstgrej eller så, bara ren text (plus enstaka handouts/kartor via www). Det funkar någorlunda, men jag föredrar definitivt att spela med folk som är fysiskt närvarande.

Den stora nackdelen med att spela via chat är att det är ofantligt slött, eftersom folk måste skriva in vad det är de gör i stället för att bara säga det. En annan nackdel är att man inte kan dela på en pizza över internet - man mister den sociala aspekten av det hela.

Muggas

Hero
När ska vi fortsätta Muggas? Du är ju min onlineSL nu så jag måste tjata på dig nonstop.

Jag blev lite förvirrad, även med 2 spelare ett tag. Jag planerade skriva något, sen gjorde ni något annat, och så fick jag ändra på allt (det kanske det som är improvisationsförmåga iofs :gremwink:). Jag håller utkik efter er (dig och JohanK) när jag ugglar framför datorn, och om ni känner för det kan vi dra till vrålisen eller irc för ytterligare en stunds ritualmord, hot av bibliotekarie och demonbankande... :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Nä, såhär var det

Jag skrev "enorma fördelar FRAMFÖR IRL-rollspel", alltså det finns enorma fördelar vad gäller NÄTROLLSPEL framför IRL-rollspel.

Feuflux

omjonasson.se
Jag planerade skriva något, sen gjorde ni något annat, och så fick jag ändra på allt (det kanske det som är improvisationsförmåga iofs :gremwink: ).

Det känns lite farligt med irc-spel just därför, det blir rörigt för att alla drar åt olika håll. I irl märker man när någon runt bordet tänker säga något men på irc märker man inte när någon tänker skriva något...

vandraren

Swordsman
Re: Jag har haft några av mina bästa möten på IRC.

Jag tror som vissa andra i denna tråd att man i framtiden till stor del kommer att spela rollspel över nätet, först med röstchat och sedan videochat. Det har flera fördelar, t.ex. att lata spelare inte behöver röra sig längre än till datorn för att lira.

Johan K

Gammal & dryg
Eller vrålrutan då. Det var skoj, dock är ju antalet spelare definitivt begränsat till 2.
20.00 - SL-Muggas: Bibliotikarien vill ha en slant för att föra er till deras högkvarter.
20.01 - Feuflux: jag ger honom en slant.
20.01 - JohanK: jag hotar honom så att han visar oss gratis.
Oerhört roligt
HeHe !! :gremgrin:
Lite humor var det nog ja.. & mer kommer det nog att bli, nästa gång vi kan lira... :gremtongue: