Nekromanti Rollspel över nätet

ikaros

Warrior
Har någon testat att spela rollspel över nätet nån gång, hur gick det och är det skojigt? Skulle man kunna spela rollspel på nåt av dessa forum eller skulle de låsas/bannlysas då?

Ikaros-flyger i luften...INTE

Johan K

Gammal & dryg
Att speal över nätet är skitskoj !! Ger lite mersmak att lira över nätet.
Just nu så håller jag på att lira ett matrix-spel via IRC..Antioch heter det. Vilket är skitskoj !
Om du kollar på Snigelstreck-forumet så kan du läsa lite mer där !!

Krille

Super Moderator
Det finns lite olika metoder. Johan_K har redan nämnt rollspel över IRC.

Det går att spela forumrollspel. För tillfället så är denna webbplats fel plats för forumrollspel - vi tycker inte om hur forumrollspel likt maskrosor äter upp allt utrymme och allt uppmärksamhet - men det kan förändras i framtiden om vi kommer på en bra lösning.

Rising

Vila i frid
Vi har typ lirat rollspel på det här forumet. Alltså, att spela traditionellt rollspel på ett forum, med regler och så, det skulle suga balle. När någon ens har närmat sig det så har det varit värdelöst. Vad man dock kan göra är att... liksom, samförfatta en berättelse, där man berättar om varsin karaktär eller liknande i historien.

Det är skitroligt, men jag brukar skriva för långa saker och inte vara tillräckligt bra på samarbete, så jag får inte till det där riktigt bra samberättandet; utan berättar ofta bara min egen story parallellt tillsammans med alla andra. Nästa samberättartråd skall jag minsann göra allt rätt i.

De stora rollspelstrådarna är denna och denna.

Skulle man kunna spela rollspel på nåt av dessa forum eller skulle de låsas/bannlysas då?
De kommer att låsas på en gång. Någon gång i framtiden kommer vi förmodligen att få en PBF (=Play By Forum)-avdelning på forumet, men tills dess så skall det inte komma något rollspelande på forumet. Folk har försökt.

Kolla gärna efter PBFer på andra forum.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag spelar forumbaserat på Rpghost. Det funkar bra, men forumen har en viss tendens att tappa spelare av och till. :gremfrown: Är med i 4 olika spel där.

Sedan har jag spelat Shadworun via email. Det gick segt. Ok, nu är ju inte Shadowrun diretk det idealiska systemet för något sådant. Vi gjorde då en del trixande för att strider skulle funka smidigare. Spelandet skedde via mail till en mailinglista med en spelledare.

/Ulfgeir

Dimfrost

Special Circumstances
De kommer att låsas på en gång. Någon gång i framtiden kommer vi förmodligen att få en PBF (=Play By Forum)-avdelning på forumet, men tills dess så skall det inte komma något rollspelande på forumet. Folk har försökt.
Det är jag inte så säker på. Det kan ju inte vara värre än OT, eller hur? :gremsmile:

/Dimfrost

w176

Förlorad dotter
Syskonskapet

Det finns en lajv relaterad (ligger på en lajvportal och har större delen av spelarna är lajvare) play by chatt sak, i friform som är ljuvlig om man gillar relations och karaktärsspel.

http://www.syskonskapet.se/langtrue/

Det är i friform, saknar sl (även om det finns chattmasters och utkastare som ansvarar för att spelare sköter sig och hemsidan sköts). Hanandingen drivs genom karaktärernas interaktion och relation till varandra, och grundförutsättningen för spelet är i det närmaste en trakt där de 3 chattrummen motsvarar olika platser och där karaktärerna uppehåller sig, så allt spel, alla intriger alla händelser föds ur hur karaktärer interagerar med varandra och de relationer som utvecklas.

Chatten har varit igång 9 år hittills om jag minns rätt och har en stabil spelarbas som jag skulle tro rör sig uppemot 100 något så när regelbundna spelare och ännu fler karaktärer.

Det är värt att pröva och om jag får säga det själv också beroende framkallande.

Erufailon

Swordsman
Har testat att spela med kompisar och så via IRC och det funkar riktigt bra faktiskt, bättre än vad jag trodde, så snart ska jag nog hoppa på snigels IRC rollspel, samma som johan k nämde.

Olle Linge

Snigel
Antioch

Vi spelar rollspel över IRC och har gjort det i ungefär en och en halv månad. På den tiden har vi hunnit med kanske 15 spelmöten och vad jag vet är alla spelare positiva till projektet. Här kan du hitta mer om du är intresserad:

Hemsida: www.snigel.nu/antioch
Här finns information, spelmaterial i högar, men också lite för- och nackdelar med att spela över IRC generellt.

Forum: Här på rollspel.nu

Hur spelar vi?: Rekryteringsinlägg

Det här ämnet kan jag nog prata om hur länge som helst, då det ligger mig nära hjärtat, men det är nog dags att stanna upp och se om någon är intresserade först :gremsmirk: