Vitulv said:
Det är dock en tankevurpa att dyra produkter skulle ge höga inkomster för tillverkaren.
Nä, det är inte en tankevurpa. Åtminstone inte automatiskt en tankevurpa.
Grejen är balansen mellan hur många kunder du tappar på att höja priset, och hur mycket mer pengar du får in genom att höja priset.
Oftast klagar vi rollspelare generellt mer på priset, än vi visar när vi står i butiken med plånboken. Alltså, vi är i realiteten beredda att betala mer, fast vi säger att vi inte är det.
Alla är självklart inte beredda att betala mer, men de man tappar på att höja priset uppvägs ofta av just det högre priset (givet att man har en produkt som känns som att den är värd 3 kronor, som Ptolus t.ex.).
De tillverkare som ger ut "dirt cheap"-varianter av sina regler gör det mest som reklam, och tjänar inte så värst mycket på det. De tjänar mer på de dyrare böckerna med samma innehåll.
Ett exempel:
Du har 100 kunder som skulle köpa din "normalt prissatta" bok på 100 spänn. Det ger en inkomst på 10 000 spänn.
Sänk priset rejält till 50 spänn och du får kanske 10 extra kunder (absolut inte mycket mer än så, oavsett vad kunderna säger innan sänkningen). Det ger en inkomst på 5500 spänn.
Höj priset rejält till 150 spänn så tappar du kanske 10 kunder (återigen så är vår priskänslighet inte så utbredd som man kan tro), vilket ger en inkomst på 13.500 spänn.
Jag tror till och med att du kan lätt dubbla priset utan att automatiskt tappa hälften av dina presumptiva kunder. Inte in absurdum förstås, men det är där balansen mellan pris, kvalitet och marknadsföring kommer in i det hela.
Paizo har en bra balans, Malhavoc hade en perfekt balans med Ptolus t.ex.
Konsumtion av rollspel är en lyxhobby, inget man behöver. Och en nisch. Då är uthålligheten kontra prishöjningar större hos konsumenterna än för mjölk och bröd.
Sen är det ju paradoxalt nog att du kan i vissa fall få fler kunder genom att ha ett högt pris, eftersom pris signalerar exklusivitet och kvalitet (det behöver ju inte vara så att produkten är bättre och så, men ett högt pris signalerar det). Återigen, Ptolus som exempel.
EDIT: just ja, nån på RPGnet sa för länge sen: "rollspel är inte dyra, men det är dyrt att samla på rollspel." Med andra ord, konsumera rollspel lagom, så är det inte så himla dyrt jämfört med annat. Samla på rollspel, då kostar det pengar.
/M