Som det svaret du redan fått... man bör ändra tiden till före / efter det då böckerna utspelar sig.
Sen gäller det att veta ALLT om världen. Jag har inte själv läst drakens återkomst (bara 2 böcker) men mina kompisar drar upp den gång på gång. Om man skulle spela med någon av dem så skulle det bara bli stora förväntningar, och till och från skulle de vara mer insatta än SL i världen, något som aldrig är bra enligt mig.
Man kan se på Sagan om Ringen rollspelet (MERP). Själv tycker jag svenska versionen inte är speciellt bra, då det aldrig kom några moduler (ok det kom ett par, men inte några roliga övergripande) som SL kunde arbeta utifrån. Jag spelade det när jag var väldigt ung, och det skulle aldrig falla mig in att spela det idag, då jag tror att ALLA rollspelsintresserade har hyffsad kunskap om böckerna / miljön och på så vis bara förväntar sig att det ska hända saker som i böckerna. Och rollspel får aldrig riktigt det flyt och den spänning som kan ges i böcker då författaren styr över alla karaktärer inblandade och kan styra dem dit han vill...
Men samtidigt kan man ju dra nytta av detta också, och bygga på att spelarna vet en massa om miljön. Tänk bara på att vara ordentligt förberedd och att spelare ofta kan ha mer information än dig.
// Jan Arenö