Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, jag tänkte höra mig för med alla kunniga rollspelare här om ni kan komma med några tips på olika rollspel där byggandet av ett högkvarter (i första hand) eller en organisation (i andra hand) finns som en del av rollspelet?
Jag söker alltså inte stämningstips på vad man bör tänka på, utan hur det byggandet inkorporeras regelmässigt. Hur har man tacklat själva bygget av det.
Jag vet två rollspel som använder sig av ett system. Ars Magica låter gruppen bygga sitt coven och utforma ett högkvareter om man så vill genom olika fördelar och nackdelar. Angel är det andra där man får skapa en organisation som är extremt mäktiga (men som karaktärerna har lite kontroll över) eller ett väldig svag grupp (som karaktärerna styr över). Men nu undrar jag, vad för fler spel finns det som spelarna tillsammans, utifrån reglerna, skapar sin organisation och högkvarter. Några tips?
Jag söker alltså inte stämningstips på vad man bör tänka på, utan hur det byggandet inkorporeras regelmässigt. Hur har man tacklat själva bygget av det.
Jag vet två rollspel som använder sig av ett system. Ars Magica låter gruppen bygga sitt coven och utforma ett högkvareter om man så vill genom olika fördelar och nackdelar. Angel är det andra där man får skapa en organisation som är extremt mäktiga (men som karaktärerna har lite kontroll över) eller ett väldig svag grupp (som karaktärerna styr över). Men nu undrar jag, vad för fler spel finns det som spelarna tillsammans, utifrån reglerna, skapar sin organisation och högkvarter. Några tips?