Endyamon said:
Nu har jag bara spelat Traveller och aldrig läst reglerna, men finns det regler för det? Inte bara "du har X silvermynt, kolla i utrustningslistan", utan ett faktiskt regelkapitel som går in på hur man bygger rymdskepet? Det är det som jag är intresserad av, hur det hanteras regelmässigt.
Den upplaga jag har ett hyfsat utrustningskapitel, men det är i tilläggsboken
Fire, Fusion, and Steel spelet kommer till sin "rätt".
Det är nämligen hundrasextio sidor teknikonani på hög nivå, med regler som låter dig inte bara bygga ihop olika system för ett komplett rymdskepp, utan även designa de olika subsystemen.
Med andra ord, tycker du det är "orealistiskt" planeten spelarna kommer till har samma typer av maserkommunikatorer eller antimateriakraftverk (som komponenter till farkoster och satellitnätverk) som planeten de just lämnat, kan du med FFS "enkelt" designa dina egna varianter (med olika prestanda-pris förhållanden)...
Detsamma med vapen. Med FFS kommer ditt val av ammunition, pipa och kolv låta dig skapa en ny rad i handeldvapentabellen, med unika karakteristika. Liknande valmöjligheter gäller för en gravtankmonterad laserkanon eller varför inte en underjordisk mesonbombardemangsplanetförsvarsinstallation.
Boken är fylld med formler som E=Tlm x kubikroten(MW / 10D) eller varför inte följande munsbit:
R=({[(Bn/2)(0.15*roten(E))]/Ww}+{[Bn/2]Em}]x(0.5Rcm)
Jag skojar inte - den senare formeln räknar ut rekylenergin när man skjuter en skur av skott. För fullständighetens skull vill jag dock tydligt förklara att räkna ut denna anges som "optional".
Inte för inte föredrar vissa att uttala förkortningen FFS istället som "For fuck's sake"...
Disclaimer: Det finns
väldigt många olika upplagor av Traveller, så det kan nog skilja en del dem emellan.