Rollspel dream team

God45

#PrayersForBahakan
Du har fått en tidsmaskin och uppdraget att sätta ihop det perfekta teamet för att göra nästa stora fantasy rollspel. Du får välja vem som helst! Du får sätta ihop ett team på sex personer till att göra spelet. Du behöver:

1: En författare till att skriva världen och fluffet.

2: En naturvetare till att skriva systemet för allt utom strid och magi.

3: En konstnär till att illustrera alltihopa.

4: En militär eller militär ledare till att skriva stridssystemet.

5: En diktare, lyriker eller annan person som ska få texten att se snygg ut/läsa bra.

6: En mystiker, teolog, filosof eller liknande till att skriva magi systemet.

Vem väljer du?

Khan

Kondottiär
God45;n342648 said:
Du har fått en tidsmaskin och uppdraget att sätta ihop det perfekta teamet för att göra nästa stora fantasy rollspel. Du får välja vem som helst! Du får sätta ihop ett team på sex personer till att göra spelet. Du behöver:

5: En diktare, lyriker eller annan person som ska få texten att se snygg ut/läsa bra.

Vem väljer du?
1 - Homeros

2 - Carl von Linné

3 - Frida Kahlo

4 - Hannibal Barca

5 - Sonja Åkesson

6 - Olof Rudbeck

Tillsammans skapar de projektet "Antikens Silent Hill"

Lukas

Mannen i Gult
God45;n342648 said:

Vem väljer du?
1. Franz Kafka
2. Charles Dodgson AKA Lewis Carroll (han var en matematiker så det räknas)
3. Salvador Dalí
4. Pass
5. Robert Desnos.
6. Rasputin

Låt oss ska magisk mystisk fantasy som är unik på riktigt.

Cybot

Mest spelbar
1. Mary Shelley. Behöver jag ens förklara?
2. René Descartes. Mannen som försökte bevisa gud genom regler.
3. Terese Nielsen. En av de bästa magic the gathering illustratörerna någonsin. Jag har varit väldigt historisk, men IMHO så kräver illustrationer till ett spel någon som är flexibel, van att arbeta efter regler och något mercenary. Terese Nielsen är alla de här grejerna.
4. Helmuth von Moltke den äldre. Preussisk fältmarskalk och OG ärkenörden på krigsspel. Kan man ärkenörda sig till en Preussisk fältmarskalktitel...
5. Oscar Wilde. Mest för att det är Oscar Wilde.
6. Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha Ludwig Wittgenstein (den mest hardcore och eccentriske av alla 1900-tals filosofer) eller Bodhidharma (grundaren av Zen buddhism)

Detta kan både vara den bästa, och den värsta, gruppen någonsin för att skriva ett rollspel.

Jocke

Man med skägg
In i min telefonkiosk tar jag:

Konstnärlig Ledare & Esoteriker:
Hilma af Klint

Text:
vem som nu skrev Uppenbarelseboken

Filosofi och regelmotor:
Immanuel Kant

Våldsansvarig och andlig styrka:
Miyamoto Musashi

Layout och formgivning:
Saul Bass

Wild Card:
William Blake

Redaktör:
Grant Morrisson

God45

#PrayersForBahakan
Mitt team är:

1: Jag vill ha något som är lättläst och kort men slår hårt och har gravitas. Så Hemingway!

2: Jag vill ha en blandning av modernt och magiskt så jag tänker ta killen som står mitt mellan och var både fysiker och alkemist. Newton!

3: Henri Rousseau! Killen som målade Drömmen. Vill du inte ha en hel fet fantasy regelbok illustrerad i den här stilen: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dröm#/media/Fil:WLA_moma_Henri_Rousseau_The_Dream_3.jpg

4: Ordförande Mao! Killen kan skriva, hans politik och styre var monstruöst men hans lilla röda är enormt välskriven. Hans syn på våld och makt som medel är vad jag vill ha i ett stridssystem.

5: Karin Boye, jag behöver inte ens rättfärdiga det här, egentligen. Jag vill ha en bättre term för odöda/vandöda och hon kommer skapa en.

6: Jag vill ha Johannes som skrev Uppenbarelseboken. Jag vill ha ALLTIHOP av den där riktigt räliga Omen skiten.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
1. Isaac Asimov
2. Alfred Nobel
3. Faith Ringgold
4. Comandanta Ramona
5. Sylvia Plath
6. Michel Foucault

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God45;n342648 said:

Vem väljer du?
1. Rudyard Kipling -- han beskrev det exotiska på rakt-på-sak-prosa i Djungelboken och skrev även science fiction
2. Leonhard Euler -- Maître des Mathématiques, ett äss på algoritmer
3. Jean-Léon Gérôme -- en mästare på historisk action
4. Antoine-Henri Jomini -- skapade handfasta regler för real-world-fälttåg.
5. Gunnel Vallquist -- mästerlig prosaist.
6. Khalil Gibran -- en mystiker som talar till nutida människor.

Ymir

Liten kantbaron
Jag vill ha en setting co-designad av Guy Gavriel Kay, JRR Tolkien, Kerstin Ekman, Robert E Howard och Jack Vance, i förhoppningen att de väger upp för varandras brister, med prosan till den engelska versionen av Kay (om settingen är jordnära), eller Tolkien (om settingen är mer mytologisk) och den svenska versionen av Kerstin Ekman, och med illustrationer av Ivan Bilibin. Strids- och regelsystemet vet jag inte vem som ska designa, men till magisystemet kan jag tänka mig Milarepa och madame Blavatsky.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag strömlinjeformar mitt team genom att ta Cornelius Agrippa till både strids- och magireglerna, eftersom han både var fäktare och ockultist. Harry Clarke illustrerar, Oliver Sacks skriver regler, Ursula LeGuin och Jorge Luis Borges kollaborerar på värld och text.

God45

#PrayersForBahakan
Mekanurg;n342657 said:
1. Rudyard Kipling -- han beskrev det exotiska på rakt-på-sak-prosa i Djungelboken och skrev även science fiction
2. Leonhard Euler -- en mästare på algoritmer
3. Jean-Léon Gérôme -- en mästare på historisk action
4. Antoine-Henri Jomini -- skapade handfasta regler för real-world-fälttåg.
5. Gunnel Vallquist -- mästerlig prosaist.
6. Khalil Gibran -- en mystiker som talar till nutida människor.
Jag tror du kommer ha PR problem kring Kipling :p Han är jävligt bra! Men folk tycker orker är rasistiska... Och Kipling tyckte och sade lite grejer...

Jag måste erkänna att Lovecraft blev bootad från min lista av samma anledning.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God45;n342662 said:
Jag tror du kommer ha PR problem kring Kipling :p Han är jävligt bra! Men folk tycker orker är rasistiska... Och Kipling tyckte och sade lite grejer...

Jag måste erkänna att Lovecraft blev bootad från min lista av samma anledning.
Jo, jag vet. Jag är ju svensk-indier och därmed införstådd i hans senviktorianska, tämligen dryga syn på mänskligheten. Men karlen kunde skriva som få. Kim är en bok som jag återvänder till vart tredje eller fjärde år. :cool:

Tant Ragnar

Gamle usling
God45;n342648 said:

Vem väljer du?
1: Tove Jansson

2: Randall Munroe

3: eyvind earle

4: Mahatma Gandhi

5: Lennart Hellsing

6: Alan Moore

Det här skulle bli skitbra. I spelet utforskar man djupa skogar, upptäcker förborgade, glömda skatter och pratar med de enslingar som tagit sin tillflykt dit.

Regelmotorn är elegant - med enkla regler som kan extrapoleras för att täcka in allt man vill göra.

Earles illustrationer får mig alltid att drömma mig bort till förtrollade och djupa skogar.

Gandhi då, han var ju ingen militär? Nej precis, spelet skulle handla om utforskning och inte ha något fokus på våld och strid.

Språket skulle rulla runt på tungan som en smäll, som en skräll, som en honungskaramell.

"I believe that magic is art, and that art is -literarily- magic"

BiobunkerVII

Kaoskardinal
1. J.K Rowling

2. Naturvetare mäter skallar, jag väljer en sociolog - Goffman

3. Otto Dix

4. Machiavelli, om han inte räknas så får han hjälpa Goffman med reglerna och så kastar vi in Blücher, visst är det han som Peter Englund citerar med att ha sagt nåt om att när slaget väl börjar är det bara för generalen att hoppas på det bästa?

5. Zafon

6. Snor Focault från Franz

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina kandidater:

1: En författare: Neil Gaiman - Det han gjorde med Sandman, Stardust, och NeverWhere är grymt bra

2: En naturvetare: Leonardo da Vinci - Han hade en rejäl förståelse för hur världen hängde ihop och vad som var möjligt.

3: En konstnär: Alphonse Mucha - Jag gillar hans konststil

4: En militär: Genghis Khan - Han kunde det där med våöd

5: En Layoutare: Raymond Loewy - "fadern" till modern design.

6: En mystiker: Aleister Crowley - Skall det vara magi så skall det vara ordentligt.