Nekromanti Rollspel dyrt? Bah! Conan d20 för 175 spänn!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Köpte pocketversionen av Conan d20, verkar mest innehålla regler och inte så mycket kampanjmaterial som inte är regler och så. Inga monster, annars verkar det mesta vara med.

Skumt skön känsla med en pocketbok!

M.

Organ

Out of time, out of mind
Ja vissa rollspel ÄR billiga, inte tu tal om den saken. Bara det faktum att man kan knalla in på SF-bokhandeln och sedan knalla ut igen med senaste uttgåvan av Eon under armen, bara 198 spänn fattigare, förvånade i alla fall mig.

/Anders

Storuggla

Champion
"Köpte pocketversionen av Conan d20, verkar mest innehålla regler och inte så mycket kampanjmaterial som inte är regler och så. Inga monster, annars verkar det mesta vara med."

Är de alla regler då? Eller behöver man en PHB och en DMG och en DDT?

"Skumt skön känsla med en pocketbok!"

Annorlunda format är kul.

Storuggla, uppenbart lättroad

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Är de alla regler då? Eller behöver man en PHB och en DMG och en DDT?
Conan är OGL så nån PHB behöver du inte. "... this pint-sized version contains all the essential rules you need to play the RPG," står det att läsa på http://www.mongoosepublishing.com.

För övrigt känner jag till få spel som kräver DDT... :gremcrazy:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Behöver och behöver

Man kan nog köpa denna och ett Conan-äventyr och klara sig, om monstren har full Stat-block.

Man behöver inte PH, för allt som behövs i regelväg finns med, man behöver inte DMG:n för att XP-utdelandet är Ad hoc, hela tiden.

Men det finns mer godbitar i hardbacken som kan kännas användbara. Men om man vill köra lite barebones så är det alldeles tillräckligt.

M.

Storuggla

Champion
Re: Behöver och behöver

"man behöver inte DMG:n för att XP-utdelandet är Ad hoc, hela tiden."

Va? Men Xp ska ju ha en stor tabell och man ska dela och plussa och minussa och kvota och tjöta och... va? Nu får du förklara för mig, vad menar de? Ska man bara hitta på? :gremshocked:

Storuggla, kalkylatorkungfu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Japp...

...man hittar på så att det känns bra och går lagom fort.

Nästan så är det formulerat också... :gremlaugh:

M.

Troberg

Sinister eater
Conan är OGL så nån PHB behöver du inte.
Får de kalla den för Conan d20 då? Måste den inte ligga under d20-licensen och kräva PHB?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bah

Bara för att jag kallar Conan OGL för Conan d20 betyder inte att Mogoose gör det.

Jag förstår att det är förvirrande, och svårt att skilja på Magnus och Mongoose. En hint är att jag inte ger ut Conan, tex.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Jag har ingen själ. Den sålde jag till Target Games när jag skrev Mutant Chronicles.

Och på kvittot från SF-bokhandeln står inget som att min själv är ett krav för att få ta med sig Conan-boken hem. 175 spänn räckte gott och väl

M.

Nightowl

Champion
Buh!

Jag förstår att det är förvirrande, och svårt att skilja på Magnus och Mongoose. En hint är att jag inte ger ut Conan, tex.
Men vi har ju tidigare etablerat Magnus förmåga att stjäla andra rollspelskonstruktörers egenskaper... och det kanske inkluderar Paul Tucker och Ian Sturrock... kanske till och med samtidigt ! :gremshocked:

Tack för blänkaren - min främsta invändning mot Conan har varit att spelet kostar så inihelvete mycket. Det här verkar klart mer inom budgeten för Ännu Ett Spel Jag Aldrig Kommer Att Få Spela (eftersom mina buddies antingen hyser ett oresonligt trobergshat mot D&D eller är lika oresonliga ed 2- fanatiker...)

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Bah

Bara för att jag kallar Conan OGL för Conan d20 betyder inte att Mogoose gör det.
Inte lätt för mig att veta, allt jag vet om det är vad som nämnts i den här tråden, och här har inget annat än Conan d20 nämnts.

Jag förstår att det är förvirrande, och svårt att skilja på Magnus och Mongoose.
Jo, jag vet hur det är. Folk brukar röra ihop "Den helige anden" med "Den helige Anders" när det gäller mig...

Storuggla

Champion
Re: Nä

"Jag har ingen själ. Den sålde jag till Target Games när jag skrev Mutant Chronicles."

Inget ont om MC nu. Det är ju det bästa liret att lira deckare i, Old World in space liksom. Sådetså.

Storuggla, danskt knä

Blippe

Warrior
Re: Bah

Det står ett fint OGL på mitt exemplar. Dessutom är det minst en (1) bröstvårta på varje uppslag. Och allt förutom "character creation rules and" blah blah är open gaming content.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men...men...

Det låter ju ganska schysst...om det inte vore för att reglerna är det som inte intresserar mig med spelet, då. *suck och snyft*. Kan de inte ge ut en pocketversion till med bara världsbeskrivningen? :gremconfused:

- Ymir, tycker det vore en bra idé

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo

Tänkte specifikt på att det var synd att du skulle få så lite ut av pocketversionen. Jag hade hoppats att det skulle vara exakt samma som den hårdinbundna, med värld och annat, men tji fick jag. Och du också, tyvärr.

Men det borde ju finnas andra världsböcker till Conan? Är det någon som känner till någon i stil med de Sagan om Ringen-böcker som kom ut i samband med filmerna?

M.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Jo

Den världsbok som släppts till rollspelet - The Road of Kings - har faktiskt rekommenderats av recensenter till just Conan fans, oavsett om de spelar rollspel eller inte. Jag kan nog tänka mig att skriva under på den rekommendationen, för boken är upplagd mer som en gazette, även om den också innehåller en del annat.

Sak samma. Det är en väldigt bra summering av Conan världen.