Nekromanti Rollspel för monster-of-the-week?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alltså, jag sitter och kollar på Supernatural nu. Den är typ som Buffy, fast med snyggare effekter, mindre humor, att det mest handlar om två bröder, att den inte utspelar sig på en och samma plats hela tiden, att det är helt annan metaplot och stämning och... öh...

Ja, alltså, det är en monster-of-the-weekserie, men precis som alla bra motw-serier så övergår den mer och mer till att handla om mer övergripande grejer, och massor av karaktärsutveckling, personlig ångest och sånt fina grejer.

Det jag funderar över är om det finns några rollspel för det här. Alltså, visst kan man spela motw i Kult eller CoC också, och så finns ju Buffyrollspelet, men vad jag undrar över är dels om det finns något rollspel där världen faktiskt byggts för lite seriös motw, och dels om det finns något spelsystem med element som skulle passa sig.

Annars funderar jag nämligen på att skissa på ett. Ni vet, Evolutionens Barn går ju i tryck snart, jag kan ju inte hålla på och trappa ner eller så =)

Men, innan jag börjar gräva ner mig i genreanalys och rollspelsteori tänkte jag höra mig för, som sagt - finns det några alternativ, och isf vilka?

Gärna med kort beskrivning av spelet, och länkar uppskattas.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det finns på hand tåv rollspel som jag ser kan använda det. En gång i tiden använde jag Bortom för det och även om huvudfokus för spelet inte längre ligger där så går det utmärkt att använda det som sådant.

Men det som prickar absolut mest rätt skulle jag nog vilja säga är Hunter från White Wolf. De själva angav Supernatural som en av inspirationskällorna till spelet och att fan av serien skulle kunna använda det spelet för att spela den sortens krönikor. Jag har själv inte spelat det, men några vänner har stort nöje med en kampanj med MOTW-upplägg.

Big Marco

Läskig
krank said:
Det jag funderar över är om det finns några rollspel för det här. Alltså, visst kan man spela motw i Kult eller CoC också
Jag tycker att du missar den klassiska MotW-spelet - "Chock". Hela Chock-upplägget ger den typen av dramaturgi som är typiskt för MotW-köret. Man har en "boss" som kanske har "minions" (kan vara ett eller flera "avsnitt"). Antagonisten skall alltid "besegras" för att äventyret skall klaras upp. Ofta ingår det problemlösning och ledtrådsletande för att knäcka monstren då få bara kan nötas ned. Man behöver luska fram dess svagheter (kan bara skadas av jade, tål inte ebenholts, är svag när månen är stark, kan inte korsa en linje med havssalt, kan inte skada någon som yttrar dess sanna namn, etc).

Även om många tycker att Chock är corny och tungrott så har spelet, som jag ser det, det du söker. Och jag tycker att svenska Chock är överlägset iaf den Chill-version som kom typ 95, där man gick mer åt Kult-ångest.

Arfert

Facit
Jag skulle också sagt CHOCK (lite sorgligt bortglömt tycker jag, det har sin charm). Eller Gurps Horrors, såklart.

All Flesh Must Be Eaten funkar ju också, men för en mer begränsad typ av äventyr, kanske. Eller WoD, om man typ bara använder grundboken, och skiter i WoD-mytologin...

Känns lite som att det är dags för ett sånt spel igen, som inte är knutet till en speciell TV-serie. Alltså myspys-monster-of-the-week-skräck... Ångestskräck a la Kult har jag tröttnat på. Och det finns ju redan flera spel som kör sånt.

krank

Marco Behrmann said:
Jag tycker att du missar den klassiska MotW-spelet - "Chock".
Blev påmind i min systemmakartråd. Mycket riktigt är systemet lite för "tungt" för mig, men världen och spelet som helhet ska jag definitivt kolla på.

krank

Arfert said:
Känns lite som att det är dags för ett sånt spel igen, som inte är knutet till en speciell TV-serie. Alltså myspys-monster-of-the-week-skräck... Ångestskräck a la Kult har jag tröttnat på. Och det finns ju redan flera spel som kör sånt.
Tja, jag skriver ju på ett av varje - Scriptura är ju mer Kult/Nephilim/etc, men mitt nya "menagerie" (arbetsnamn) är som jag tänker mig det inte bara inte knutet till en specifik TV-serie utan (just nu) frikopplat från specifik värld också... Jag tror nämligen att det blir bättre om man, i det här fallet, bygger spelvärlden utifrån rollpersonerna.

Arfert

Facit
OK, låter intressant... själv håller jag på med enkla skräck-regler till PW-boken. PW funkar ju bra för historier där rollpersonerna är relativt vanliga människor, utan att bli regeltungt. För den som vill ha ett "semi-traditionellt" rollspel, då.

krank

Arfert said:
OK, låter intressant... själv håller jag på med enkla skräck-regler till PW-boken. PW funkar ju bra för historier där rollpersonerna är relativt vanliga människor, utan att bli regeltungt. För den som vill ha ett "semi-traditionellt" rollspel, då.
Ballt!

Själv funderar jag på att som bas använda mitt sunk-enkla system som jag använde i Call of Cthulhu som grund för Menagerie.

Om du är intresserad, försök gärna ta dig igenom all skit jag skrivit i den här tråden.

Arfert

Facit
har läst nu, och det låter hur coolt som helst... speciellt att det finns olika stadier i berättelsen...