Nekromanti Rollspel för två?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ikväll kom jag på att jag saknar ett rollspel i mina samlingar som fungerar bra på att spela på två (spelledare + en spelare). Mer bästämt tänker jag ett spel med följande kravspec:

1. Det fungarer på en spelledare och en spelare (med en karaktär).
2. Låg preptid.
3. Det finns köpeäventyr eller mycket bra stöd för att improvisera fram (enkla) äventyr i spelet.
4. Fantasy (helst, jag ratar inte andra genrer).

Finns ett sådant vidunderligt spel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Skarpskytten said:
1. Det fungarer på en spelledare och en spelare (med en karaktär).
2. Låg preptid.
3. Det finns köpeäventyr eller mycket bra stöd för att improvisera fram (enkla) äventyr i spelet.
4. Fantasy (helst, jag ratar inte andra genrer).

Finns ett sådant vidunderligt spel?
Forumiten osbjer får några tips på spel för två spelare i den här tråden. Han frågar däremot efter samberättarspel, och där finns det en del som både fungerar bra och är enkom skrivet för två spelare.

När det gäller spel med färdiga äventyr för bara en spelare plus spelledare så tror jag D&D och Pendragon är de enda jag vet att det finns sånt till. I princip alla dedikerade spel för två/få saknar spelledare och färdiga äventyr.

Beast Hunters kanske passar nog din kravspec rätt bra i alla fall.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
wilper + Dracy: Tack för tipsen! Jag får se om jag vågar ge mig på något av alla dessa spel ...

En fråga:

DeBracy said:
När det gäller spel med färdiga äventyr för bara en spelare plus spelledare så tror jag D&D och Pendragon är de enda jag vet att det finns sånt till. I princip alla dedikerade spel för två/få saknar spelledare och färdiga äventyr.
När det gäller D&D så har jag alltid tänkt på det som ett gruppspel ... Vilken upplaga/utgåva talar vi om här (det verkar vara en djungel)? Finns det utgivna soloäventyr?

Pendragon ... hur tänker du då? Tror du att det fungerar bra att spela med bara en spelare - har du någon erfarenhet av det?

DeBracy

Skarpskytten said:
En fråga:

När det gäller D&D så har jag alltid tänkt på det som ett gruppspel ... Vilken upplaga/utgåva talar vi om här (det verkar vara en djungel)? Finns det utgivna soloäventyr?
Det kom ut en del grejer till AD&D 2nd. Dels en serie med äventyr för bara en spelare med fokus på olika klasser (Fighter's Challenge m.fl.) men sen har det funnits några solomoduler också. Där antar jag att det verkligen är solo det är frågan om, alltså bara en deltagare. Challenge-serien har jag för mig är för en spelare och spelledare, men lite snabbgoogling gav inga bra resultat.

Pendragon ... hur tänker du då? Tror du att det fungerar bra att spela med bara en spelare - har du någon erfarenhet av det?
Ingen erfarenhet alls. :gremsmile: Jag vill minnas att det fanns ett eller ett par äventyr för bara en spelare i fjärde utgåvan av regelboken (som inte längre står i min bokhylla). Möjligt att jag blandar ihop det med slumptabeller för att kolla vad riddaren har gjort under tiden ifall spelaren missat nåt spelpass.

På sätt och vis tror jag nog nästan vilket spel som helst som man gillar går att lira med bara en spelare. Jag skulle absolut kunna tänka mig att göra det med nån gammal D&D-version (eller klon), och köra på att rollpersonen i regel blir tillfångatagen vid 0 HP istället för dör.

Mitt spelande bygger nästan helt på improviserande så jag vet inte om jag är utrustad för att ge dig några riktigt bra tips om du vill ha nåt slags äventyr i grunden.

Fienden

Hero
Min favorit som jag spelade ett tag med flickvännen (där vi båda bytte roll mellan spelledare och spelare):
Don't Rest Your Head.

Jag kommer aldrig sluta krama det här spelet, alltså. Önskar jag kunde köra det mer.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nu börjar det ta sig!

DeBracy said:
Det kom ut en del grejer till AD&D 2nd. Dels en serie med äventyr för bara en spelare med fokus på olika klasser (Fighter's Challenge m.fl.) men sen har det funnits några solomoduler också. Där antar jag att det verkligen är solo det är frågan om, alltså bara en deltagare. Challenge-serien har jag för mig är för en spelare och spelledare, men lite snabbgoogling gav inga bra resultat.
Jag googlade också lite (tidigare) men kunde inte hitta något. Nu har jag dock hittat en hel serie äventyr till AD&D2 som är för en plus en och som alla heter "Challenge" (se här: http://www.tsrinfo.net/archive/dd1/dd1.htm).

Jag får fundera på om det kan vara något för mig. Av en tillfällighet har jag fått DnD Basic - "Menzer" eller vad tusan det heter - i min ägo; något AD&D har jag inte. (Hur svårt är det att konvertera något från AD&D till någon enklare D&D-klon?)

Om någon känner till något liknande för Labyrinth Lord eller andra D@D-kloner (OSG etc) så ... skulle jag bli glad.

Ingen erfarenhet alls. :gremsmile: Jag vill minnas att det fanns ett eller ett par äventyr för bara en spelare i fjärde utgåvan av regelboken (som inte längre står i min bokhylla). Möjligt att jag blandar ihop det med slumptabeller för att kolla vad riddaren har gjort under tiden ifall spelaren missat nåt spelpass.

På sätt och vis tror jag nog nästan vilket spel som helst som man gillar går att lira med bara en spelare. Jag skulle absolut kunna tänka mig att göra det med nån gammal D&D-version (eller klon), och köra på att rollpersonen i regel blir tillfångatagen vid 0 HP istället för dör.
Jodå, du tänker nog på solo-äventyren längst bak i regelboken (alla utgåvor utom första, tror jag). Men det slog mig när du skrev Pendragon att det nog är ett spel som skulle fungera ganska bra med bara en spelare. Man skulle få göra ganska många av striderna i de existerande äventyren mindre dödliga, men annars borde det kunna fungera ganska bra. Så jag blev nyfiken på om du hade testat ...

Mitt spelande bygger nästan helt på improviserande så jag vet inte om jag är utrustad för att ge dig några riktigt bra tips om du vill ha nåt slags äventyr i grunden.
Det jag helst hade velat ha är ett enkelt fantaysspel (gärna lite OSG-igt) med några enkla, stabila äventyr att utgå ifrån. Det behöver inte alls vara något märkvärdigt, bara de går att spela med en spelare. Jag borde ha varit tydligare med det i första posten, förstår jag nu.

DeBracy

Skarpskytten said:
Av en tillfällighet har jag fått DnD Basic - "Menzer" eller vad tusan det heter - i min ägo; något AD&D har jag inte. (Hur svårt är det att konvertera något från AD&D till någon enklare D&D-klon?)
Det är rätt liten skillnad, så det är inget att oroa sig för. Rollpersonerna har lite mer HP i AD&D, och AC är lite annorlunda, men jag vet inte om det är nåt som behöver ändras.

Jodå, du tänker nog på solo-äventyren längst bak i regelboken (alla utgåvor utom första, tror jag). Men det slog mig när du skrev Pendragon att det nog är ett spel som skulle fungera ganska bra med bara en spelare. Man skulle få göra ganska många av striderna i de existerande äventyren mindre dödliga, men annars borde det kunna fungera ganska bra. Så jag blev nyfiken på om du hade testat ...
Jag läste en av Chrétien de Troyes böcker i våras (Ivan Lejonriddaren) och slogs av hur dålig den sortens riddarromantik funkar med många spelare, så min tanke är att Pendragon borde kunna vara jättebra för spel på 1+1. :gremsmile:

Det jag helst hade velat ha är ett enkelt fantaysspel (gärna lite OSG-igt) med några enkla, stabila äventyr att utgå ifrån. Det behöver inte alls vara något märkvärdigt, bara de går att spela med en spelare. Jag borde ha varit tydligare med det i första posten, förstår jag nu.
Jag tyckte nog det framgick rätt bra, men jag har som sagt dåligt koll på sånt. :gremsmile: Precis nu slog det mig dock: ettbladsscenariona till Fantasy! måste väl vara lätta att göra om för en spelare?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det är lite läskigt att Vincent Baker vet att jag har en "twisted, murderous, bloody imagination."

Men tack, jag skriver upp den på (den växande) listan ...

Fienden

Hero

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
DeBracy said:
Det är rätt liten skillnad, så det är inget att oroa sig för. Rollpersonerna har lite mer HP i AD&D, och AC är lite annorlunda, men jag vet inte om det är nåt som behöver ändras.
Det låter lovande. Jag får väl skriva en ny post och fråga forumets ärade medlemmar vilken version / klon av DnD som är den bästa.

Jag läste en av Chrétien de Troyes böcker i våras (Ivan Lejonriddaren) och slogs av hur dålig den sortens riddarromantik funkar med många spelare, så min tanke är att Pendragon borde kunna vara jättebra för spel på 1+1. :gremsmile:
Bra poäng! Det är ju samma sak med Mallorys Le Morte d'Arthur: det händer att questing knights rider ut tillsammans, men det är faktiskt mest ensamma riddare på ensamma uppdrag. Hela gruppgrejjen i Pendragon är något Greg Stafford har lagt till den litterära kanon.

Jag tyckte nog det framgick rätt bra, men jag har som sagt dåligt koll på sånt. :gremsmile: Precis nu slog det mig dock: ettbladsscenariona till Fantasy! måste väl vara lätta att göra om för en spelare?
Fantasy! har passerat genom min hjärna också. Jag får fundera på det. Det svåra är bara att ettbladarna bygger ganska mycket på ett den-stora-striden-i-slutet-koncept, och det kan gå ganska snett med bara en spelarkaraktär; "splatt, du är död" är inte så kul om det händer för ofta. Och man kan så klart staga upp med några extra spelledarpersoner, men jag vill helst slippa slå en massa tärningar för sådana i varenda strid. Det antar jag att man ialalfall kommer undan i de där challenge-äventyren.

Jag får väl fråga på rpg.net (eller vad de nu heter, har inget konto där) och giant in the playground om någon har spelat dem.

Totte

Warrior
Skulle då rekommendera klassiska James Bond 007, dock inte Fantasy men Bond jobbar ju ensam ;-)