Nu börjar det ta sig!
DeBracy said:
Det kom ut en del grejer till AD&D 2nd. Dels en serie med äventyr för bara en spelare med fokus på olika klasser (
Fighter's Challenge m.fl.) men sen har det funnits några solomoduler också. Där antar jag att det verkligen är solo det är frågan om, alltså bara en deltagare. Challenge-serien har jag för mig är för en spelare och spelledare, men lite snabbgoogling gav inga bra resultat.
Jag googlade också lite (tidigare) men kunde inte hitta något. Nu har jag dock hittat en hel serie äventyr till AD&D2 som är för en plus en och som alla heter "Challenge" (se här:
http://www.tsrinfo.net/archive/dd1/dd1.htm).
Jag får fundera på om det kan vara något för mig. Av en tillfällighet har jag fått DnD Basic - "Menzer" eller vad tusan det heter - i min ägo; något AD&D har jag inte. (Hur svårt är det att konvertera något från AD&D till någon enklare D&D-klon?)
Om någon känner till något liknande för Labyrinth Lord eller andra D@D-kloner (OSG etc) så ... skulle jag bli glad.
Ingen erfarenhet alls.
Jag vill minnas att det fanns ett eller ett par äventyr för bara en spelare i fjärde utgåvan av regelboken (som inte längre står i min bokhylla). Möjligt att jag blandar ihop det med slumptabeller för att kolla vad riddaren har gjort under tiden ifall spelaren missat nåt spelpass.
På sätt och vis tror jag nog nästan vilket spel som helst som man gillar går att lira med bara en spelare. Jag skulle absolut kunna tänka mig att göra det med nån gammal D&D-version (eller klon), och köra på att rollpersonen i regel blir tillfångatagen vid 0 HP istället för dör.
Jodå, du tänker nog på solo-äventyren längst bak i regelboken (alla utgåvor utom första, tror jag). Men det slog mig när du skrev Pendragon att det nog är ett spel som skulle fungera ganska bra med bara en spelare. Man skulle få göra ganska många av striderna i de existerande äventyren mindre dödliga, men annars borde det kunna fungera ganska bra. Så jag blev nyfiken på om du hade testat ...
Mitt spelande bygger nästan helt på improviserande så jag vet inte om jag är utrustad för att ge dig några riktigt bra tips om du vill ha nåt slags äventyr i grunden.
Det jag helst hade velat ha är ett enkelt fantaysspel (gärna lite OSG-igt) med några enkla, stabila äventyr att utgå ifrån. Det behöver inte alls vara något märkvärdigt, bara de går att spela med en spelare. Jag borde ha varit tydligare med det i första posten, förstår jag nu.