Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Simon

Swashbuckler
Re: Del 2

Problemet med "lösningen" att rikta in rollspel mot mangamarknaden är att jag är sjukt ointresserad av manga.

Alltså, om ditt intresse är att rollspel vilka som helst ska sälja mer, så kan ett mangarollspel vara någonting. Men om ditt intresse är att sälja fler av rollspelens klassiker, så är det ju helt meningslöst.

För mig ger det ingenting alls att diskutera rollspelsdesign om det vi designar är manga.

Så frågan är; går denna tråd ut på att öka rollspelsförsäljningen oavsett vilken typ?

Eller går den ut på att öka försäljningen av de rollspel som idag säljer dåligt?

Själv är jag huvudsakligen intresserad av den sistnämnda frågeställningen.
Öh, nu vet jag inte vad i mitt inlägg som du svarar på riktigt. Jag tror inte att jag har föreslagit någon "lösning", annat än att story games terminologi har gjort det lättare för mig att förklara vad rollspel går ut på och varför de är kul att spela.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Måns said:
Men om det i slutändan bara blev ett idéfrö till ett mangaspel så räcker det.
Så tråden handlar inte längre om en fallen mantel och vad vi kan göra för det svenska rollspelsklimatet? Nu är det plötsligt fråga om ett idéfrö till ett mangaspel.

DET tycker jag hör hemma i en egen tråd. Och då slipper ni mig.

Men så länge tråden handlar om "Rollspel, försäljning och den tappade manteln" ser jag inte att mina inlägg inte passar ämnet.

Måns said:
Så, sudda bort din sura min, hoppa på en annan tråd eller var konstruktiv.
Du verkar inte fatta att jag ÄR konstruktiv.

Om ni vill göra nått som verkligen spelar roll, SKA ni titta på det som finns och lista ut varför det inte har gett det resultat ni hoppas att er skapelse ska ge.

Allt annat är intellektuell masturbation och kommer bara att resultera i några inlägg på rollspel.nu.

Vill ni förändra världen måste ni ta tag i de jobbiga frågorna, ni måste jobba framåt och verkligen lista ut styrkan med det ni skapar.

Att något är "manga" räcker inte. Så upp till bevis.

VARFÖR har de mangaspel som finns idag inte revolutionerat marknaden? Och vad måste man alltså göra för att det ska ske?

DET är konstruktiva frågeställningar, like it or not.

/M

Arfert

Facit

Magnus Seter said:
VARFÖR har inte de mangaspel som finns idag inte revolutionerat marknaden? Och vad måste man alltså göra för att det ska ske?
Kanske för att det är andra drivkrafter som får folk att läsa manga än att spela rollspel? Nu säger jag inte att ett manga-rollspel inte kan slå, det jag säger är att även om man gör ett rollspel precis anpassat mangafans så behöver det inte sälja. Finns ingen automatik där.

Som jämförelse kan man ju säga att deckare/thrillers/actionfilmer är en större genre än fantasy, men ändå så säljer fantasyrollspelen historiskt mångdubbelt mer än rollspel som är i genren "actionfilmer". Och då har det ju gjorts MÅNGA försök till actionrollspel.... som mer eller mindre floppat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Magnus Seter said:
VARFÖR har de mangaspel som finns idag inte revolutionerat marknaden? Och vad måste man alltså göra för att det ska ske?
Min teori, som jag skrivit flera gånger de senaste dagarna, är att det är för att de mangaspel som finns inte är spel för mangaläsare, utan mangaspel för rollspelare. Dvs, de vänder sig främst till folk som redan är bekanta med rollspel och vad rollspel innebär, med regler och så vidare. De skrivs, packeteras och säljs som traditionella rollspel.

Så vad vi behöver är snarare att titta på de som läser manga men inte spelar rollspel och frågar oss hur ett spel skulle behöva vara konstruerat för att på ett optimalt sätt tilltala denna massa. Jag tror nämligen inte att det är så skaparna av existerande mangarollspel gjort.

Mogger

Hipsteranka

Magnus Seter said:
Du verkar inte fatta att jag ÄR konstruktiv.
Nja, om du menar att det är konstruktivt att klappa folk på huvudet och säga "det där är nog inte så lätt som du tror lille gubben. Du får jobba varje dag och Pappa tänker inte hjälpa till." så visst. Då är du konstruktivistetens moder!

Du kan ju svara på lite frågor då.

Varför har alla amerikanska mangaspel misslyckats med att slå sig i bland mangaserierna och lockat samma köpare?
Varför har alla amerikanska försök att sälja spel som tjänst via internet misslyckats?
Vad kan göras som inte du skulle bemöta med, "nej, tror inte det"?

Att berätta att det krävs marknadsundersökningar, kundkontakt och annat självklart är inte att vara konstruktiv, det är att vara hjälpsam på gränsen till nedlåtande. Anser jag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Arfert said:
Kanske för att det är andra drivkrafter som får folk att läsa manga än att spela rollspel?
De låter som ett rimligt antagande. Det är nog mer crossover av personer som är intresserade av rollspel till manga, än från manga till rollspel (annars borde rollspel vara huuur stort som helst).

Det ger frågan:

Vilka drivkkrafter är det som får folk att läsa manga?

Och vilka knappar innebär det att en utgivare av mangarollspel kan trycka på för att få upp intresset?

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

CapnZapp said:
Alltså, om ditt intresse är att rollspel vilka som helst ska sälja mer, så kan ett mangarollspel vara någonting.
Mitt intresse är att vi ska få fler rollspelare i svea rike. Punkt.

De flesta av oss började spela rollspel med helt andra spel än de vi spelar nu. Jag t.ex började spela Mutant Chronicles. MC var inte nåt särdeles bra spel. Många började spela rollspel med Drakar och Demoner. DoD var heller inte nåt lysande spel. De flesta har gått vidare utvecklats, gillar andra spel och fler spel och så vidare.

Det ett mangaspel kan bidra till är en större bas av folk som via förstapersonsupplevelse vet vad rollspel är och hur det gårt till. När de sedan tröttnar på manga, så kommer de att ses sig om efter alternativ.- Och där kommer det nya blod de flesta av oss ändå ser som något positivt, även till de kanske lite mer nördiga/tyngre rollspelen.

Ymir

Liten kantbaron

Problemet med "lösningen" att rikta in rollspel mot mangamarknaden är att jag är sjukt ointresserad av manga.
Well, jag är sjukt ointresserad av rollspel för nybörjare, men det är inte skäl i sig att rata fenomenet, direkt.

- Ymir, just sayin'

Nightowl

Champion

Magnus SeterDe låter som ett rimligt antagande. Det är nog mer crossover av personer som är intresserade av rollspel till manga said:
That does not compute. Det finns mycket få rollspel direkt kopplade till manga, så varför mangaläsare skulle börja spela D&D vet jag inte. Om du hade ersatt manga med "fantasy" hade det varit ett vettigt uttalande. Nu är det inte det.

Erik

Eksem

Champion

1. De är rollspel med mangainfluenser, inte mangaspel med rollspelsinfluenser.

2. De ser ut som rollspel, står bland rollspelen och vänder sig till rollspelare.

Vad man måste göra är alltså en produkt som är en mangaprodukt, inte en rollspelsprodukt.

Nightowl

Champion

krank said:
Magnus Seter said:
Min teori, som jag skrivit flera gånger de senaste dagarna, är att det är för att de mangaspel som finns inte är spel för mangaläsare, utan mangaspel för rollspelare. Dvs, de vänder sig främst till folk som redan är bekanta med rollspel och vad rollspel innebär, med regler och så vidare. De skrivs, packeteras och säljs som traditionella rollspel.
Oavsett vilka andra anledningar som finns är jag säker på att denna gäller, eftersom alla de rollspel som jag känner till har varit traditionella rollspel sålda på den traditionella marknaden. Det finns ingen större anledning att manga/anime-fans som aldrig spelat rollspel skulle hitta dem än att alla som gick och såg Sagan om Ringen, Prins Caspian och Hary Potter rent spontant skulle köpa Eon.

Erik

Arfert

Facit

till att börja med så måste man först analysera målgruppen mangaläsare, och då finner man nog ganska snart att det knappast är en homogen målgrupp. Det är avgrundsdjup skillnad mellan den 12-åriga kille som gillade Dragon Ball, One Piece och efterföljande liknade manga, och tonårstjejen som läser alla dessa relations/kärleksmanga. Saknar exakta siffror, men jag gissar att den senare målgruppen är den klart största i Sverige också. Är ju bara att stå en kvart inne på SF och spana för att se det.

Nightowl

Champion

Eksem said:

2. De ser ut som rollspel, står bland rollspelen och vänder sig till rollspelare.

Vad man måste göra är alltså en produkt som är en mangaprodukt, inte en rollspelsprodukt.
Och även om man anser att Det Nya Frälsar-rollspelet skulle bygga på något annat (säg, hästkapplöpning eller Iron Chef), så tror jag det här gäller genomgående.

Jag har gnällt på spekulation så mycket att jag ska spekulera lite själv så folk kan gnälla på mig: Spel som ska locka till sig nya grupper måste skrivas för de nya grupperna med hjälp från dem (vid speltest, etc.) Och sak som en ny grupp definitivt, per definition INTE är är "traditionell rollspelare" (och inte heller "modern hip indie-rollspelare"). Även gamla, garvade skickliga speldesigners är vana att jobba med existerande rollspelare som marknad.

För att återigen göra en jämförelse med marknadsföring i mitt jobb: en grupp som traditionellt inte besöker bibliotek särskilt mycket är män från yngre medelåldern och uppåt. Det lite udda biblioteket Dieselverkstaden har en mycket stor grupp besökare som tillhör den här gruppen, något andra bibliotek blivit imponerade av. På frågan vad de gjort - som givetvis är mycket mer komplicerad än så - svarar de ansvariga att A, vid undersökningar om varför folk inte utnyttjar en komminal service måste man förstås fråga de som faktiskt inte utnyttjar den, inte folk som går dit (tro det eller ej, det är det senare vi brukar göra!) samt B, det går inte att göra samma saker som lockar medelklassdamer i äldre medelåldern (vilka typ motsvarar den stereotypa rollspelsnörden). Bägge är självklara, men något man ändå missat.

Erik

Nightowl

Champion

Arfert said:
till att börja med så måste man först analysera målgruppen mangaläsare, och då finner man nog ganska snart att det knappast är en homogen målgrupp. Det är avgrundsdjup skillnad mellan den 12-åriga kille som gillade Dragon Ball, One Piece och efterföljande liknade manga, och tonårstjejen som läser alla dessa relations/kärleksmanga. Saknar exakta siffror, men jag gissar att den senare målgruppen är den klart största i Sverige också. Är ju bara att stå en kvart inne på SF och spana för att se det.
Faktiska fältstudier på jobbet har avslöjat att tonårsbrudarna hellre läser Dragon Ball (och framförallt Naruto) än de shoujo*-manga vi köpte in till dem... :gremtongue:

Men nog stämmer det.

Erik

*Manga specifikt inriktad till yngre flickor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Måns said:
Varför har alla amerikanska mangaspel misslyckats med att slå sig i bland mangaserierna och lockat samma köpare?
Svårt att säga VARFÖR. Det är mycket lättare att säga ATT det inte skett.

Jag börjar så här: troligen är det svårt helt enkelt därför att rollspel som hobby är YTTERLIGARE en nisch som en redan nischad hobby (mangagänget) ska anamma.

Man säljer alltså inte rollspel till alla tonåringar, utan till en subgrupp. D&D har en potential målgrupp som är mångdubbelt större än mangagänget, och ändå är D&D en liten företeelse.

Så chansen att slå sig in är liten från början, om man bara jämför med hur rollspel anammas av andra grupper.

Men om man gillar manga, varför har inte mangarollspel haft större genomslag?

Förutom det att det inte finns någon automatik i varför mangafans skulle gilla mangarollspel, så så tror jag att det har att göra med det ovanstående (även om manga skulle ha ett stort genomslag bland mangafans, är de inte tillräckligt många för att påverka HELA marknaden), samt att dataspelen fyller mangagängets behov av spelighet och story bättre än rollspelen.

Varför har alla amerikanska försök att sälja spel som tjänst via internet misslyckats?
Nu är ju det strikt talat inte sant, men Pier 23 är inte så stort att man kan säga att det är en dundrande succé heller.

Men om vi pratar rollspel, så är det helt enkelt så att marknaden spelar D&D, och det har inte funnits en D&D-tjänst förrens nu.

Och utan att vara D&D har ingen kunnat få igång en kritisk massa spelare för att driva runt en onlinesatsning.

Marknaden vill ha D&D online, inte rollspel online. Därför har inte rollspel som tjänst fått fart.

I det ligger nog också det faktum att de som spelar rollspel idag är de som gillar formatet att sitta vid ett bord med böcker. De som gillar onlinetjänsterbjudandet har troligtvis gått över till MMORPG-varianter.

Vad kan göras som inte du skulle bemöta med, "nej, tror inte det"?
Visste jag det skulle jag göra det själv.

Att berätta att det krävs marknadsundersökningar, kundkontakt och annat självklart är inte att vara konstruktiv, det är att vara hjälpsam på gränsen till nedlåtande. Anser jag.
Jag tycker å min sida att reflexen att avfärda flera personers erfarenhet av branschen och marknaden i en tråd som handlar om just det, med att anklaga dem för att vara ickekonstruktiva är kontraproduktivt.

Inte förvånande, inte alls ovanligt. Bara kontraproduktivt.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Nightowl said:
That does not compute. Det finns mycket få rollspel direkt kopplade till manga, så varför mangaläsare skulle börja spela D&D vet jag inte. Om du hade ersatt manga med "fantasy" hade det varit ett vettigt uttalande. Nu är det inte det.

Erik
Does visst compute.

Det måste rimligen finnas en större chans att en rollspelare blir intresserad av manga, genom de delade influenser som finns inom subkulturen samt att rollspelare än storkonsumenter av olika genrer och kulturuttryck med äventyrsfokus ... än att en mangaläsar blir intresserade av rollspel.

Jag kan tänka mig att de flesta rollspelare har bättre koll på manga än genomsnittsbefolkningen, om inte annat för att vi måste passera hyllorna med böckerna i SF-bokhandeln.

Men jag tror inte att mangaläsare har bättre koll på rollspel än genomsnittsbefolkningen.

Tror jag i alla fall. Jag tycker att det låter otroligt rimligt, men om någon har andra teorier, så shoot.

Annars kan vi ju kramas och vara överens istället. Det verkar som att folk vill det hellre.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Eksem said:

Vettigt. Men för att knyta an till trådens ursprung, så skulle man troligen skapa nått nytt, och inte något som sätter fart på de traditionella rollspelen.

Vilket i och för sig inte är fel.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

krank said:
Så vad vi behöver är snarare att titta på de som läser manga men inte spelar rollspel och frågar oss hur ett spel skulle behöva vara konstruerat för att på ett optimalt sätt tilltala denna massa. Jag tror nämligen inte att det är så skaparna av existerande mangarollspel gjort.
Det kan vara så. Men då pratar vi också om en mycket svårare grej. Vi pratar inte om ett traditionellt rollspel som attraherar ny publik, vi pratar om en ny typ av spel som attraherar ny publik.

Vilket har en mycket, mycket större chans att lyckas, enligt min mening, men som också måste bana ny väg och vara kreativ på ett sätt som utmanar både när det gäller presentation och spelupplevelse, men också inom distribution.

/M

Arfert

Facit

Jag kan nog skaka fram siffror om det var aktuellt, känner ju folk i på förlagen... hursomhelst så är jag inte helt övertygad om en manga-satsning är grejen. Men lite rätt tänkt är det. För att nå en bredare målgrupp så måste man sannolikt göra ett rollspel som:

1. Inte omedelbart uppfattas av marknaden som "ett rollspel".. utan som något annat.
2. Har en kommersiell attraktionskraft av något slag.

Fråga mig inte hur bara.

Om det sedan, i förlängningen, skulle sälja "vanliga rollspel" är en helt annan sak... tveksamt. Personligen tror jag att de vanliga rollspelen inte säljer för att det handlar om distribution och konkurrens. Försäljningsställena finns inte längre, och vi lever i en värld där det finns mångdubbelt mer substitut att välja på.

Nightowl

Champion

Magnus Seter said:
Nightowl said:

Erik
Does visst compute.

Det måste rimligen finnas en större chans att en rollspelare blir intresserad av manga, genom de delade influenser som finns inom subkulturen samt att rollspelare än storkonsumenter av olika genrer och kulturuttryck med äventyrsfokus ... än att en mangaläsar blir intresserade av rollspel.

Jag kan tänka mig att de flesta rollspelare har bättre koll på manga än genomsnittsbefolkningen, om inte annat för att vi måste passera hyllorna med böckerna i SF-bokhandeln.

Men jag tror inte att mangaläsare har bättre koll på rollspel än genomsnittsbefolkningen.

Tror jag i alla fall. Jag tycker att det låter otroligt rimligt, men om någon har andra teorier, så shoot.

Annars kan vi ju kramas och vara överens istället. Det verkar som att folk vill det hellre.

/M
Vi kan väl kramas och hata varandra? :gremsmile:

Det komputar inte alls: det finns inget i rollspel som skulle locka "mangaläsare" (en något diffus grupp, som Arfert så riktigt påpekade). Vad skulle det vara? Det finns få rollspel som liknar manga på något sätt.

Din slutsats att "om mangaläsare skulle vilja spela rollspel skulle de spela dem redan" stämmer på sammas sätt som "om fantasyläsare ville spela rollspel skulle de spela dem redan", visst (fast mindre, eftersom rollspel redan har något som kunde attrahera rollspelare: de flesta rollspel är fantasyspel). Men mangaläsare har ingen anledning i sig att spela rollspel. Däremot kan de ha anledning att titta på anime (samma estetik och kultur, ofta knutet till en manga) eller att spela dataspel från Japan (ditto).

Att de säljs i samma butiker är oväsentligt. *Varför* skulle mangaläsare ha börjat spela D&D redan nu, när hobbyerna inte har mer gemensamt än att de säljs i samma butik? Enda anledningen en person som knatar in för att köpa senaste pocketen i sin favoritserie har att hamna på rollspelsavdelningen är att de är mycket yra i mössan sedan sin senaste Dance Dance Revolution-match.

Traditionella rollspel har inget att göra med manga. Min alternativa teori är därför att folk som läser manga inte har mer anledning att bli intresserade av rollspel än vilken annan tjomme som helst. Det är därför existensen av folk som läser Naruto inte fått rollspelarhopen att svälla som en bulldeg

Erik