Nekromanti Rollspel för de unga

Gastono

Hero
Det ska vara så fräckt att man vill tråckla sig igenom regelböckerna bara för att få uppleva de koola äventyren i andra änden.

Håller endast med till hälften...
Visserligen skall det inte ta år och dagar att läsa igenom regelboken men jag kan ju säga att jag läste Neotech som om det vore den bästa skönlitterära bok jag någonsin läst.
Otroligt fängslande... :p
Man har ju, som sagt, ett sånt engagemang och intresse så man plöjer igenom sida efter sida och njutar av det när man är ny.

MrG

Swashbuckler
Man har ju, som sagt, ett sånt engagemang och intresse så man plöjer igenom sida efter sida och njutar av det när man är ny.
Fast det är nog lite olika vilka man tittar på, låter som du tänker på oss som sökte upp ett rollspel själv och slukade det. Medan det jag tror Snigel vill (och som jag själv ville) är att indoktrinera våra småsläktingar i en hobby de inte hittat själva... Så vi kan inte räkna med engagemang och intresse från början utan måste skapa det :gremwink:

Gordeg

Hero
Lagom stora spel

Den storleken är nog ypperlig för nybörjare.

Själv saknar jag faktiskt också ibland spel i storlek som de gamla Ä-spelen, dvs ca 50 sidor grundregler. Nästan alla spel som säljs kommersiellt består av ett par hundra sidor. Om man vill ha något litet, enkelt och smidigt är det hemmabyggen som gäller... och de är av varierande kvalité.

Gordeg

Gastono

Hero
Stämmer, men jag tror inte man behöver utnyttja rollspelet för att skap intresset.
Lägg istället fokus på att presentera det på ett roligt sett - visa rollspel kanske?
Men hur man än gör som måste man locka personen.
Får man någonting och läser 50 sidor så fortsätter man om man gillar det och lägger det lite åt sidan om man inte gillar det.
Även om det är slut efter 50 sidor så hjälper inte det om man inte är intresserad.
Eller?

MrG

Swashbuckler
Som sagt, nästa gång spelleder jag för dem också...
Men personligen tycker jag det skulle vara skönt med ett spel som gav 50 sidor och sedan spel, även om man är intresserad är det mastigt med läsning innan man kommer igång som nybörjare.

Förresten är det bara jag som har vänner som pratar om bokäventyren (ensamma vargen mfl) som inkörsport också? Finns sånt kvar idag?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Förresten är det bara jag som har vänner som pratar om bokäventyren (ensamma vargen mfl) som inkörsport också? Finns sånt kvar idag?
Inte vad jag vet i alla fall. Det var hemskt många år sedan - 15-16? - jag såg ett soloäventyr i handeln senast. Så där ungefär 1990 fanns det flera serier av "böcker med femtielva slut" som det brukade heta, de flesta dock utan spelvärden, bara valsituationer.

Månne ska man betrakta olika datorspel som en inkörsport till hobbyn i dag?

Dewil, som undrar om inte ett litet nytryck av EV vore lönsamt med tanke på de sanslösa begagnatpriserna

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Måste det vara ett köp-spel?

hur många svenska gratisspel finns det som ens kommer i närheten av den utseendemässiga kvaliteten i övrigt? Illustrationer och stämning är något jag tror är extremt viktigt och det är liksom svårt att tävla med Riotminds då. Västmark kanske kunde fungera, men det är det enda jag kommer på. Har du några bra förslag?
Millennium kan nog fungera, i alla fall om kidsen är inne på Harry Potter och liknande. Sedan har vi ju snart (beroende på hur man tolkar "snart"; i alla fall om man tolkar det ungefär som Quan'talis) Terone och Magneter och mirakel också. :gremgrin:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Ja. Det kallas "dataspel". :gremgrin:

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Nytryck av Ensamma vargen

"som undrar om inte ett litet nytryck av EV vore lönsamt med tanke på de sanslösa begagnatpriserna"

Förmodligen inte. Det är nämligen nostalgi och samlarvärde man betalar för, inte innehållet. Innehållet är nämligen helt gratis och finns på http://www.projectaon.org/

Dewil

Skrivbordsgeneral
Undrar om inte ett begagnat exemplar av DoD -85 eller -87 vore det enklaste att ge dem. En lagom tunn bok, simpla regler, generell fantasy. Unga nybörjarrollspelare utan erfarenhet har förmodligen inga som helst problem att använda systemet till Harry Potter-, Narnia- eller Tolkienfantasy. (Tio-elvaåringar är ytterst opretentiösa!)

DoD -85 eller -87 kan fås för 100-300 kr beroende på skick.

När de väl har fastnat så är det väl läge att tipsa om dagens utbud av spel. Problem skulle dock kunna uppstå om småkusinerna gillar 80-tals-DoD alldeles för väl eftersom småkusiner inte har råd med begagnatpriserna för gamla DoD-prylar...

Dewil

Krille

Super Moderator
Rollspela ung

Åkej, du är tolv år. Du får en present av din snälle nördige farbror. När du sliter upp paketet hittar du...

...en box som ser ut som att den har suttits på i en skolväska tillsammans med blöta gympakläder, och som har fått ligga och mögla i tjugo år därefter...

...innehållande ett svart häfte, kantstött och klottrat, där ena häftklammern inte mår bra och omslaget tejpats fast, där var och varannan sida innehåller små anteckningar och ett antal hörn är vikta. Illustrationerna är fåtaliga och i den mån de finns så är de ploddiga små svartvita teckningar, bland annat av ankor!

...hur reagerar du?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Här rollspelas inget

Har farbrodern inte tillräckligt med vett eller pengar att skaffa ett helt, rent och komplett exemplar (150 kr med lite tålamod?) så får det vara. Den farbroderns eventuella tips om nutida, kommersiella, obegagnade rollspel bör nog inte heller tas på allt för stort allvar.

Varför inte i stället skaffa en halvtrasig moppe och rusta den tillsammans med grabben/tjejen?

Dewil

Dimfrost

Special Circumstances
Om man ändå ska skaffa ett sunkigt gammalt spel finns det ingen anledning att inte köra på Stjärnornas Krig. Det är bårde betydligt mer pedagogiskt och har smidigare regler än det allra mesta annat som har kommit ut över huvud taget. Enda problemet är att illustrationerna består av ohyggligt fula foton ur filmerna...

/Dimfrost

Flurtis

Hero
Kommer ihåg mitt första möte med rollspel. När jag var 9 fick jag en påse med sällskaps spel av min farbror som hans granne hade skänkt bort. Jag fastnade genast för bilderna på en lilla box för att dom var så "häftiga". Men min läskunnighet var ju inte den bästa och min mor orkade inte sätta sig in i ett spel som hade så stort regel häftet. Dessutom sa hon att spelet inte var komplett för det fattades pjäser :gremtongue: När jag var 11 och läskunnigheten var bättre plockade jag fram den lilla boxen och började läsa. Regelboken+Medföljande äventyr var så pass pedagogiska att jag som elvaåring utan att ha hört ordet rollspel innan lärde mig reglerna och hur spelandet gick till på bara nån timme. Jag samlade ihop några kompisar i samma ålder. Våran skara var 4personer från början. Inom ett år var vi så många spelare att vi inte kunde spela allihop samtidigt då var vi 10-12 stycken. Ingen av oss visste ens vad rollspel var innan utan kände bara till dom klassiska spelpjäserna. Efter att vi spelat detta rollspel i 1-2år köpte vi gemensamt EON. Kommer ihåg en kille som vi frågade om han ville vara med och spela rollspel. Han svarade: Vet inte är det bra grafik?

För er som undrar så var spelet MUTANT det allra första MUTANT. Tyvärr försvan min regelbok vid ett tillfälle vilket jag har gråtit mycket blod över.

Men till min poäng, Nybörjar spel är A och O ifall man vill hålla den här hobby vid liv och jag personligen ser det första MUTANT som en stor förebild.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Rollspela farbror

"Tjenare, grabben. Jag hade lite garderobsstädning här om dagen och hittade lite gamla spel som jag och mina polare körde när vi var yngre och jag tänkte att eftersom du och dina polare gillar att spela spel så skulle ni kunna få grejerna. Jag vet, de är lite slitna men allt finns med. Vad tror du? Om ni vill skulle jag kunna hjälpa er lite att komma igång, fast det var förstås länge sedan jag spelade det här så vi får väl hjälpa varandra..."

När jag var tio år var allt som mina föräldrar eller mor/farföräldrar (i brist på andra äldre släktingar) grävde fram ut gömmorna skitroligt. Backar med gamla serietidningar, stora, tunga knallpulverrevolvrar, en låda osorterade Meccanodelar, en låda blandade tennfigurer, sällskapsspel från tidigt 1960-tal...
Vårt rollspelande kom förresten igång via begagnade prylar från (mycket) äldre bröder och deras kompisar. Nästan som farbröder med andra ord.

Begagnade grejer ska man inte ge bort under högtidliga omständigheter utan skänka som en kul grej. Mina ungar ska i alla fall få gammalt Lego, fast då får jag slåss med brorsan om det först.

Dewil

Olle Linge

Snigel
Stjärnornas Krig

Stjärnoras Krig är det spel jag blev frälst av. Visserligen började jag med Sagan om Ringen, som jag skrev först, men snart gick vi över till Stjärnornas Krig. Jag vågar påstå att det är helt optat, möjligen bortsett från illustrationerna. Det förutsätter dock att man tycker att filmerna är kalasbra, vilket jag tyckte när jag var liten. Men jag är inte säker på att det fungerar idag. Tycker dagens tolvåringar att de gamla Stjärnornas Krig filmerna är balla?

anth

Vetefan
SFbokhandeln sålde nytryck av soloäventyr för något år sedan, vet inte om de har kvar något.
Dessutom så såldes nytryck av Tunnels&Trolls i julas, det är ju nästan soloäventyr.

Flurtis

Hero
Re: Stjärnornas Krig

Tycker dagens tolvåringar att de gamla Stjärnornas Krig filmerna är balla
Troligtviss inte. Det tillhör ju pappas generation. Möjligtvis dom nya filmerna. Jag tror att Sagan om ringen är "ballare".