Jag tycker inte att det är tillräckligt intressant. Jag lockas inte av världar som är så löst definierade eller av äventyr som håller sig på den nivån.Krille;n101138 said:Känner jag krank rätt så är han mer inne på att ha en rätt skön detaljerad värld med en massa inbyggda hemligheter, men jag tänker mer att…
… är det så himla viktigt, egentligen? Räcker det inte med en stor öken och en stor V8 och ett skitlass motormarodörer som är superbisarra allihop?
Jag har under dagen funderat på hur jag skulle bygga postapokalyps om jag nu skulle bygga en annan än den som redan finns i Rotsystem. Det här är lösa idéer:
- Givetvis måste katastrofen ha berott på något; och det den berodde på måste ha någon form av effekt även nu och i framtiden. Det måste fortsätta vara relevant, så att säga. Så att det går att knyta sin megagigantiska kampanj till det och att det inte bara stannar vid tråkiga jävla junktowns och motormarodörer, som ju i mina ögon gör sig bäst som dekor snarare än de centrala koncepten. Jag måste nog läsa Wastelands; jag har gillat det jag läst om Byrr. Jag tänker dock att de människor som överlevt inte nödvändigtvis måste komma ihåg katastrofen eller vad den berodde på; det räcker gott om de ser effekterna och SL har koll på hur det egentligen skedde.
- Jag är alldeles för teknofil för att kunna stå ut med alltför låg teknologinivå efter katastrofen. Just nu tänker jag typ såhär: Ute i vildmarken (som mest är öken och förgiftade hav) finns vilda AI-kontrollerade robotar a' Terminator: Salvation, med inslag av Screamers. Där är det skitfarligt. Men det finns också de som kan tämja gammal teknologi och bygga om den till att tjäna människor - i form av typ Elysium-mechasuits, fordon/fordonstillägg och annat. Det ska såklart vara lite skrotigt; mechasuiten i District 9 är en bra förebild här. Jag tänker också att det finns AI's som är mer mänskliga; antagligen deriverade av mänskliga uploads som forkats och byggts på under lång tid. Jag tänker typ som robotarna i Automata, kanske.
- Under marken finns det såklart stora payloads av gammal teknologi, som det finns anledning att göra expeditioner till.
- Jag tänker att energi och bränsle nog inte är de största problemen; vatten och mat tror jag är större problem. Mest för att det annars blir svårt för mig att ha robotar som inte omedelbart slaktas för sina energikällor.
- För lite variation behövs det nog både ett fåtal större städer a' Appleseeds Olympus (hårt fascistkontrollerade, försöker hålla kvar levnadsstandarden på hög nivå än den nya situationen egentligen medger) och en massa mindre junktowns som antingen bygger på gamla strukturer eller som grundats kring platser med vatten och mat.
Mitt stora problem är dock att jag ju egentligen mest gillar 1) öppna problem a' heist och 2) mysterielösande a' agatha christie eller Call of Cthulhu. Det betyder att jag har svårt att formulera vad jag upplever som intressanta äventyr i postapokalyptisk miljö. Miljön i sig är estetiskt tilltalande och jag kan vräka på med mängder av balla koncept som förstärker coolheten... men jag har som alltid svårt att räkna ut ett svar på frågan "vad gör man" som faktiskt tilltalar mig. Som spelare kan jag ju spela det mesta så länge jag slipper vara drivande, men som SL behöver jag äventyrsidéer eftersom "spelardrivet" är det tråkigaste jag kan tänka mig i rollspel. Jag skulle vara en skitdålig AW-spelledare, för jag är ett mycket större fan av high concepts än jag är av rollpersonerna...