Det här inlägget fick alldeles för lite diskussion runt sig så jag kör en omstart och ser om vi kan få till något intressant (förutom biten om krogen som för mig är irrelevant i diskussionen).Måns;n160920 said:...jag hoppas verkligen att nästa generations rollspel blir betydligt enklare att förstå och spela. Den mängden jobb jag lagt ner på mina kampanjer har visserligen varit givande men är även orsaken till att jag idag drar mig för att drapera mig i SL-capen. Det är helt enkelt en jävla massa jobb! Jag vet inte riktigt hur man skär ner på det. Visst kan jag improvisera hyfsat fritt med vissa spel som gör det enkelt för mig, och i kortare kampanjer, men om jag vill åt den där maffiga kampanjen så vet jag inte riktigt hur man ska göra.
Och det är också orsaken till att jag inte riktigt kan se att rollspel har en framtid. Det är helt enkelt så mycket mer effektivt att spela Skyrim eller nått istället. Eller bara gå på krogen.
1. Går det att spela maffiga kampanjer utan massiva förberedelser för en i gruppen utvald spelledare (medan spelarna inte behöver göra ett skit innan spelstart)?
2. Hur kan rollspel dra nytta av aspekter från Skyrim och andra dataspel?
---
1. Vi har ju haft ett antal diskussioner om köpeäventyr här på forumet, att de måste skrivas så generella att de missar den personliga triggern som skapar inlevelse och motivation, att vissa grupper stör sig på att det är för få kvinnor (kass representation!) och andra på att det är för många (så här var det ju inte på medeltiden, orealistiskt!), att vissa tycker det är för lite strid medan andra vill kunna spela helt utan att använda våld. Etc. Det är förstås totalt omöjligt att göra alla nöjda, men det gäller ju allt annat i världen så varför skulle det vara ett problem? Alla gillar inte Skyrim, alla gillar inte Lord of the Rings Online, alla gillar inte fotboll. Spela inte det då! Plocka russinen du gillar och spela dem, och lägg inte energi på att gnälla på det som inte faller dig i smaken.
Den episka kampanjen som en ensam spelledare skapar under mååånga timmar för att spela EN gång med EN spelgrupp vet jag inte om den har en framtid. Så vad jag hoppas på är ETT ställe på internet där folk laddar upp sina kampanjer och äventyr (visst är det nåt sånt här på gång knutet till wrnu? Please?). Det måste gå att dela med sig mer, och det måste gå att spelleda saker som andra skrivit. Om alternativen är "lägg 100 timmar på att bygga en enorm fisktank och tänk ut 20 korskopplade konflikter" eller "spelleda någons annans verk och det blir uselt" då har hobbyn ett stort problem.
2. Jag tar (i vanlig ordning) Lord of the Rings Online som exempel eftersom det är det jag har bäst koll på. Här kan jag ta datorn och spela när jag vill, jag behöver inte samla vissa givna personer först och ingen behöver förbereda något (förutom programmerarna på Turbine...). Det är ju en enorm fördel över bordsrollspel/skype-rollsspel. Nackdelen blir förstås det statiska "Nej du kan inte komma till plats X, för det finns bara EN väg och där står det en arg jätte som är 20 levels för svår. Det går inte. Punkt." och ni kan förstås det här redan, allt som kan hända har någon programmerat in, man är låst till ett förutbestämt schema. Här är rollspelen överlägsna, men det räcker inte, för startup-insatsen är för hög.
Så som jag vill spela (om jag får styra själv) gäller följande:
* Jag har inte så mycket tid för rollspel. Förberedelserna måste kunna vara korta och spelarna måste ta ansvar för att driva saker, inte vänta på nästa push från spelledaren.
* Spelpassen är korta. Hellre ett pass i veckan på 2 timmar var, än ett pass på 8 timmar varje månad.
* Det är skype som gäller. Att få ihop folk fysiskt är för krävande (och de man synkar bäst med kan råka bo hundratals mil bort).
* Fristående äventyr så att det lätt går att plocka in folk som är lediga (se punkt 1 om att folk delar med sig av äventyr för att minimera förberedelser). Förra veckan stoppade agenterna Anna, Bert och Calle smuggelligans pråm, och den här veckan ska agenterna Anna, Calle, Daniel och Emelie söka upp ledaren och konfrontera henne. För en episk kampanj vill man kanske ha sina 4 fasta spelare och inga andra, men om det räcker att en är sjuk för att det inte blir spel alls, då måste man kanske ha ett light-äventyrande att fylla luckan med. Om jag kan spela LotR-online varje måndagkväll, varför skulle jag inte kunna spela rollspel varje tisdagkväll?
* Det är jättekul att så många svenska rollspel ges ut, men jag är totalt ointresserad av att läsa en tjock regelbok för att kunna spela. LotR-online startar på under minuten och sen lär jag mig bit för bit vad och hur man gör saker.
Vet inte om det blev någon slutsats av det här, men förhoppningsvis intressant läsning för någon.