Nekromanti Rollspel, framtiden och vad kan göras bättre

Feuflux

omjonasson.se
Måns;n160920 said:
...jag hoppas verkligen att nästa generations rollspel blir betydligt enklare att förstå och spela. Den mängden jobb jag lagt ner på mina kampanjer har visserligen varit givande men är även orsaken till att jag idag drar mig för att drapera mig i SL-capen. Det är helt enkelt en jävla massa jobb! Jag vet inte riktigt hur man skär ner på det. Visst kan jag improvisera hyfsat fritt med vissa spel som gör det enkelt för mig, och i kortare kampanjer, men om jag vill åt den där maffiga kampanjen så vet jag inte riktigt hur man ska göra.

Och det är också orsaken till att jag inte riktigt kan se att rollspel har en framtid. Det är helt enkelt så mycket mer effektivt att spela Skyrim eller nått istället. Eller bara gå på krogen.
Det här inlägget fick alldeles för lite diskussion runt sig så jag kör en omstart och ser om vi kan få till något intressant (förutom biten om krogen som för mig är irrelevant i diskussionen).

1. Går det att spela maffiga kampanjer utan massiva förberedelser för en i gruppen utvald spelledare (medan spelarna inte behöver göra ett skit innan spelstart)?
2. Hur kan rollspel dra nytta av aspekter från Skyrim och andra dataspel?

---

1. Vi har ju haft ett antal diskussioner om köpeäventyr här på forumet, att de måste skrivas så generella att de missar den personliga triggern som skapar inlevelse och motivation, att vissa grupper stör sig på att det är för få kvinnor (kass representation!) och andra på att det är för många (så här var det ju inte på medeltiden, orealistiskt!), att vissa tycker det är för lite strid medan andra vill kunna spela helt utan att använda våld. Etc. Det är förstås totalt omöjligt att göra alla nöjda, men det gäller ju allt annat i världen så varför skulle det vara ett problem? Alla gillar inte Skyrim, alla gillar inte Lord of the Rings Online, alla gillar inte fotboll. Spela inte det då! Plocka russinen du gillar och spela dem, och lägg inte energi på att gnälla på det som inte faller dig i smaken.

Den episka kampanjen som en ensam spelledare skapar under mååånga timmar för att spela EN gång med EN spelgrupp vet jag inte om den har en framtid. Så vad jag hoppas på är ETT ställe på internet där folk laddar upp sina kampanjer och äventyr (visst är det nåt sånt här på gång knutet till wrnu? Please?). Det måste gå att dela med sig mer, och det måste gå att spelleda saker som andra skrivit. Om alternativen är "lägg 100 timmar på att bygga en enorm fisktank och tänk ut 20 korskopplade konflikter" eller "spelleda någons annans verk och det blir uselt" då har hobbyn ett stort problem.

2. Jag tar (i vanlig ordning) Lord of the Rings Online som exempel eftersom det är det jag har bäst koll på. Här kan jag ta datorn och spela när jag vill, jag behöver inte samla vissa givna personer först och ingen behöver förbereda något (förutom programmerarna på Turbine...). Det är ju en enorm fördel över bordsrollspel/skype-rollsspel. Nackdelen blir förstås det statiska "Nej du kan inte komma till plats X, för det finns bara EN väg och där står det en arg jätte som är 20 levels för svår. Det går inte. Punkt." och ni kan förstås det här redan, allt som kan hända har någon programmerat in, man är låst till ett förutbestämt schema. Här är rollspelen överlägsna, men det räcker inte, för startup-insatsen är för hög.

Så som jag vill spela (om jag får styra själv) gäller följande:
* Jag har inte så mycket tid för rollspel. Förberedelserna måste kunna vara korta och spelarna måste ta ansvar för att driva saker, inte vänta på nästa push från spelledaren.
* Spelpassen är korta. Hellre ett pass i veckan på 2 timmar var, än ett pass på 8 timmar varje månad.
* Det är skype som gäller. Att få ihop folk fysiskt är för krävande (och de man synkar bäst med kan råka bo hundratals mil bort).
* Fristående äventyr så att det lätt går att plocka in folk som är lediga (se punkt 1 om att folk delar med sig av äventyr för att minimera förberedelser). Förra veckan stoppade agenterna Anna, Bert och Calle smuggelligans pråm, och den här veckan ska agenterna Anna, Calle, Daniel och Emelie söka upp ledaren och konfrontera henne. För en episk kampanj vill man kanske ha sina 4 fasta spelare och inga andra, men om det räcker att en är sjuk för att det inte blir spel alls, då måste man kanske ha ett light-äventyrande att fylla luckan med. Om jag kan spela LotR-online varje måndagkväll, varför skulle jag inte kunna spela rollspel varje tisdagkväll?
* Det är jättekul att så många svenska rollspel ges ut, men jag är totalt ointresserad av att läsa en tjock regelbok för att kunna spela. LotR-online startar på under minuten och sen lär jag mig bit för bit vad och hur man gör saker.

Vet inte om det blev någon slutsats av det här, men förhoppningsvis intressant läsning för någon.

.113

Swashbuckler
Jag köper inte riktigt hela "skyrim" grejen. Visst det är enkelt, motsvarigheten är dock en färdigskriven jättekampanj inte ett "hitta på allt själv från grunden" grejs.

Det är ju inte som att man sätter sig ner en torsdag, sugen på att spela ett nytt spel sen gör grafikmotor, 3dmodeller, story, karaktärasystem, osv på en timme för att sedan kunna lira spelet. Spelet har antagligen tagit hundratals timmar att göra, vilket i jämförelse gör att det är rätt enkelt att spelleda en kampanj. Nä det är bara lätt för att någon annan gjort allt jobbet redan.

Med andra ord, spela d&d, köp färdiga äventyr.

Sen att det är jobbigt spelleda håller jag med om ibland men man måste ju jämföra relevanta saker oxå :p

.113

Swashbuckler
Jag tänker nog att det handlar rent ut sagt om att folk är för gnälliga. Om det är för lite strid, spela nåt annat då, om det är för mycket, spela nåt annat. Respekten för spelledaren har försvunnit tycker jag det verkar som.

Man ska respektera spelarna och göra som de vill, ungefär som att man skulle ringa upp en författare och säga att nu måste det här hända för det vill jag.

Visst, en bra spelledare tar hänsyn till sina spelare men frågan är ju vad som är fokus? Vill du uppleva historian jag gjort, eller vill du springa omkring i den där skogen där borta där det inte finns något?
Ju mer man flippar ut som spelare desto besvärligare blir det för den med huvudansvaret.

Och se på alla fria spel där man kan göra vad man vill. Kan nog påstå att i åtminstone 99% av fallen är de helt förstörda för folk står och gankar nybörjare. De dödar sitt eget spel för de inte låter folk komma in.

Så. Nä, tror inte det är dött, men tror man bör inse som spelare utan ansvar att man bör respektera den som gör allt jobb.

Wyldstorm

Swordsman
Jag är ju starkt troende på teknik som ett sätt att gå frammåt..

Autogenererat bakgrundsinnehåll är nog en sak man borde knackat ut i nåt program..
Ett par år till lär nog en artificiell spelledare göra sin entré i hobbyn.. Err par år till så blir den nog avancerad nog att använda på någorlunda vettigt sätt...
Kombinera det med vettig videochatt och kanske b-varianten av oculus rift så kan man ju sitta & spela lite var som helst.

Kort sagt, jag tror gränsen kommer att smälta ihop.

erikt

Hero
Lite lösa kommentarer:

Även online-spel kan kräva sina förberedelser.
Om vi håller oss till LOTRO, så om jag är level 50 och vill köra den maffiga raiden The Rift, ja då får jag allt se till att samla ihop ett gäng andra människor först för den kan jag inte klara helt ensam, och det är bra om folk har läst på lite i förväg för annars kommer många av striderna att bli kluriga.

Det du beskriver är dock en viktig förklaring till att bordsrollspel inte alls är lika populära idag som de var på 80-talet - det finns många andra alternativ nu som visserligen kanske inte ger riktigt samma upplevelse som ett vanligt rollspel kan ge, men å andra sidan har mycket lägre trösklar.

Vad gäller att dela med sig av kampanjer och äventyr så kan det vara värt att fundera på en sak: Av de kommersiella äventyr och kampanjer som finns ute på marknaden, hur många av dem är faktiskt bra? Inte så himla många tyvärr. Det gäller nog tyvärr även hemmagjorda äventyr och kampanjer - många av dem är inte så himla bra egentligen.

En hemmagjord kampanj som är avsedd att köras med en specifik spelgrupp är sällan skriven på ett sådant sätt att den är redo för publicering - för mycket saker som inte är nedskrivna eftersom spelledaren ifråga redan vet vad han/hon menar.
Det krävs vanligtvis rätt mycket extra jobb att få den i sådant skick att andra kan ta den och spela rakt av. Få är beredda att göra det extra jobbet utan betalning - och långt ifrån alla är kapabla att göra det överhuvudtaget.

Det är fullt möjligt att spela något som påminner väldigt mycket om en traditionell rollspels-kampanj inuti ett MMORPG: https://www.lotro.com/forums/showth...clair-A-slow-leveling-roleplay-adventure-club
(En grupp som jag spelar tillsammans med som rollspelar sig genom Lord of The Rings Online - inklusive alla quests och dungeons. Startade för drygt tre år sedan och fortfarande inte kommit fram till Moria, så det går inte snabbt inte.)

JJoghans

Regelknackare
Feuflux;n163143 said:
Så vad jag hoppas på är ETT ställe på internet där folk laddar upp sina kampanjer och äventyr (visst är det nåt sånt här på gång knutet till wrnu? Please?). Det måste gå att dela med sig mer, och det måste gå att spelleda saker som andra skrivit.
Tja, det är ju bara det att man kanske inte skrivit ner det man kört alla gånger. Och att de saker har skrivit ner skulle kräva massvis med jobb innan de blir användbara äventyr. Sedan tycker jag också att när man ser sina äventyr sammanfattade och löskopplade från sitt sammanhang så känns de inte vidare originella, så då tänker man bara "fuck it" och struntar i det.

MEN... jag har sett sajter av det här slaget, som lägger upp lassvis med hemgjorda äventyr - om än på engelska. Jag skulle också tycka det vore coolt att lägga upp en databas med "äventyrsfrön", d.v.s. korta beskrivningar av äventyr och äventyrsidéer som man själv kan utveckla vidare kring sina rollpersoner.

Feuflux;n163143 said:
* Jag har inte så mycket tid för rollspel. Förberedelserna måste kunna vara korta och spelarna måste ta ansvar för att driva saker, inte vänta på nästa push från spelledaren.
* Spelpassen är korta. Hellre ett pass i veckan på 2 timmar var, än ett pass på 8 timmar varje månad.
* Det är skype som gäller. Att få ihop folk fysiskt är för krävande (och de man synkar bäst med kan råka bo hundratals mil bort).
* Fristående äventyr så att det lätt går att plocka in folk som är lediga (se punkt 1 om att folk delar med sig av äventyr för att minimera förberedelser). Förra veckan stoppade agenterna Anna, Bert och Calle smuggelligans pråm, och den här veckan ska agenterna Anna, Calle, Daniel och Emelie söka upp ledaren och konfrontera henne. För en episk kampanj vill man kanske ha sina 4 fasta spelare och inga andra, men om det räcker att en är sjuk för att det inte blir spel alls, då måste man kanske ha ett light-äventyrande att fylla luckan med. Om jag kan spela LotR-online varje måndagkväll, varför skulle jag inte kunna spela rollspel varje tisdagkväll?
* Det är jättekul att så många svenska rollspel ges ut, men jag är totalt ointresserad av att läsa en tjock regelbok för att kunna spela. LotR-online startar på under minuten och sen lär jag mig bit för bit vad och hur man gör saker.
Medhåll på samtliga punkter. Beträffande den sista dock, så är lyckligtvis de flesta moderna svenska spel ganska regellätta, så man behöver inte läsa särdeles tjocka böcker. :)

Lupus Maximus

Tekniker
Och andra av oss tycker helt andra saker. För min egna del håller jag mest bara med om att det är krävande att få ihop en kompatibel grupp, och ser spel över nätet som ett alternativ. Men jag är oftast helt ointresserad av tunna rollspel. Då kör jag hellre regellöst, vilket är ännu enklare. 300+ sidor och jag kanske är intresserad.

Visst var det enklare att få ihop en grupp på 80-talet då det fanns färre konkurrerande aktiviteter, samt färre alternativ bland rollspelen (vilket dock var en dålig match för många). Färre spelare, och fler alternativ, gör det svårare att hitta potentiella spelare.

Att göra rollspel som tar färre sidor, och är förberedelselösa, är något som passar en delmängd rollspelare och därmed bra att det jobbas med. Men det är inte en universallösning, och jag skulle vilja påstå att de som anser att det är en universallösning är en del av problemet, inte en del av lösningen.

Bättre metoder för att spela över nätet ökar möjligheten att få ihop en kompatibel spelgrupp. Möjligheten att hitta kompatibla spelare på distans skulle troligtvis inte bara göra att fler som redan spelar skulle bli mer nöjda, utan också att en del av dem som känner till rollspel men inte spelar p.g.a. att annat prioriteras skulle börja prioritera upp rollspel. Fler som spelar innebär ännu större möjlighet att hitta en spelgrupp vi känner oss hemma med.

Många verkar inte ens ha en aning om att rollspel finns, och sättet många presenterar rollspel skrämmer bort fler än det lockar. Om någon aldrig sett på film, och ens hört talas om det, och den som presenterar det bara pratar om slasher-filmer, hur många som inte gillar slashers skulle bry sig om att titta närmre på vad film handlar om? Jag tror det finns många där ute som skulle vara intresserade av rollspel, om vi slutade driva bort dem.

För att få in nytt blod behövs det att nå ut till de som inte redan spelar, samt göra det på ett sätt som gör att de hittar till spelstilar som de gillar, inte försöka få dem till den spelstil som just vi själva gillade.

Men så länge så pass många är av mentaliteten att sådant de själva inte gillar är fel, så kommer vi fortsätta vara en döende hobby.

God45

#PrayersForBahakan
Om du inte är beredd att lägga ner jobb på ett kreativt projekt kommer du aldrig måla en vacker tavla, skriva en tänkvärd bok eller spelleda en fantastisk kampanj. Jobbet du lägger ner vet jag inte hur det ser ut, det finns olika metodologier och personliga stilar precis som det finns bland författare, målare och regissörer. Vissa av oss bygger fisktankar, vissa av oss komponerar djupa npc:er och vissa av oss improviserar allting vid bordet. Det är inte viktigt hur du skapar något vacker, men avsett hur du gör det krävs det ansträngning och ett medvetet förfinande av din konst. Är du inte beredd att lägga ner den energin i det så kommer du aldrig nå din fulla potential. Det är okej att göra något annat eftersom man inte har talangen eller viljestyrkan. Gå och spela i någon annans kampanj om det är mer vad du vill lägga din ansträngning på eller spela ett tv-spel om det gör dig lycklig, jag dömer inte. Men det är en dålig hantverkare som skyller på sina verktyg.

Cybot

Mest spelbar
God45;n163179 said:
Om du inte är beredd att lägga ner jobb på ett kreativt projekt kommer du aldrig måla en vacker tavla, skriva en tänkvärd bok eller spelleda en fantastisk kampanj. Jobbet du lägger ner vet jag inte hur det ser ut, det finns olika metodologier och personliga stilar precis som det finns bland författare, målare och regissörer. Vissa av oss bygger fisktankar, vissa av oss komponerar djupa npc:er och vissa av oss improviserar allting vid bordet. Det är inte viktigt hur du skapar något vacker, men avsett hur du gör det krävs det ansträngning och ett medvetet förfinande av din konst. Är du inte beredd att lägga ner den energin i det så kommer du aldrig nå din fulla potential. Det är okej att göra något annat eftersom man inte har talangen eller viljestyrkan. Gå och spela i någon annans kampanj om det är mer vad du vill lägga din ansträngning på eller spela ett tv-spel om det gör dig lycklig, jag dömer inte. Men det är en dålig hantverkare som skyller på sina verktyg.
Jag kan ju direkt säga att det finns vissa system där det tar ungefär 2 timmar att göra om ens idéer till en fullständig kavalkad av rollpersoner...och så finns det system där det tar 12 timmar, sen ger man upp och DÄRFÖR ATT MAN VILL INTE SKRIVA UT FLER FUCKING STATS ELLER DERIVERADE VÄRDEN!

Alla system där en NPC måste ha mer än 10 värden för sitt crunch är system som har FEL. Det finns många system idag som har FEL.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n163205 said:
Jag kan ju direkt säga att det finns vissa system där det tar ungefär 2 timmar att göra om ens idéer till en fullständig kavalkad av rollpersoner...och så finns det system där det tar 12 timmar, sen ger man upp och DÄRFÖR ATT MAN VILL INTE SKRIVA UT FLER FUCKING STATS ELLER DERIVERADE VÄRDEN!

Alla system där en NPC måste ha mer än 10 värden för sitt crunch är system som har FEL. Det finns många system idag som har FEL.
System är så klart olika bra, jag spelar tex inte EON eller Phoenix Command av en anledning liksom :p

Lupus Maximus

Tekniker
Cybot;n163205 said:

Tack för att du exemplifierade vad jag pratar om.

God45

#PrayersForBahakan
Fråga. Är det svårt för folk att få ihop spelgrupper? För min upplevelse är att om man är en ens ok spelledare så badar man i potentiella spelare.

Lupus Maximus

Tekniker
God45;n163206 said:
System är så klart olika bra, jag spelar tex inte EON eller Phoenix Command av en anledning liksom :p
Nu har jag aldrig spelat Eon, utan bara läst delar av det och pratat med folk som spelar det. Phoenix Command har jag dock kört en del (eller nåja, använt det som stridssystem i rollspel då PC i sig självt inte är ett rollspel).

Phoenix Command (och som jag förstått det, Eon) är bra inom sin nisch. Det är möjligt att man kan göra system som skulle stödja nischen ännu bättre. Men, om man inte gillar nischen så spelar det inte någon bra hur väl den är stödd. Det är som med mig och Janssons Frestelse. Det kan vara världens bästa Janssons Frestelse, jag kommer ändå att tycka den smakar vidrigt.

Så det blir två frågor.
1. Gillar man det systemet försöker att uppnå?
2. Gör systemet ett bra jobb på att uppnå vad den försökte.

Råkar man t.ex. gilla setting i Living Steel, men tycker regelmotorn är vidrig (light-version av Phoenix Command), så får man riva ut det och välja en lämpligare regelmotor, hitta någon annan som gjort det, eller skippa settingen.

Lupus Maximus

Tekniker
God45;n163214 said:
Fråga. Är det svårt för folk att få ihop spelgrupper? För min upplevelse är att om man är en ens ok spelledare så badar man i potentiella spelare.
Ligger man utanför huvudströmfåran kan det vara problem att hitta spelare med kompatibel speltid och matchande schema för att kunna spela. Eller så letar jag på helt fel ställen.

God45

#PrayersForBahakan
Lupus Maximus;n163216 Ligger man utanför huvudströmfåran kan det vara problem att hitta spelare med kompatibel speltid och matchande schema för att kunna spela. Eller så letar jag på helt fel ställen. [/QUOTE said:
Alltså, vill du ha folk till Skype spelande skapa en tråd här på forumet i Rollspel underforumet med en bra pitch. Det har aldrig misslyckats för mig. One-shots är svårare, men för kampanjer är det felfritt.

Feuflux

omjonasson.se
Wyldstorm;n163165 said:
Jag är ju starkt troende på teknik som ett sätt att gå frammåt..

Autogenererat bakgrundsinnehåll är nog en sak man borde knackat ut i nåt program..
Ett par år till lär nog en artificiell spelledare göra sin entré i hobbyn.. Err par år till så blir den nog avancerad nog att använda på någorlunda vettigt sätt...
Kombinera det med vettig videochatt och kanske b-varianten av oculus rift så kan man ju sitta & spela lite var som helst.

Kort sagt, jag tror gränsen kommer att smälta ihop.
Vad kombon virtual reality och rollspel kan ge oss om ett par år blir verkligen spännande!

Feuflux

omjonasson.se
erikt;n163166 said:
...
En hemmagjord kampanj som är avsedd att köras med en specifik spelgrupp är sällan skriven på ett sådant sätt att den är redo för publicering - för mycket saker som inte är nedskrivna eftersom spelledaren ifråga redan vet vad han/hon menar.
Det krävs vanligtvis rätt mycket extra jobb att få den i sådant skick att andra kan ta den och spela rakt av. Få är beredda att göra det extra jobbet utan betalning - och långt ifrån alla är kapabla att göra det överhuvudtaget
....
Jag är nog mer intresserad av att läsa kortare äventypsuppslag, små väluttänkta tankekartor över personer och deras inbördes konflikter, och så får man fylla ut själv med resten. Men det är väl bra om det kan finnas stora saker också. Om 5% är intressant i slutändan så är det ju bättre om det finns 1000 saker att välja bland än 10.

Min senaste "äventyr har varit kortare anteckningar och så har jag haft 75% i huvudet (och sen blir det ju ändå annorlunda när det utsätts för spelarnas påhitt). Om någon annan tog min skiss så skulle det förstås bli ett annat äventyr, och ännu mer så när deras spelgrupp satte tänderna i det... men förhoppningen skulle vara att det kunde inspirera någon annan bara att läsa det (vilket skulle gå på ett par minuter).

Feuflux

omjonasson.se
Lupus Maximus;n163173 said:
Och andra av oss tycker helt andra saker. För min egna del håller jag mest bara med om att det är krävande att få ihop en kompatibel grupp, och ser spel över nätet som ett alternativ. Men jag är oftast helt ointresserad av tunna rollspel. Då kör jag hellre regellöst, vilket är ännu enklare. 300+ sidor och jag kanske är intresserad.
...
Att göra rollspel som tar färre sidor, och är förberedelselösa, är något som passar en delmängd rollspelare och därmed bra att det jobbas med. Men det är inte en universallösning, och jag skulle vilja påstå att de som anser att det är en universallösning är en del av problemet, inte en del av lösningen.
...
Men så länge så pass många är av mentaliteten att sådant de själva inte gillar är fel, så kommer vi fortsätta vara en döende hobby.
Givetvis tycker vi om olika saker (blir nojig över hur jag uttrycker mig nu) och jag vill förstås inte skapa problem för andra genom att läsa problemet jag har. För den delen så är det väl regellöst som gäller. Sist jag var SL så var reglerna typ "hitta på tre färdigheter som du har 3T6 i. Resten har du 2T6 i. Nu spelar vi."

Jag vill inte förbjuda regeltunga rollspel och hoppas inte att jag uppfattats så. De är inte intressanta för mig så jag ignorerar dem. Men absolut, rollspelare (och alla andra också) borde bli bättre på att höja det vi gillar och klaga mindre på det vi inte gillar.

Feuflux

omjonasson.se
God45;n163179 said:
Jag förstår vad du säger. Men i det här fallet vill jag inte vara hantverkaren, utan en vanlig kille som skruvar upp en hylla på väggen. Jag är programmerare till yrket, rollspel är en hobby med begränsad tidsbudget och jag är helt okej med att inte nå min fulla potential på området. Om valet är att satsa hårt på rollspelande, eller att inte spela alls, då väljer jag det sistnämnda, men jag vill ha ett val i mitten.

.113

Swashbuckler
När jag släppt min setting senare i år (?!!?) för försäljning så lovar jag nästan att börja skapa kampanjer till den som är sjukt bra! Eller det sista kan jag väl inte lova iofs, men jag kan försöka ;)