Niklas73 said:
Men Blå himmel har väl en del fantasyelement i sig? Jag har inte förstått det som att det utspelar sig under andra världskriget.
Exakt. Det är förstavärldskrigsfantasy. Det innebär att du har jättefåglar, alver, svävande öar och flygande slagkryssare i en miljö som har skyttegravar, biplan, kulsprutor, maskingevär, taggtråd, primitiva stridsvagnar, klorin, senapsgas, spioner, kolonial- och stormaktspolitik och en karta som är läskigt likt Europa om man bara suddar ut landsgränserna och ritar dit några nya.
Men det har inte "fokus på dödandet och kriget utan på såväl spion, byråkrati, dagligt leverne, politik, maktspel, korruption men även vid fronten", som du skriver.
Nackdelen är som sagt att det inte är andra världskriget. Och det är egentligen inte ens första världskriget. Det är snarare någon slags häftigare Bigglestid med spetsiga öron, på ungefär samma sätt som att fantasy generellt är riddartid med spetsiga öron snarare än medeltid.
Niklas73 said:
Kanske samma sak som att spela passagerare på Titanic. Ruskigt fascinerande miljö men hur kul är det att åka båt? Är det därför det inte finns?
Förbannat bra liknelse, och förmodligen huvudet på spiken.
Niklas73 said:
Har GURPS beskrivt Hitler Jugend, BdM, läger, getthon , högkvarter, SS människor etc? I så fall kan man ta det och haka på några regler man gillar.
Jag tror tyvärr inte det hjälper, eftersom man fortfarande är andravärldskrigsmotsvarigheten till passagerare på Titanic.