Nekromanti Rollspel i Car Wars värld?

Saxifrage

Hero
Hej allihop. Är det någon här som har provat att rollspela i Car Wars värld? Jag tycker att den världen är alldeles för häftig för att bara fungera som bakgrund till brädspelet, och jag är rätt sugen på att köra en rollspelskampanj med inslag av asfalt och bränt gummi!

Jag införskaffade GURPS Autoduel för ett tag sedan, den boken innehåller det mesta man kan vilja veta om Car Wars-världen. Dock är jag inte så intresserad av att lira GURPS, jag tycker att det är rätt trist och vet inte heller om det passar så bra för vägdueller och biljakter. En fundering jag har är om inte en variant av D6-systemet skulle passa bra för dylika äventyr. Om man inte har alltför höga krav kan man förstås lyfta Car Wars-reglerna rakt av, de innehåller hyfsat mycket regler för detaljerade rollpersoner och kampanjer. Dock tror jag att det i längden blir lite snålt med 3 hit points...

Någon annan som funderat på äventyr i Car Wars sköna framtidsvärld?

Sabelkatten

Swordsman
Jag har en gammal ADQ med mer avancerade regler för infanteristrid. Det skulle inte förvåna mig om de reglerna finns tillgängliga i SJGs arkiv.

/Henrik

Demiurg

Warrior
Dock tror jag att det i längden blir lite snålt med 3 hit points...
Nädå, det funkar alldeles utmärkt, se bara:

3 HP kvar : Jag mår utmärkt.
2 HP kvar : Jag har ont, men jag rör på mig.
1 HP kvar : Jag har jätteont och rör inte på mig.
0 HP kvar : Jag är död, och mina vänner är jätteledsna.

Sabelkatten

Swordsman
Nädå, det funkar alldeles utmärkt, se bara:

3 HP kvar : Jag mår utmärkt.
2 HP kvar : Jag har ont, men jag rör på mig.
1 HP kvar : Jag har jätteont och rör inte på mig.
0 HP kvar : Jag är död, och mina vänner är jätteledsna.
Tja, men ibland så vore det ju intressant om en gevärskula kunde träffa någonstans där den inte var direkt dödande... Framförallt som en KSP med samma ammunition kan det!

/Henrik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, spelvärlden i Car Wars är cool. Har samlat på mig några Road Atlas'ar och en trave ADQ, mycket trevlig läsning.

Hade du tänkt köra med Car Wars' stridsregler för att lösa konflikter? Det känns som de är lite väl distanserade för att kunna ge riktig inlevelse, och vem vill sätta sin favoritrollperson i ett fordon och spela figurspel med den?

En liten recension av GURPS Autoduel skulle uppskattas, jag har funderat på att köpa den, men avstått än så länge för att jag avskyr GURPS regelsystem.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tror nog att System D6 är rätt spelsystem för Car Wars-miljön. Regelboken System D6 från West End Games innehåller dessutom skelettet till fordonskonstruktionssystem som en SL sedan kan bygga ut för att passa sin behov.

Sabelkatten

Swordsman
Hädelse!!!

Hur kan du komma på tanken att använda något annat system än Car Wars för att bygga fordon!!! :gremshocked: :gremgrin:

Men däremot så skulle nog regelsystemen gå att kombinera ihop rätt bra... 2D6 + 1D6 för varje nivå i en färdighet. En riktigt maxad karaktär som börjar med 6D6 i Driver skill skulle alltså ha Driver+4. Inte helt orimligt.

/Henrik

Saxifrage

Hero
Hade du tänkt köra med Car Wars' stridsregler för att lösa konflikter? Det känns som de är lite väl distanserade för att kunna ge riktig inlevelse, och vem vill sätta sin favoritrollperson i ett fordon och spela figurspel med den?

Njäe... av olika anledningar är jag inte helt förtjust i att kombinera brädspel med rollspel, då det tenderar att tona ner roll-spelandet till förmån för taktik (vilket iofs också är kul). Jag skulle hellre vilja ha någon slags "berättande" system som ändå bevarar dynamiken från bildueller. Dessutom är jag inte helt förtjust i att använda tidsskalor med upplösningen tiondels sekunder i rollspel...

En liten recension av GURPS Autoduel skulle uppskattas, jag har funderat på att köpa den, men avstått än så länge för att jag avskyr GURPS regelsystem.

Jag tycker att boken är trivsam och innehållsrik. Den innehåller bla. en historik över utvecklingen i världen (mest USA) fram till idag, samt ett kondensat av "the AADA road atlas", med kortfattade beskrivningar av alla delstater och viktigare städer i USA. Vidare beskrivs ingående viktiga organisationer såsom AADA, BLUD, HERO, Gold Cross och ett gäng andra spelare. Det finns också avsnitt om resor och teknologi. I boken finns små faktarutor som beskriver diverse företeelser såsom TV, epost, mat, tidningar och annat som präglar spelvärldens vardag. De GURPS-specifika delarna är rätt få, mest är det regler för hur man gör rollpersoner och en del utrustningslistor. Annars hänvisas det friskt till Vehicles, Ultratech och andra regelkompendier, vilket jag tycker är utmärkt. Avslutningsvis finns en hoper förslag på kampanjer, samt ett par rätt pinsamma ideer på "crossovers" till andra världar (vampyrbilar, öh?) Överlag är det en mycket komplett bok med ganska lite "dödkött" i form av regeltugg. Rekommenderas varmt för en bra sammanfattning av Car Wars-världen.

Du kan läsa mer och ladda ner utdrag ur boken på Steve Jacksons hemsida

Saxifrage

Hero
Re: Hädelse!!!

Hur kan du komma på tanken att använda något annat system än Car Wars för att bygga fordon!!!

Jag läste ett citat av Steve Jackson, där han sa nåt i stil med att "people were spending more time with spreadsheets than actually playing the game"... Tydligen anser han också att just designsystemet var en bidragande orsak till att det ursprungliga Car Wars somnade ihop och dog :gremfrown:

Men visst, systemet ÄR kul... "powergaming" får liksom en ny innebörd när man lyckas snickra ihop en subcompact med toppfart 245 mph och svängkapacitet som en oljad enhjuling... I rollspel tycker jag inte heller att excel-blad behöver vara så fel, så man kanske kan tänka sig att designsystemet går hem bättre som underlag för rollpersonernas fordon?

Sabelkatten

Swordsman

Jag läste ett citat av Steve Jackson, där han sa nåt i stil med att "people were spending more time with spreadsheets than actually playing the game"... Tydligen anser han också att just designsystemet var en bidragande orsak till att det ursprungliga Car Wars somnade ihop och dog.
Tja, personligen tror jag han misstog sig. Det är snarare att 1) det tog väldigt lång tid att spela, åtminstone om inte alla kunde reglerna väldigt bra (och hur vanligt är det?) och 2) med alla häftiga prylar som dök upp så hade de erfarna spelarna en gigantisk fördel. Det var helt enkelt inte kul att vara nybörjare!

Att designa sina fordon är ju faktiskt också en del av spelet...

Men visst, systemet ÄR kul... "powergaming" får liksom en ny innebörd när man lyckas snickra ihop en subcompact med toppfart 245 mph och svängkapacitet som en oljad enhjuling... I rollspel tycker jag inte heller att excel-blad behöver vara så fel, så man kanske kan tänka sig att designsystemet går hem bättre som underlag för rollpersonernas fordon?
Mmm...jupp! Jag räknade vid något tillfälle ut hur stora sidoriktade G-krafter en sportbil jag konstuerade klarade utan att lätta från marken - jag har för mig det var omkring 200 G... En F1-bil kan klara runt 3 G IIRC!

Jag tror Steve och gänget har koncentrerats sig lite för mycket på hur snabb själva spelmekaniken var och tittat för lite på det runt om. Har du sett den nya utgåvan? Spelmekaniken är jätteförenklad, men när vi testat så har det faktiskt inte gått så jättemycket fortare (fast det är säkert mycket bättre för nybörjare). Och systemet är inte omgjort i grunden, så när det börjar dyka upp nya häftiga prylar att sätta på bilarna så lär alla gamla problem finnas kvar iaf... :gremfrown:

/Henrik

Bjorn

Hero

Tja, personligen tror jag han misstog sig. Det är snarare att 1) det tog väldigt lång tid att spela, åtminstone om inte alla kunde reglerna väldigt bra (och hur vanligt är det?) och 2) med alla häftiga prylar som dök upp så hade de erfarna spelarna en gigantisk fördel. Det var helt enkelt inte kul att vara nybörjare!

Att designa sina fordon är ju faktiskt också en del av spelet...
Själv tror jag att många av de som spelade spelet "växte ifrån" spelet. Å då menar jag inte att de tröttnade utan snarare att deras livsituation förändrades, att lägga 2-3 timmar på torsdagskvällen på bildesign och sedan spela ett 8h+ maratonpass på lördagen gick säkert alldeles utmärkt när dessa gick på college. Ett par år senare med flickvän/fru, fast jobb och eventuellt barn är det kanske inte riktigt funkis längre. Lägg därtill att spelet som sagt blev mindre och mindre nybörjarvänligt så ser man varför spelandet gick ned så kraftigt.

En annan sak tror jag också var för att teknikutvecklingen avstanade, en av de saker som faktiskt höll kvar intresset var att det kom en 2-3 nya prylar en gång i kvartalet (i ADQ) och en lite större batch med nått års mellanrum.

Tror också att man snarare att man skall tolka "Stevies" utalande just som att allt fler BARA satt och "pillade" med spreadsheets utan att nånsin ha tid/möjlighet att spela. Detta är ju inget unikt för Car Wars, det inträffade ju för många (de flesta) spel i krigspelsgenerationen folk fortsatte att köpa (vissa kanske t.o.m. köpte mer pga kraftigt bättre ekonomi) men spelen spelades inte längre.

Jag tror Steve och gänget har koncentrerats sig lite för mycket på hur snabb själva spelmekaniken var och tittat för lite på det runt om. Har du sett den nya utgåvan? Spelmekaniken är jätteförenklad, men när vi testat så har det faktiskt inte gått så jättemycket fortare (fast det är säkert mycket bättre för nybörjare). Och systemet är inte omgjort i grunden, så när det börjar dyka upp nya häftiga prylar att sätta på bilarna så lär alla gamla problem finnas kvar iaf...
Nog tycker jag att det finns ett antal punkter där system är klart förenklat och försnabbat som jag tror kommer fortsätta att bidra till snabbare spelande även framöver.

i) Inget speed chart, alla vet när och hur mycket de ska flytta
ii) tre faser istället för fem
iii) Kraftigt förenklade kolisioner
iv) Större skala (och därmed i 99% av fallen i praktiken mindre arenor)

Sedan tror jag inte alls det kommer finnas alls lika mycket "do-dad-s" som i gamla. I alla fall inte på ett bra tag.
Och nog tycker jag att spelet de två gånger (eller e det tre?) vi har testat har gått klart mycket snabbare än vad jag minns att det gjorde förr. Dock går det kanske inte så snabbt som SJG vill göra sken av, men min bedömmning är att det i praktiken landar på ca 50% mot förr.

And remeber, drive offensivly!
/Bjorn