"Vad finns det för rollspel som utspelar sig i orientaliska länger egentligen? Vilka av dom är bra?"
Följande känner jag till:
Oriental Adventures, modul till AD&D. Åkej för att vara AD&D.
DoD Samuraj, modul till DoD 2.0-3.0, systermodul till Expert. Helt OK i värld, lik Mutant 2 i reglerna.
Land of Ninja, modul till Runequest. Aldrig tittat på.
Kindred of the East, modul till Vampire. Tja, det är en White Wolf World of Dorkness-pryl, och vad jag tycker om det är välkänt (eller ökänt). Men det är min åsikt.
GURPS Japan och
GURPS China. GURPS Japan är vad man kan förvänta sig - faktaspäckad till tusen. GURPS China skulle må bättre av två volymer till. Kina är liksom stort, inte bara på ytan utan även genom tiden. I vanlig ordning behövs en bättre illustratör. /images/icons/wink.gif
Bushido, självständigt rollspel. Tämligen urgammalt, vilket märks på reglerna. Världen är välefterforskad.
Legend of Five Rings, självständigt rollspel. Kan man tillåta sig att konstruktörerna gör ungefär lika mycket våld på japansk, koreansk och kinesisk historia som normala fantasyrollspel gör på västerländsk så är det riktigt bra.
Sengoku, självständigt rollspel. Använder Fuzion-reglerna. Faktaspäckat så man kräks! Det som inte står här om rollspel i feodala Japan är inte värt att veta.
Usagi Yojimbo, självständigt rollspel. Använder en kraftigt nerbantad Fuzion och bygger på Stan Sakais regler. Smidigt, snabbt och aptufft!
TORG har en modul specifikt tillägnad Japan, som gör att man kan spela i en mer modern era. Vad den heter minns jag inte.
Feng Shui, självständigt Hong Kong-action rollspel. Helball och röjigt och tvärtemot vad alla andra säger att rollspel ska vara.
Nippon, modul till Neotech. Jag låter andra bedöma den, eftersom jag var med och skrev den.
Hoppas bunten räcker. Det finns säkert fler, men jag kommer inte på några.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>