Nekromanti Rollspel i Roslagen?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det var så här, häromdagen såg vi något skoj på Discovery (tror tankspridda damen att det var) om Sagan om Ringen och spåret efter boken. I inslaget såg vi ett gäng rollspelare i alla fall och våra längtansfyllda blickar talade sitt tydliga språk. Efter att i somras som var varit nere till Göteborg och vänt innan dörren till ett visst konvent därnere, övernattat hos Krille (måtte alla gudar vila med vänliga ögon på dig...) som samma kväll hade ett gäng spelare hos sig så har vi längtat.

Ni undrar kanske vad vi längtat efter, det borde ni förståss förstå. Men jag ska förklara ändå.

Jag började spela rollspel tillsammans med min make (då var han det inte och var inte ens påtänkt som livskompanjero) 1992 på hösten. Hans spelgäng bestod då av omkring 5-6 personer och mestadels var han spelledare. Mestadels, även om det fanns andra i gänget som spelledde. Då hade han spelat i ca 10 år (mer eller mindre minns inte just nu). Beroende av olika omständigheter kom spelgruppen att splittras omkring den tid som jag kom in. Maken och den kvarvarande spelaren påstår att det inte var mitt fel, men ibland tar jag ju ändå åt mig skulden. Kvitt samma, vi har i alla fall fortsatt spela genom de tio åren som ju faktiskt finns därmellan så något skoj har vi ju i alla fall.

Men tre personer i en spelgrupp kan ju i alla fall bli lite tjatigt. Vi känner varandras spelstil och ledarstil så väl att vi nu till slut upptäcker att vi hamnat i slentrian. Något som blivit smått förödande för spelet. Om och om igen så sviker fantasin och då hamnar vi kvar på trossbotten.

Vi längtar nu efter nytt blod i gruppen. Nya fräscha ideer och nya slagfält. Vi känner att vi inte hittar det nya inom gruppen så nu efterlyser vi spelare och spelledare som varannan helg kan tänka sig att färdas den mödosamma vägen till vårat lilla himmelrike här i Smara.

De vi efterlyser får gärna vara omkring vår ålder (ca 30+), kön spelar mindre roll även om jag själv skulle tycka det vore kul med fler kvinnor. Antalet spelar inte heller någon större roll, men det har inte verkat vara något bekymmer - då jag tidigare efterlyst folk har jag på min höjd fått två svar. /images/icons/sad.gif Men är ni två som sitter i samma båt som vi så är ni i högsta grad välkomna.

Vi har de senaste åren mestadels spelat Eon, Neotech, Rolemaster. Andra spel som finns i våran sinnevärld är Skuggornas Mästare, Khelataar, drakar och demoner och några andra som huvudet inte minns för tillfället (jag är rubbans förkyld). Om dina favoritspel inte finns med bland våra så är vi inte rädda att prova nya spel (för oss alltså) även om skräckspel inte riktigt faller den nuvarande gruppen på läppen. Jag köpte en gång Kult och det blev aldrig spelat på grund av förutfattade meningar (tidigare erfarenheter från chock hos de andra) och min egen åsikt om spelets värld.

Vad mera säga, jo vi är inte jättefarliga maila eller messa oss så fort du bara kan. Vi börjar bli smått desperata. Ofeig och riddaren känner till oss om ni vill ha rekommendationer. Vi dyker dessutom med största sannolikhet upp på Onsdag (den första denna månad) på Absolut Spel i stockholm klockan 18:00 (med reservation för förseningar) där vi spelar med i Western figurspel. Om nu inte denna ödesdigra förkylning gör det förkylt för oss. (snörvel)

Hoppas vi ses.