Nekromanti Rollspel i studiecirkel

ripperdoc

Myrmidon
Hej!
Jag har börjat klura att arrangera vårt rollspelande i form av en studiecirkel, och då kanske med mer baktanke än bara möjligheten att få lite mer bidrag. Jag har dock ganska dålig koll på hela ämnet och hoppas att någon kan upplysa mig här. Jag har kollat upp de grundläggande kraven för att hålla en studiecirkel, vilket vårt rollspel borde uppfylla.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Är det mycket merarbete (möten med förbund, pappersarbete)? Höga krav från studieförbunden? Vilka bidrag eller annat stöd kan man vänta sig? Vilket studieförbund borde man välja? Vad kan man ha för studielitteratur och studieplan? Kan man studera rollspel, det vill säga få in ett element av lärande i det vanliga rollspelandet, och isf har ni några förslag på hur? Andra tankar?

/RipperDoc

King Kromm

Hero
Min förening, eller gamla förening kanske man borde säga. Den har mer eller mindre självdött nu. Vi gjorde iaf en ansats till att "lura" studiefrämjandet på pengar till våra rollspel. Det hela gick ganska bra, och det slutade med att dom skulle ge oss en viss summa pengar (inte alls lika mycket som sverok) men också var dom brädda att tilldela oss en lokal. Eller rättare sagt så fick vi tillgång till en lokal. Ett ganska sterilt rum med bord och stolar, fanns toalett och kök i närheten. Är osäker, men har dessutom för mig att den fanns tillgång till internet där om vi hade tagit med en dator eller så(inte för att de va aktuellt). Det var lite papersexercis men inget att bråka om. Nu kommer jag inte alls ihåg några större detaljer, eftersom detta var ett bra tag sen och det inte heller var jag som var ansvarig. Men jag skulle eventuellt kunna gräva fram nått matnyttigt om det hela...

Men i Kungsbacka gick det iaf att få pengar iaf...

Robban

Hero
Om det blir seriöst så älskar studieförbunden er. Rollspel är det nya inlärningssättet :gremwink:

En del pappersarbete blir det, bland annat ska ni knåpa ihop vad ni vill åstadkomma med studiecirkeln (nej, det räcker inte med "spela rollspel"), helst ska ni ha nån nytta av studiecirkeln (här funkar det med "utveckla sina verbala och sociala förmågor" och liknande, släng gärna in nåt med moral och etik också), och hur ni tänker genomföra det. Diskussioner är också jättebra ("Efter mötet tar vi upp de saker som hände till diskussion").

Ni kommer att sitta i möten, så enkelt är det. Det beror lite på från handläggare till handläggare, men det borde nog inte vara några problem.

Studielitteratur/studieplan... här är det lite svårare, det beror på vad ni ska spela, bland annat. Men filosofi, moral och etik, religionslära och liknande funkar bra till det mesta.

Studieförbund finns det många av, och jag har för mig att Sverok har nåt studieförbund som de samarbetar med, men jag kan inte komma ihåg namnet just nu.

Jag förstår tyvärr inte vad du menar med:
Kan man studera rollspel, det vill säga få in ett element av lärande i det vanliga rollspelandet, och isf har ni några förslag på hur?
men om du utvecklar det lite så... :gremwink:

/Robban - yrar runt

ripperdoc

Myrmidon
Vad jag menade med "Kan man studera rollspel, det vill säga få in ett element av lärande i det vanliga rollspelandet, och isf har ni några förslag på hur?" var att jag bad om förslag på hur man kan göra ett vanligt rollspelspass till något man lär sig något på. Ska man spela historiska scenarier och kräva att folk läser på? Ska man lägga upp scenariet så att det innehåller "övningar" i vad man nu vill träna upp? Man kan byta språk på sitt rollspelande för att lära sig ett nytt språk. Etc...

/RD

Honken

Hero
Allt beror väl på vad ni vill få ut av rollspelandet i studiecirkeln. Vill ni lära er historia den vägen så "do it". Ett ganska intressant sätt att lära sig historia förresten. :p

/Honken

Jarre

Swordsman
Men i Kungsbacka gick det iaf att få pengar iaf...
Som jag har förstått det hela med studieförbund och Sverok, så förmedlar de egentligen bara bidrag från staten. Och i och med att de själva inte förlorar något på att ge pengar till föreningar eller studiecirklar, så har de heller inget "vinstintresse" i den verksamhet som bedrivs i dessa syften; om pengarna delas ut eller ej beror nog snarare hur glada de lokala avdelningarna är på att dela ut dem.

Robban

Hero
Avdelningarna VILL oftast ge ut pengar, för annars får de inga pengar av staten. Att gå "plus" är inte bra för ett ideellt förbund, då tror staten att de inte behöver så mycket pengar som de fick, och drar ner på bidragen till just det förbundet. "Typ."

Robban

Hero
Aja, men då var det som jag trodde. Historia, religion och som du själv nämnde, språk, är utmärkta sätt att samtidigt som man spelar lära sig något. Det lär nog finnas andra saker också, men det är vad jag kan komma på "bara sådär"

Nero_UBBT

Warrior
Rollspel och folklore

En gång hade vi en jobbig engelskalärare i trean på gymnasiet. Hon krävde av oss att vi skulle göra ett specialarbete om folklore som skulle innefatta ett studiebesök och sedan en rapport på aktiviteten om det då är folkdans eller hemslöjd... typ.

Grejen var att det där tyckte jag var råtrist. Samtidigt var det tråkigt att flunka ett MVG på att missa en endaste liten onödig uppgift. Så jag bestämde mig helt sonika för att skriva om en rollspelskväll. Ganska snart så kom jag igång rätt bra och skrev omfattande om rollspelandets rötter i sagoberättande; en av människans äldsta kulturfenomen. Vidare gick jag in på det faktum att rollspelen i princip ALLTID till sitt innehåll sett har inslag av klassisk mytologi/folktro med troll, älvor med mera (jag valde att satsa på svensk, för betygets skull. Kunde lika gärna vara t.ex grekisk - minotaurer,kentaurer) eller science fiction, konspirationsteorier, aliens eller liknande (modern folktro). Det sista underströk jag dessutom med påpeka att det som idag är berättelser om "alien kidnappings" om 100 år troligtvis kommer ses som en del av det tidiga 2000-talets folktro och vidskepelse.

Kanske är det där nånting du kan bygga på om du vill. Inte rollspelets instrumentella funktion utan dess egenvärde som en variant på en slumrande kulturform med rötter i människans äldsta kulturhistoria; dvs sagoberättarens.

För vad tusan, får man dansa samba och läsa dikter så ska väl rollspel med ovanstående definition räknas som KULTUR!

Förresten så gav den mycket, mycket, MYCKET skeptiske engelskaläraren mig MVG på uppsatsen... :gremlaugh:

...vilket dock inte blev slutbetyget på kursen. :gremsuck:

Jocke_898

Veteran
ja vet inte riktigt vad du menar med en studiecirkel men man kan iaf starta en förening från sverok för att få bidrag...=)