Det skulle nog fungera utmärkt. Det blir pedagogiskt då man oftast lär sig mera och bättre om man själv får agera i undervisningen. Om läraren då bjuder till med att ta med en tillbaka i tiden så att man själv får uppleva, så gått det går i alla fall, kommer man nog inte glömma vad man lärt sig i första taget.
Faktum är att man redan gör sådant här i språkundervisning. Hur många gånger har man inte lossats beställa in mat på tyska, franska, engelska, latin eller vad man nu försöker lära sig. Faktum är att man i svenskundervisningen även rollspelar då man ibland över argumentationsteknik och blir tilldelad ett ämne som man ska vara för eller emot. Kommer själv ihåg hur jag skulle förklara för klassen varför den söta lilla tjejen, som var för plågsamma djurförsök, hade fel och att det var grymt och orätt.
Konsekvensen är om det finns en gammal konservativ dåre som får för sig att rollspelandet i skolan flyttar ungdomarna från verkligheten och målar upp en värld där de slipper vara sig själva, där de kan fly från sitt "riktiga" liv och där konsekvensen inte når dem. Tänk sedan hur det blir när dessa personer freakar ut och glömmer vilken värld som är verklig?!
Det finns alltid ett pucko som hävdar att förändring kommer att leda världen till undergång. Är ämnet i fråga rollspel så kommer många puckon att dras till ledarpuckot och kalla in massmedia som mer än gärna ljuger samhället rätt upp i ansiktet och hävdar att alla rollspelare innerst inne verkligen är galna knivmördande psykopater eller annat trevligt. En lätt överdrift, men så är det. Har varit med om det själv när jag försökte ha ett föredrag om rollspel för klassen. Det kom direkt frågor om jag och min spelgrupp var satanister eller brottslingar, om våra föräldrar var skilda eller om vi hade dåligt självförtroende.
Min åsikt - kör så att det ryker! Hade jag haft en sådan lärare hade skolan rockat mer än den redan gör (ibland).