Nekromanti Rollspel i yrken?

Johan Sundkvist

Veteran
Jag har funderat över ett ting en smärre tid nu. Rollspelar man olika yrkesroller i samhället? Självfallet skulle skådespelare vara ett givte svar, men jag menar snarare ett bredare perspektiv: existerar rollspelande inom exempelvis polisyrket eller läraryrket? Vad definieras som rollspelande inom yrket? Är det endast att bete sig på ett annorlunda sätt än vad man gör i vardagslivet eller kräver det ett mer tydligt agerande/rollspelande? Jag skulle nog beroende på hur man definierar rollspelande hävda att en vis mån av rollspelande existerar inom varje yrke, då det är en del av att utgöra yrkesrollen och således agera på ett annat sätt, ha ett utstakat mål, ambitioner etc. Dock är just yrkesrollen något som influerar individen mycket och därav kan det vara svårt att dra en grän mellan vad som utgör yrkesrollen och vad som utgör den vardagligarollen.

Några tankar? //Johan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Militärer ägnar sig åt både bordsrollspel och lajv (blankvapenlajv dessutom).

Telefonförsäljare rollspelar rejält när de jobbar, eftersom de skapar en fiktiv persona med vilken de vill upprätta en affärsrelation med en kund de aldrig har träffat. (Jodå, jag fick detta förklarat för mig -- fast i andra ord -- av en fd telefonförsäljare jag känner.)

Johan K

Gammal & dryg
Jojomen !

Visst så splar man en hel klase olika roller på jobbet. iaf så är det för min del, jobbar som fritidsledare & elevassistent.. Där så skifftar man b. la mellan att vara vuxen, kompis, lärare(när jag jobbar som elevassistent så hoppar man in som lärare titt som tätt), stödperson osv..
Inimellanåt känner man sig lätt vilsen när man kommer hem....

DODswe4

Hero
Jo det kan ju faktiskt finas rollspel inom yrken dom spelar en roll som dom itne är, annars är lajv en bra liknelse med rollspel

Foggmock

Myrmidon
Det stämmer ganska bra. Om jag hade ringt hem till mig själv när jag sålde de där förbannade telefonabbonemangen hade jag INTE tyckt om att prata med mig. Samtidigt fick man mycket insikt i sig själv och hur man fungerar som människa, och när det gick dåligt så testade man en ny stil - en ny roll.

Hela livet är ju ett rollspel. Det finns ingen kärn-Fogge, det finns ForumsFogge, GamlaKompisarFogge, SläktingarFogge och så vidare.

Foggmock - Eh, okej, jag erkänner, efter vissa samtal tänkte jag "det där skötte jag som en level 12 barbar, inte som en rogue" typ. Uff. Jag är skadad!

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Quite definitely..*S*

Placera en människa i en polisuniform bara. Ge den sen också laddade vapen. Eller någon annan uniform; våra kulturella inympningar ger nästan garanterat rollspel som följd, ett mer eller mindre stereotypt sätt att kollektivt tänka sig rollen i fråga. Det fungerar förmodligen likadant med andra "uniformer" skulle jag tro: läkarrock, yuppiekostym..

Om man sedan därefter också arbetar med yrket vars "uniform" man för närvarande bär, blir man påverkad av kollegors förväntningar på hur man "ska" bete sig, samt andra man möter; det blir förmodligen en såpass omedvetet
suggestiv påverkan att man faller in i den gängse rollen..

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ja och nej ...

Självfallet spelar vi olika roller i vårt umgänge med olika personer, det gäller inte bara yrkesroller. Jag beter mig t.ex. annorlunda mot mina barn än mot mina fåniga kompisar från Dalarna.

Men jag tycker inte det är motiverat att tala om »rollspel« i det här fallet. Trots att jag har make-rollen, pappa-rollen, kompis-rollen osv. är jag fortfarande mig själv. Att »spela en roll« implicerar (åtminstone för mig) att man låtsas vara någon annan än den man egentligen är.

Vissa yrken kan kringgärdas av sådana regelverk och begränsningar att man är tvungen att anta en roll som kan ligga långt ifrån ens »riktiga jag« (man får helt enkelt inte bete sig hur som helst): t.ex. uniformerad polis, receptionist, telefonsupport eller kung. Men det är väl knappast någon som går omkring och tänker: »I dag ska jag spela rollen av en riktigt trovärdig receptionist«. Troligare är: »I dag ska jag vara extremt trevlig, även mot sura idioter« eller »Must … control … Fist of Death!«.

vandraren

Swordsman
Re: Ja och nej ...

Jag jobbar extra på Vivo och jag började verkligen asgarva när jag såg: »Must … control … Fist of Death!«
Det tänker man hela tiden. :gremlaugh:
Tack för garvet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Gulp! ...

Inte i min Vivo-butik hoppas jag?! Man vill ju inte råka ut för en dödsnäve när man står där och ska betala.