Läser om vad som händer i norra Irak och blir ju bara alldeles förtvivlad, man vill göra något, hjälpa till, söka jobb på läkare utan gränser, eller åka ner som frivillig soldat eller skänka pengar (mer än jag redan gör). Känns hopplöst. Ändå är det inte de känslorna som gör att jag skriver här.
Jag tänker ofta att jag skulle vilja rollspela alla de dramatiska händelser som sker i världen. Det skulle vara otroligt spännande, och gripande att spela rollpersoner mitt i konflikten- antingen flyktingar, eller soldater eller politiker eller en blandning av allt ihop. Det skulle vara ett otroligt sätt att försöka förstå vad som händer. Samma sak gäller ebola-epedimin, och egentligen alla större händelser som sker. Jag förstår faktiskt inte varför ingen (eller?) spelar rollspel baserat på pågående konflikter i världen? För känsligt? För svårt? Osmakligt? För icke-drömma-sig-bort?
Ett av två rollspel jag i min fantasi skulle vilja skriva (ja, det kommer en tråd till!) är ett rollspel som ger spelgruppen möjlighet att kasta sig in i aktuella världshändelser. Innan jag kastar mig in i långa tröttsamma haranger om hur jag skulle bygga mitt spel så undrar jag hur du skulle göra. Finns det spelsystem redan nu som skulle funka bra (gött i så fall- bara att köra igång)? Vad skulle du gå igång på? Hur skulle du lägga upp det? Vad skulle din spelgrupp säga om du föreslog att ni kör en kampanj runt staden Erbil?
Det självklara svaret när man pratar med rollspelare är förstås att inspireras av världshändelser, kanske är det så du skulle göra? En invaderande grupp av fundamentalister som slagit till i norra delen av ett rike- en lydstat till en främmande makt som håller på att dra tillbaka sina trupper. Eller- stammarna drabbas av en snabbt spridande sjukdom som ryktas vara styrd av en ondsint magiker, rollpersonerna kommer från riken i norr som skickats söderut för att hindra smittan att sprida sig/ eller för att hjälpa människor på plats, trots risken för att själv drabbas.
Ett problem är nog att olika personer i gruppen vet olika mycket. Självklart skulle också spelarnas olika "politiska" övertygelser spela in, och man skulle se händelsen på olika sätt. Kan bli problem- men kanske kan man också utnyttja det?
___
Ok. Hur skulle jag göra då? Enkla svaret- ingen aning, annars skulle jag skriva rollspel just nu, inte snacka med er... Men ok. Jag är story now-spelare så det skulle väl bli något sådant. Tror man skulle ha kul med ett spel för 2-4 sessioner per "kampanj". Skulle kunna göra ett meta-spel som i Svavelvinter. Inledningen av varje spelpass börjar med att man låter de olika parterna i konflikten (självklart är ebola-viruset i sig en "part" med en agenda...) göra sina drag och ändra spelbordet. Makten är inte balanserad men allt kan hända.
Skulle sen köra med Solar system som grund, där man kan ha väldigt olika nycklar. En flykting kan ha nycklar om att hitta resten av sin familj, och om att klara sig undan. Läkaren har nycklar om att rädda liv osv.
Skulle så klart inleda första spelpasset med relationskarta så alla binds ihop.
Kanske skulle man ha slumpmässiga bomber- med en slumptabell, för att återskapa livets oförutsägbarhet. Ok, ni ska precis kyssas men nu sparkar soldater upp dörren och stormar in för att anhålla er... Nja, kanske inte. Men en T10 för att avgöra hur hård bomben är. Och sen förslag på bomber- kanske en lista som man gör ihop innan första passet?
Ah, jag vet inte. Osäker på om vi någonsin skulle spela skiten. Tror inte andra jag spelar med skulle vara så sugna.
Vad tänker du?
/ Nils
Jag tänker ofta att jag skulle vilja rollspela alla de dramatiska händelser som sker i världen. Det skulle vara otroligt spännande, och gripande att spela rollpersoner mitt i konflikten- antingen flyktingar, eller soldater eller politiker eller en blandning av allt ihop. Det skulle vara ett otroligt sätt att försöka förstå vad som händer. Samma sak gäller ebola-epedimin, och egentligen alla större händelser som sker. Jag förstår faktiskt inte varför ingen (eller?) spelar rollspel baserat på pågående konflikter i världen? För känsligt? För svårt? Osmakligt? För icke-drömma-sig-bort?
Ett av två rollspel jag i min fantasi skulle vilja skriva (ja, det kommer en tråd till!) är ett rollspel som ger spelgruppen möjlighet att kasta sig in i aktuella världshändelser. Innan jag kastar mig in i långa tröttsamma haranger om hur jag skulle bygga mitt spel så undrar jag hur du skulle göra. Finns det spelsystem redan nu som skulle funka bra (gött i så fall- bara att köra igång)? Vad skulle du gå igång på? Hur skulle du lägga upp det? Vad skulle din spelgrupp säga om du föreslog att ni kör en kampanj runt staden Erbil?
Det självklara svaret när man pratar med rollspelare är förstås att inspireras av världshändelser, kanske är det så du skulle göra? En invaderande grupp av fundamentalister som slagit till i norra delen av ett rike- en lydstat till en främmande makt som håller på att dra tillbaka sina trupper. Eller- stammarna drabbas av en snabbt spridande sjukdom som ryktas vara styrd av en ondsint magiker, rollpersonerna kommer från riken i norr som skickats söderut för att hindra smittan att sprida sig/ eller för att hjälpa människor på plats, trots risken för att själv drabbas.
Ett problem är nog att olika personer i gruppen vet olika mycket. Självklart skulle också spelarnas olika "politiska" övertygelser spela in, och man skulle se händelsen på olika sätt. Kan bli problem- men kanske kan man också utnyttja det?
___
Ok. Hur skulle jag göra då? Enkla svaret- ingen aning, annars skulle jag skriva rollspel just nu, inte snacka med er... Men ok. Jag är story now-spelare så det skulle väl bli något sådant. Tror man skulle ha kul med ett spel för 2-4 sessioner per "kampanj". Skulle kunna göra ett meta-spel som i Svavelvinter. Inledningen av varje spelpass börjar med att man låter de olika parterna i konflikten (självklart är ebola-viruset i sig en "part" med en agenda...) göra sina drag och ändra spelbordet. Makten är inte balanserad men allt kan hända.
Skulle sen köra med Solar system som grund, där man kan ha väldigt olika nycklar. En flykting kan ha nycklar om att hitta resten av sin familj, och om att klara sig undan. Läkaren har nycklar om att rädda liv osv.
Skulle så klart inleda första spelpasset med relationskarta så alla binds ihop.
Kanske skulle man ha slumpmässiga bomber- med en slumptabell, för att återskapa livets oförutsägbarhet. Ok, ni ska precis kyssas men nu sparkar soldater upp dörren och stormar in för att anhålla er... Nja, kanske inte. Men en T10 för att avgöra hur hård bomben är. Och sen förslag på bomber- kanske en lista som man gör ihop innan första passet?
Ah, jag vet inte. Osäker på om vi någonsin skulle spela skiten. Tror inte andra jag spelar med skulle vara så sugna.
Vad tänker du?
/ Nils