Jag läser sociolingvistik som del i min lärarutbildning, och just nu läser jag en bok som heter An Introduction to Sociolinguistics. I den hittade jag följande citat:
Det här betyder att rollspel är den överlägset största hobbyn på jorden! Take that, "rollspelsdöden"!
Vad vill jag med den här tråden då? Tja, jag vet inte så noga. Dela med mig av en tanke som slog mig. Fundera lite på om det här kan vara ett nytt sätt att förklara vad rollspel handlar om. "Jo, du vet hur man liksom är lite av en annan person när man snackar med kunder, kollegor, föräldrar, vänner?..."
Det här tycker jag är intressant, och det slog mig; rollspelande är ju faktiskt som en (formaliserad) konversation, och en konversation är som rollspel. Nu gissar jag att minst hälften av er som läser det här suckar och rullar med ögonen och förbereder er på att skrika "OOOOOLD!" men för mig var det en liten aha-upplevelse. Jag har ju känt till det här med vårt "face", våra "sociala roller" i olika sammanhang, men jag har av nån jäkla anledning aldrig tänkt på't som kopplat till det vi håller på med.Conversation involves a certain amount of role-playing; we choose a role for ourselves in each conversation, discover the role or roles the other or others are playing, and then proceed to construct a dramatic little encounter (...) The world is a stage, and we are players.
Det här betyder att rollspel är den överlägset största hobbyn på jorden! Take that, "rollspelsdöden"!
Vad vill jag med den här tråden då? Tja, jag vet inte så noga. Dela med mig av en tanke som slog mig. Fundera lite på om det här kan vara ett nytt sätt att förklara vad rollspel handlar om. "Jo, du vet hur man liksom är lite av en annan person när man snackar med kunder, kollegor, föräldrar, vänner?..."