Nekromanti Rollspel med alternativ till tärningar

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Vilka rollspel med slumpmoment finns med alternativ till tärningssystem (t ex spelkort)? Vilka är värda att titta närmare på? Har själv ingen erfarenhet av sådana system, är nyfiken på hur de är uppbyggda...
 
G

Guest

Guest
Engel

I den tyska utgåvan av engel så har man ersatt tärningarna mer "tarotkort". 21 stycken (tror jag) som man drar vid rollpersonernas handlingar. Varje kort symboliserar olika saker som avgör hur spelaren lyckas. I white wolfs översättning har dock dessa ersatts av tärningar som är ganska tråkigt. Men det sägs att korten ska släppas som regeltillägg senare. Det kommer nog vara trevligt att testa på. Engel är för övigt ett mycket trevligt spel som jag verkligen rekommenderar. För info om det kan du ju kika in på engels hemsida
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En klase alternativ

Prins Valiant: Bygger på serien med samma namn. Mynt. Eller om man så vill, tärningspölar à la Vampire, fast med T2 istället.

Castle Falkenstein: Ångfantasy med mycket matiné och ännu mer charm. En helt normal kortlek med tre jokrar. Spelaren har fyra kort på hand, och spelar hur många han vill av dessa. Varje egenskap tillhör en svit i kortleken. Rätt svit innebär att kortets värde läggs till egenskapen (ess = 14, joker = 15 och är alltid rätt svit, fel svit innebär att 1 läggs till egenskapen. Det finns ett särskilt subsystem för dueller.

Lace & Steel: Australiensisk musketörfantasy. Det finns en specialkortlek för fäktdueller, som används istället för tärningarna som annars används för vanliga handlingar.

Amber: Bygger på bokserien med samma namn. Inga tärningar används. Istället är det den som är bäst som lyckas. Dessutom delar man ut de fyra egenskaperna genom att bjuda på dem i auktion.

Engel: Korten är 22 till antalet och inspirerade av tarotens högre arkana. Drag ett kort. Är det rättvänt så lyckas handlingen, är det felvänt så misslyckas den. Kortets motiv bestämmer sedan hur man lyckas/misslyckas.

Everway: Man har värden och en liten specialkortlek. Det finns tre sätt att lyckas med något. 1) Är värdet högt nog så funkar handlingen. 2) Passar det ståryn så funkar handlingen. 3) Dra ett kort. Ser det bra ut så funkar handlingen.

Usagi Yojimbo: Kort används som tillägg till tärningarna för att avgöra taktikval. Resten använder man tärningar för. Jag utvecklade den principen i Skymningshem: Andra Imperiet så att korten även ersätter normalt initiativförfarande.

Torg/Shatterzone/Masterbook: Kort används som tillägg till tärningar och används som hjältepoäng, ersättning för initiativ, hjälp för dramatiska handlingar, stårypåverkan från spelaren och för att göra det praktiskt att använda andra färdigheter än stridsfärdigheter i strid.

Nobilis: Samberättande på liknande sätt som Engel. Tanken är att man inte ska lyckas, utan att man ska beskriva hur man vill att ståryn ska gå framåt med ledning av ens rollpersons förmågor.

---

Liksom, en lagom lista, eller? Det finns säkert fler än dessa, men dessa är de som jag har råkat ut för. Min absoluta favorit bland dessa (ur icke tärningsbaserat rollspelssynpunkt) är Castle Falkenstein. Det har fart, flärd och fläkt. Tätt därefter kommer Usagi Yojimbo, men det faller lite på att det inte enbart använder kort.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Bland annat bland dogma

Deadlands har med kortmoment, men använder sig av tärningar för att få fram hur många kort man ska dra.. Används till initiativ (högst kort agerar), magi (bygger sviter) samt givetvis också pokerspel (högst svit vinner)..

Annars har vi bland dogmabidragen:
Dagens huvudrubriker RPG - Singla slant, svårighetsgraden avgör hur många
Konspiration - Satsa ett visst antal ödespoäng och hoppas det är över spelledarens satta svårighetsgrad
Maus - Smart och avancerad sax-sten-påse-variant

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan ha glömt något bidrag (och som kanske kommer bidra med ett icke-tärningsbidrag)

<CENTER><a href="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=502765" target="_blank">[color:"green"]“Inom klanen har lärlingarna en inbördes rangordning för vem som blir
den näste potentiella läromästaren om den nuvarande skulle försvinna.”</a>
</center>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Bland annat bland dogma

"/Han som kan ha glömt något bidrag"

Mitt oerhört underbara Magnum Magikum spelas med vanlig kortlek, och det var med i dogmautmaningen 2003. Dock är spelet ganska mediokert och jag tycker det är dåligt, men det kanske kan falla någon i smaken eller ge idéer till nya varianter.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Engel

..Borde vara 22 stycken, om det nu är stora arkanan man drar ifrån.. Sounds interesting anyway. :gremlaugh:
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: Myth - Så Funkar Det

ojoj... lilla MYTH... kände för att utveckla det hela något...

Här använder man kort istället för tärningar... Ödets Kortlek, bestående av 72 kort... uppdelade på 7 sviter...

När man utför en handling lägger man ihop värdet hos en egenskap (exempelvis styrka) med värdet hos ett ödeskort, detta ska sedan överstiga värdet hos en förbestämd svårighet.. med andra ord;

[egenskapsvärde+ödeskort > svårgihet+modifikation]

Detta var då snabbversionen.... :gremtongue:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dragonlance: Fifth Age använde kort i stället för tärningsslag. Man hade en hand med ett antal kort beroende på hur tuff man var (motsvarande level). Korten fanns OJMR i fem "färger" och med nuffror från 1 till 10. Statsen var kopplade till endera av fyra av färgerna. När man skulle utföra en handling spelade man ut ett av korten från sin hand, och summerade värdet på kortet tillsammans med det relevanta spelvärdet. Om man spelade ut ett kort i rätt färg fick man dessutom dra ett kort från leken och lägga till. Efter att handlingen var utförd fick man dra ett nytt kort, så man alltid hade lika många.

Skada hanterades också via korten. När man blev skadad fick man helt enkelt saka kort med ett totalt värde minst lika stort som skadan. Detta fick man inte fylla upp efter, så om man sakede många kort med små valörer så hade man en väldigt liten hand efteråt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Engel

"Borde vara 22 stycken, om det nu är stora arkanan man drar ifrån."

Jupp, de är 22 stycken, numrerade 0-21. Ordningen tror jag var 1-16, 0, 17-21. Nollan, Flugornas Herre, är unik på så sätt att den alltid är dålig, oavsett vilket håll den vänds upp på. Alla andra kort har en rättvänd innebörd och en felvänd innebörd, som sammanfattas med ett ord. När du drar kortet så ser du vilket av orden som är rättvänt, och det avgör om det gick bra eller inte.

Arkana-systemet finns utlagt som "webbtillägg" (dvs 25-sidig PDF) på engelska på:

http://engel.omegarpg.com/
 
Top