En klase alternativ
Prins Valiant: Bygger på serien med samma namn. Mynt. Eller om man så vill, tärningspölar à la Vampire, fast med T2 istället.
Castle Falkenstein: Ångfantasy med mycket matiné och ännu mer charm. En helt normal kortlek med tre jokrar. Spelaren har fyra kort på hand, och spelar hur många han vill av dessa. Varje egenskap tillhör en svit i kortleken. Rätt svit innebär att kortets värde läggs till egenskapen (ess = 14, joker = 15 och är alltid rätt svit, fel svit innebär att 1 läggs till egenskapen. Det finns ett särskilt subsystem för dueller.
Lace & Steel: Australiensisk musketörfantasy. Det finns en specialkortlek för fäktdueller, som används istället för tärningarna som annars används för vanliga handlingar.
Amber: Bygger på bokserien med samma namn. Inga tärningar används. Istället är det den som är bäst som lyckas. Dessutom delar man ut de fyra egenskaperna genom att bjuda på dem i auktion.
Engel: Korten är 22 till antalet och inspirerade av tarotens högre arkana. Drag ett kort. Är det rättvänt så lyckas handlingen, är det felvänt så misslyckas den. Kortets motiv bestämmer sedan hur man lyckas/misslyckas.
Everway: Man har värden och en liten specialkortlek. Det finns tre sätt att lyckas med något. 1) Är värdet högt nog så funkar handlingen. 2) Passar det ståryn så funkar handlingen. 3) Dra ett kort. Ser det bra ut så funkar handlingen.
Usagi Yojimbo: Kort används som tillägg till tärningarna för att avgöra taktikval. Resten använder man tärningar för. Jag utvecklade den principen i
Skymningshem: Andra Imperiet så att korten även ersätter normalt initiativförfarande.
Torg/Shatterzone/Masterbook: Kort används som tillägg till tärningar och används som hjältepoäng, ersättning för initiativ, hjälp för dramatiska handlingar, stårypåverkan från spelaren och för att göra det praktiskt att använda andra färdigheter än stridsfärdigheter i strid.
Nobilis: Samberättande på liknande sätt som Engel. Tanken är att man inte ska lyckas, utan att man ska beskriva hur man vill att ståryn ska gå framåt med ledning av ens rollpersons förmågor.
---
Liksom, en lagom lista, eller? Det finns säkert fler än dessa, men dessa är de som jag har råkat ut för. Min absoluta favorit bland dessa (ur icke tärningsbaserat rollspelssynpunkt) är Castle Falkenstein. Det har fart, flärd och fläkt. Tätt därefter kommer Usagi Yojimbo, men det faller lite på att det inte enbart använder kort.