Rollspel med bra svärdsbråk

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Gissar att trådar av detta slaget dykt upp med jämna mellanrum sedan forumets början, tidigt 1800. Det jag söker efter är spel som ger action hellre än realism. Häftiga saker att spela vidare på. Dödlighet, intressanta skador, intressant representation av avstånd; vad som helst.

Tänker själv på gamla saker som The Riddle of Steel, men också på nya(re) saker som Tenra Bansho Zero. Och Kopparhavets hjältar med dess gard.

Mer?!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Barbarians of Lemuria och dess Flashing Blades ”Honour +Intrigue” med ett riktigt coolt fäktsystem där man inte tar skada direkt, utan kroknar. Skulle gå att sno till Star Wars-hack,
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Friform är ju såklart bäst på strid, eftersom man inte måste pausa hela tiden, vilket är extra viktigt i strider, men ett bra alternativ är Mist-Robed Gate, där man också friformar striden, men under fajten får de andra spelarna rösta. När sista spelaren lagt sin röst drar man en röst ur påsen och denna spelare vinner och får beskriva klimax i fajten. MRG är också fräckt i det att strid är inte det som dödar dig. Det kan till och med användas för att deeskalera. Det som dödar dig är det sociala ränkspelet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
För mig är det Burning Wheel, när spelarna grokkat systemet. Att lägga en fint på ett kraftanfall är ren magi (minns inte exakt nu vad de olika manövrera är).
Du slog mig till BW.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Jag gillar det ”Special Effects” från Mythras (och innan det Mongoose sista RuneQuest-versioner) gett i BRP-Warhammer-kampanjen jag spelar i.

Det är lite som stunts från AGE-systemet, men kommer bara i spel när det är gradskillnad i hur bra kombattanterna lyckas (lyckat vs. misslyckat eller perfekt vs. lyckat till exempel). Då kan man välja saker som vväpna, fällning, osv. Eftersom det är BRP så kräver en del grejer perfekt eller fummel för att man ska kunna välja det, istället för att man får stuntpoäng att köpa grejer för som i AGE.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Bedöms det av gruppen, av en SL, eller dylikt?
Du får en tärning per mening du säger, så det handlar inte om hur coolt utan att du beskriver. I princip, enligt spelexemplet i första Wushu, så kör man en fram- och tillbaka mellan spelare och spelledare där de beskriver handlingarna tills spelledaren bestämmer att det är dags att slå tärningar. Då slår alla sina "genererade" tärningar (en per mening de sagt) och avläser "successes" för att se hur lyckat resultat ens beskrivningar fick.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Svaret är såklart Riddle of Steel och Burning Wheel

men också Circle of Hands, Stormbringer, RQ, Conspiracy of Shadows vill jag minnas var rätt intressant och har för mig jag sett ett hack på Marvel Superheroes med dess stridssystem för något slags fantasyaktigt, vilket jag tror kan vara rätt fett.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Jag skulle säga Höstdimma och Matiné - mitt Matiné är inspirerat av Feng Shui (som är något tunggrott) och förlitar sig mer på att spelgruppen är i synk snarare än att regelmekaniken bestämmer vad som ska ske. Alla stridsmanövrar kommer med kravet att de måste beskrivas för att få användas och mycket lämpas över från spelsystemet till spelarna att beskriva. Spelledarens uppgift är att sätta dem i knipa.

Systemet är snabbt, men det är konventionerna i hur man använder systemet som gör att det blir action. För mig handlar det om ett snabbt "fram- och tillbaka"-bollande mellan deltagarna, där de reagerar på varandras handlingar. Spelledaren beskriver en massa förutsättningar inför en strid, försvar beskrivs som en del av ett attackslag, istället för att separeras i två handlingar, striden har en maxgräns på sju handlingar då folk brukar slut på inspiration runt den tiden och istället för beskriva handlingen enbart konstaterar vad man gör i skada, etc.

Fast du har också spelat This is Pulp (som är ett minimerat Matiné) och Inspectres med mig (som dock aldrig riktigt lyfte) så du känner till min spelledarstil.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Sword & Scoundrel, som förvisso inte är färdigt men finns i betaversion gratis/PWYW på Drivethru, är en andlig arvtagare till The Riddle of Steel men verkar betydligt elegantare.

Jag filar kontinuerligt på mitt eget BRP-hack (kampanjen som @DeBracy nämnde) och i de senaste versionerna av stridsreglerna har jag, utöver tidigare inspirationer från Mythras mm, tagit in en del inspiration från just TRoS och S&S. Fr a att komma ifrån den klassiska tråkiga turordningen och i stället få en mer dynamisk handling-reaktion-modell där initiativet är något som man måste ta och behålla - det var en sån där aha-upplevelse när jag fattade TRoS som är svår att gå tillbaka från sedan. En vacker dag ska jag få tid att stolpa ner ett begripligt arbetsdokument och posta upp någonstans.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
För mig är det Burning Wheel, när spelarna grokkat systemet. Att lägga en fint på ett kraftanfall är ren magi (minns inte exakt nu vad de olika manövrera är).
Min bästa svärdfight är nog vår BW kampanj där din krigarinna slogs mot orcher i ett hus. Så fett!
 
Top