Nekromanti Rollspel med en setting hemlighet (SPOILERS)

God45

#PrayersForBahakan
Så av nostalgi tittade jag på lite SLA Industries grejer. Men det gick inte, jag kunde bara inte skaka av mig ”The Truth” twisten som ju är att hela världen är fejk och i huvudet på en psyksjuk kille i Skottland. För det är så jävla dumt. Men det fick mig att tänka, har det här någonsin gjorts bra? Finns det något rollspel med en twist (för spelarna och spelledaren alltså och inte för karaktärerna) där hela settingen plötsligt är i ett nytt ljus och det är bra?

Hunter the Reckoning hade två sådana grejer i vad The Messengera var och vad 5e nivåens krafter var. Och det tyckte jag var ganska coolt. Men jag kommer inte på så många mer exempel som jag gillar. Engels twist föll mer än lite platt för mig men var väll inte så dålig...

Vet ni några? Eller vill ni klaga på några riktigt usla exempel?

Mogger

Hipsteranka
Mutant: Undergångens Arvtagare. Men vi kan snacka om det när du läst hela kampanjen

Ps. Du bör verkligen Adelia fon Hartmans förord i Zonernas Zoologi med.

Pps. Vi diskutera det här oerhört mycket på Järnringens forum innan vi hade hela svaret, och det var en jävligt kul tid. Så nästa oavsett hur det blev i spel så gav det oss många roliga timmar.

Khan

Kondottiär
God45;n288079 said:
Hunter the Reckoning hade två sådana grejer i vad The Messengera var och vad 5e nivåens krafter var. Och det tyckte jag var ganska coolt. Men jag kommer inte på så många mer exempel som jag gillar. Engels twist föll mer än lite platt för mig men var väll inte så dålig...

Vet ni några? Eller vill ni klaga på några riktigt usla exempel?
Jag blev djupt besviken på twisten i HtR, den kändes så onödig. Hela grejen med att inte veta är så mycket härligare och mer skräckinjagande än att få svar. De gånger jag använt mig av Hunters har det varit utan svar, varenda gång.

Nu har jag inte läst det, men har inte WW:s superhjältespel Trinity också en sån stor twist någonstans? Alltså att allas superkrafter kommer från samma källa, fast de tror de är lika diversifierade som standardsuperhjältar?

Annars har jag nog inte något bra exempel.

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n288095 said:
Jag blev djupt besviken på twisten i HtR, den kändes så onödig. Hela grejen med att inte veta är så mycket härligare och mer skräckinjagande än att få svar. De gånger jag använt mig av Hunters har det varit utan svar, varenda gång.

Nu har jag inte läst det, men har inte WW:s superhjältespel Trinity också en sån stor twist någonstans? Alltså att allas superkrafter kommer från samma källa, fast de tror de är lika diversifierade som standardsuperhjältar?

Annars har jag nog inte något bra exempel.
Trinity, Abberant och Adventure har twisten att de är samma setting och att en enda snubbe ligger bakom allt för att han inte kunde få pojkvännen han ville ha.

Khan

Kondottiär
God45;n288105 said:
Trinity, Abberant och Adventure har twisten att de är samma setting och att en enda snubbe ligger bakom allt för att han inte kunde få pojkvännen han ville ha.
Hade för mig det. Det är bara Adventure jag äger, så jag har bara halvtafflig koll på resten.

Jocke

Man med skägg
Jag gillar sanningen bakom grays i Delta Green. Men det är ju inte superkomplicerat egentligen.

Mundo

Myrmidon
Jag hade ballat ur helt om jag inte sett Westworld, satt mig ner för att spela Western IV och sen började jävligt konstigt skit att hända...

Bifur

Veteran
Måns;n288089 said:
Mutant: Undergångens Arvtagare. Men vi kan snacka om det när du läst hela kampanjen

Ps. Du bör verkligen Adelia fon Hartmans förord i Zonernas Zoologi med.

Pps. Vi diskutera det här oerhört mycket på Järnringens forum innan vi hade hela svaret, och det var en jävligt kul tid. Så nästa oavsett hur det blev i spel så gav det oss många roliga timmar.
Det där känns ju lite som Järnringens grej. Symbaroum har samma sak. Antar att det kommer att visa sig att det som framstår som den centrala konfliktlinjen består av något annat än vad det ger sken av just nu.

chrull

Stockholm Kartell
Kan inte någon posta de faktiska spoilers ni pratar om?

Vad är grejjen med UA (x2!)?

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n288357 said:

Vad är grejjen med UA (x2!)?
Hunter hemligheterna är:

The Messengers är två änglar från Kindred of the East settingen.

Nivå 5 edges kan du bara nå genom att ge upp din mänsklighet och bli en värd för en ängel (vilket dödar dig och snabbt), bli en ren avatar för jakten vilket driver dig till en psykos innan det förstör din mänsklighet och dödar dig eller så kan du göra en deal med en demon.

anth

Vetefan
chrull;n288357 said:
Skymningshem - Andra Imperiet
Krilles Slymningshem verkar från början vara fantasy, men visar sig vara SciFi när det avslöjas att människorna i Skymningshem egentligen är ättlingar till ett rymdimperium som förlorat kunskapen om hur man reser mellan stjärnorna.

I uppföljningen Andra Imperiet är samma värld, men där har mänskligheten återigen utvecklat rymdfart och besöker ruinvärldar från det forna rymdimperiet.

Tydligen har mer än en person blivit lite sur när de fick reda på att det de trodde var fantasy i själva verket var Sci Fi.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
God45;n288388 said:
Fast KULT har väll ingen hemlighet gentemot spelarna?
Det beror väl lite på hur mycket som SL berättar för spelarna initialt?

Bifur

Veteran
Henke;n288395 said:
Fast så är det ju alltid. Vi pratar väl om hemligheter son inte man får reda på genom att läsa grundvalen?

God45

#PrayersForBahakan
Henke;n288395 said:
Fast det är skillnad på något som är en hemlighet gömt mot slutet av en game line mot något som man får reda på om man läser grund boken. Och i KULT är det inte ens det, pitchen för KULT är "det är Hellraiser + Gnosticism". Det är inte hemligt att det finns vampyrer i The World of Darkness bara för att mina spelare spelar varulvar.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Så kanske man kan resonera. Tycker dock att det ändå innebär att KULT som setting har en twist som är helt central jämfört med andra settings jag kan komma att tänka på. Om det står att läsa på baksidan eller inte gör det ju inte till en mindre twist om spelarna inte känner till den?