Nekromanti Rollspel med fokus på Krigföring

Bassejr

Hero
Hej!
Jag har funderat på det här ett tag. jag skulle vela spela ett krigsrollspel som handlar om att få dominans i specifika sfärer. Fins det några såna spel att rekomendera?

Låt mig utveckla:
Det ag letar efter är ett (eller flera) spel som fokuserar på krig. Spelarna kan tillhöra samma eller olika fraktioner, och politiska mål kan men måste inte vara en del av det hela.
Säg att man har en karta med olika sfärer på, likt Skuggspelskartan i Svavelvinter, men rollspelet fokuserar mer på att ens övermakt i kriget ska vinna så mycket makt som möjligt genom att med millitär kraft (RP är den millitära kraften) besegra den motståndrfraktion som har dominans i området.

Jag har försökt åstadkomma liknande saker tidigare. jag och ett par kompisar diskuterade en Vampire kampanj där spelarna ska utföra uppdrag för att få dominans i olika sfärer här i eskilstuna (typ KFUM, statshusett, galleriorna, ungdommens hus, gymnasieskolorna, etc.). vi skulle spela med två grupper emot varandra (har fortfarande inte fått böckerna så jag kan läsa på om fraktionerna, så jag kan inte gå in närmre på det).
En annan inspirationskälla är Planetside, ett spel som jag bara har hört väldigt lite om. Det är på XBOX, så det är en helt annan sorts spel, och på en helt annan skala, Men man spelar en soldat inom en fraktion som ska döda alla fiender och ta över de hexagon formade sfärerna som utgör kartan. (tror jag, har bara hört väldigt lite om det). Det är något spel i den stilen jag letar efter.

Jag ber så mycket om ursäkt ifall det blev mycket att läsa. Om det är så att det inte fins några rollspel med regelstöd för det jag beskriver, får jag öppna en tråd i Rollspelsmakande för att diskutera utformandet av ett sådant system.

//Bassejr

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker börja med att rekomendera Birthright till AD&D, det är ett spel där spelarna spelara kungar och andra adelsmän som styr domäner och där du kan kriga mot andra adelsmän och ta deras land. Du kan också hålla på med politik, byggande av gillen eller om du är en magiker kasta enorma magier som tar flera månadera att genomföra. Spelarna är också adel på grund av sina gudomliga blodslinjer och om du hugger en annan adelsman i hjärtat tar du hans krafter Highlander style :gremsmile:

Om du vill spela politiskt spel i Vampire: the requiem rekomenderar jag boken Damnation city. Damnation city handlar mest om hur man bygger en stad att spela vampire i men boken innehåller också Barony systemet som är till för att spela Elders som slåss om en stad. Vampire tenderar dock att inte behandla öppen krigsföring utan snarare mafia liknande gäng uppgörelser, fast med mer övernaturliga krafter. Damnation city är för övrigt det bästa supplementet till något rpg någonsin och du kommer inte ångra att du köpte boken.

Förvånansvärt finns det en hel del regler om att styra städer och riken i höglevel Basic D&D de reglerna finns i boken: Rules cyclopedia. Jag gillar inte de reglerna personligen men jag vet många som gör det.

Vill du ha modernare grejer finns spelet Reign till One roll engine spelen som både är ett helt fantasy system men där domän systemet funkar i alla andra ORE spel också. Här styr du allt från en legoknäktsgrupp till ett land och kan kriga, handla och vara diplomatisk med andra riken eller organisationer.

Hoppas du fått någon rekomendation som du gillar :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Oh, jag glömde Codex of war från Ross Paytons New world supplement som handlar om hur man spelleder ett större krig där spelarna är på den ena sida. Supplementet är egentligen till 4ed D&D men funkar lätt till andra editions av D&D med minimalt jobb från en GM. Codex of war kan du finna här:

http://slangdesign.com/rppr/the-new-world-free-4e-dd-campaign-setting/

Thaco podcast har också ett avsnitt om politiska spel där de diskuterar tips och trix för spel som det du talar om:

http://www.thacopodcast.com/?p=97

Bassejr

Hero
hm, jar har ju fastnat för Vampire: the Masquerade. Är boken fortfarane värd, trots att jag inte har någon regelbok till Requiem?

och tack för de andra tipsen, nu har jag lite nörd pluggande att göra :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Damnation city är grymt bra och funkar riktigt bra med gammla vampire med, det är mer en toolbox för att bygga en stad än något annat. De få regler som finns är rätt lätta att konvertera. Så jag tycker fortfarande den är värd det :gremsmile: