Nekromanti Rollspel med Slasher/Giallo-liknande tema?

Är det någon som vet om det finns några rollspel inspirerade av t ex italienska giallo-filmer eller slasherfilmer från tidigt 80-tal? Jag vet att det finns ett som heter Slasher och ett som heter The Final Girl men de ser så satans kassa ut. Är det någon som har provat dessa?

Ibland blir jag sugen på att försöka göra ett eget sådant slasherlir, något som både täcker in t ex Jason Voorhees, Cropsy och Deep Red men som också skulle kunna användas för att gestalta jakten på någon seriemördare på 70-talet. Både mer fantastisk 80-talsskräck och diskbänksrealism med polisonger, nostalgi, betongförort, Gul Blend samt knarkarkvartar med plyschsoffor och dörrdraperier med träpärlor. Jag skulle nog kalla det för Grime.

Khan

Kondottiär
Har spelat Final Girl och det är långt ifrån kasst. Men det är väldigt otradd, och är gjort för att du ska kunna spela en hel "film" på ungefär den tid det skulle ta att se en. Jag har haft skoj när jag spelat det. Rekommenderas.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Fiasco har ett riktigt kul playset med fokus på slasher, Camp Death (och Return to Camp Death), som går i stark Fredagen den 13e-anda. Spelade första playsetet och det var väldigt lyckat. Det lade in kul mekanik för att ha folk som dör med hjälp av röda tärningar (vilket kan vara spelare, eller likaså SLPer) och tillåter lite olika twister.

Kruxet är ju dock med slashers i rollspel är ju lite att slashers bygger på ett body count med en uttryckligen sista överlevare, vilket såklart gör att det inte alltid är bäst lämpat för rollspel, där fokus är på gruppen. Då är det svårt att på samma sätt få "body counts" att fungera bra (detta var en diskussion jag själv som slasher-fan haft).

Om du kan sträcka dig lite förbi slasher och mer gå på 80-talsskräck (men utan att vara ren slasher) är ju mitt äventyr I skräckfilmens skugga till Ur Varselklotet en hyllning till 80-tals videovåldsskräck (vilket är tematiken i det) och framförallt slasherfilmer och kulturen kring dem är en stor inspiration för hur det är uppbyggt (med en stor dos referenser till Alien, som ändå är en rymdslasher och flera John Carpenter-filmer), men med en stor inspo från They Live och Invasion of the Body Snatchers på det.

Khan

Kondottiär
Grisodlar'n;n320719 said:
När du säger otradd, vad menar du då? Inga tärningsslag? Inga färdigheter, etc?
  • Inga tärningar, stämmer. Konfliktmekaniken bygger på en kortlek istället.
  • Inga färdigheter heller. Rollpersonernas enda värden är relationer till de andra rollpersonerna som kan göra att du får dra fler kort, eller hjälpa/sabba när andra lägger kort.
  • Spelet är också otroligt baserat på att man spelar scener och inte ett kontinuerligt flöde á la tradd.
  • Dessutom är alla rollpersoner allmän egendom, och när spelet börjar skapar man fler än det finns spelare (med marginal) och sedan dör en av dem per scen. Nästa scen spelar alla någon helt annan rollperson, vilket skulle kunna vara den som spelaren till höger om dig spelade förra scenen.
Jag gillar't. Men förstår verkligen om det inte är allas kopp kaffe.

IcarusDream

Anti-populist
Noctum var ju ett spel man kunde köra de flesta sorters skräck i. Tyvärr är det slutsålt och jag vet inte ens om Misha lever idag

Khan;n320792 said:
  • Inga tärningar, stämmer. Konfliktmekaniken bygger på en kortlek istället.
  • Inga färdigheter heller. Rollpersonernas enda värden är relationer till de andra rollpersonerna som kan göra att du får dra fler kort, eller hjälpa/sabba när andra lägger kort.
  • Spelet är också otroligt baserat på att man spelar scener och inte ett kontinuerligt flöde á la tradd.
  • Dessutom är alla rollpersoner allmän egendom, och när spelet börjar skapar man fler än det finns spelare (med marginal) och sedan dör en av dem per scen. Nästa scen spelar alla någon helt annan rollperson, vilket skulle kunna vara den som spelaren till höger om dig spelade förra scenen.
Jag gillar't. Men förstår verkligen om det inte är allas kopp kaffe.
Jag får försöka hitta någon actual play-session där man hör/ser hur allt funkar. Likaså med övriga personers speltips i tråden.