Nekromanti Rollspel med svalor (för barn)

Rising

Vila i frid
Erm, under min semester satt jag och hängde hos en polare som har barn och de hade bjudit hem några av deras klasskamrater, och nu satt de och vek ihop pappersflygplan. Nå, ungarnas lekar med planen var så tråkiga (har inte barn någon fantasi nu för tiden?) att vi bestämde oss för att dela med oss av vår ballighet och underhålla dem. Vi började med att bygga en häftig kapplöpningsbana runt hela huset och ut i trädgården, och det var ju skitkul, men sedan kom jag på den lysande idén att blanda ihop pappersflygplan med rollspel:

Så här gjorde jag:

Grejen var att jag under kapplöpningen hade ett plan som såg ut som en insekt, (ett plan med landningsställ som jag vinklade neråt så att de blev spetsiga ben istället, och sedan vek jag ner förarhytten så att det blev ett huvud som man kunde rita ett äckligt insektsansikte på), och det tyckte ungarna var skithäftigt. Så jag lärde ungarna hur man byggde insektsplan och hur man kunde individualisera delar som benen och vingarna, osv. Alla fick bygga sitt eget flygplan och måla det. På undersidan av vingarna fick man sedan rita fyra centimeterstora fyrkantiga rutor (två på vardera) där man fick utrusta planet. Bland utrustningen hittade vi på:

Nitro (Sätt ett "N" i rutan)
Ger möjligheten att kasta planet två gånger under ett och samma drag. Kan användas en gång.

Missil (Sätt en ring i rutan)
Istället för förflyttning får man kasta en papperstuss och försöka skada en motståndare. Kan användas en gång.

Autopilot (Sätt ett "A" i rutan)
Gör att man inte får en skada även om planet landar upp och ner. Försvinner aldrig.

Osv, vi hade en stabilisator (omkast) och ett gummisnoddsvapen också, bland annat.

Nå, sedan var jag och min polare spelledare och körde ett ashäftigt äventyr med Skimmervingarna som var en sorts poliser i insektsvärlden. Det var lite rollgestaltande och agerande (eller tja, "lekande") varvat med rena flyguppdrag.

Reglerna var enkla: Först kastar hjältarna i valfri ordning, och sedan tog jag och min polare och kastade fiendens plan. Om planet blev skadat (om det flyger hårt in i ett föremål, om det träffas av en gummisnodd eller landar upp och ner) så klipper man ett triangulärt jack i planets skadade vinge, och efter tre hack i en och samma vinge så var insekten död.

Missiler och tillfångatagning (en hjälte kunde tillfångata en skurk genom att landa på den) betydde omedelbar död.

Nå, vi började med en del uppdrag som gick ut på att hjältarna skulle jaga fatt på en förövare och fånga honom innan han flög ut i trädgården, och specialuppdrag som att frakta dyrbar last (en femtioöring fasttejpad på planryggen) och landa i badkaret, och sedan blev det mer och mer rollspel när det kom några bråkiga spelledarpersoner till Skimmervingarna: Jag hade byggt ett cooling-plan med tjocka käkmandiblar och stålmannenmantel som jag kallade "Bålgetingbaronen" och han skulle hela tiden skryta om hur duktig han var och försöka få med övriga Skimmervingar på våghalsiga uppdrag:

"Jag ska visa Söta Sländan att det är jag som är bäst på att flyga på det här stället! När det blivit midnatt smyger jag ut och skall flyga under pianopallen och tillbaka innan polischefen hinner fatta att jag är borta. Kommer någon av er fegisar att följa med? Hä hä! Kom igen, eller tror ni att Söta Sländan kommer bli imponerad av ett gäng töntiga bananflugor?"

Osv. Det handlade lika mycket om att agera rätt mellan uppdragen som att flyga bra under dem.

Till slut blev det läskigt när de onda "Svarta Steklarna" dök upp. De var byggda av helsvarta pappersark, och gick inte att döda på vanliga sätt. De tog snabbt och ockuperade hela undervåningen, och hjältarna var tvugna att åka ner i källaren och träffa den urålderlige gurun "Mäster Mal" (som pratade precis som Yoda...hmm...) för han var den ende som visste hur man kunde besegra skuggflygarna. (Men det var läskigt, för i källaren fanns en äcklig spindel (fulaste pappersmodellen någonsin, nåja) som sköt gummisnoddar och missiler på allt som rörde sig.) Mäster Mal berättade att Svarta Steklarna bara kunde besegras med ljus.

Så, om någon träffade en lampa med sitt plan så tände vi den lampan, och när ett rum var heltänt så dog alla steklarna som befann sig i rummet. Det blev en helt grym slutstrid med hjältar som jagades av en hel svärm med steklar och försökte pricka lampor närhelst de fick lite lugn och ro. Hur mäktigt som helst.

---

Erm, jaja, det var en kul lek, och mot slutet var det faktiskt riktigt bra rollgestaltningar också. Killen som gestaltade "Fyllehumlan" var precis lika odugligt klumpig och ryggradslös som hans rollperson borde vara. Klockrent.

Så, om ni behöver lattja lite med några barn eller något så kan jag varmt rekommendera att rollspela med pappersflygplan.

Vi hade iaf skitkul.

/Riz

Troberg

Sinister eater
Lysande!

Jag är mållös, helt enkelt lysande!

Det behöver inte vara svårare än så, det behöver inte vara mer planerat än så.

Kul, nyskapande, underhållande och lek på en nivå som passar barnen.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför är jag inte förvånad?

Hehe, det lät faktiskt riktigt roligt det där och jag är inte det minsta förvånad att just du kom på det. :gremtongue: Jag antar att du kommer ta med och lira pappers-Cthulhu med dem nästa gång. Bygga Cthulhu i verklig storlek i papper och sedan göra ett skräckscenario med den. (Iofs det som skulle skrämma mig mest vore ifall ni verkligen lyckades göra en pappers-Cthulhu. Se det som en utmaning... :gremlaugh: )

Finns inte så mycket mer att säga. Antar att det aldrig kommer komma några nerskrivna regler eller liknande... :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Instämmer

Jo, det är ett bra klur som verkligen verkar ha fungerat. Snyggt jobbat från Rismannens sida. Trots att hans insekter förmodligen kom från Shaggai hela bunten :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
HeHe !!

HeHe !!
Verkar ju skitkul dt här ju !!
Du borde ju jobba med barn ju !! Meden fantasin som du har !!