Nekromanti Rollspel.nu nere?

obak

Hero
Är det bara jag, eller har rollspel. nu varit nere ett par veckor? Vad hände?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ja, forumet har varit nere pga en router som gått sönder. Detta är en tidigare backup som ligger på en annan server. Så tyvärr har en del matrial försvunnit, igen :(

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och den här gången är det alltså inte forumet som har bangat ur. Det är en router, och sen kommer vi inte åt den fysiska platsen där servern står.

Så nu ligger vi på en VPS i Texas.

/Magnus
Vicotnik said:
Uppdaterar du nyhetssidan med vad som har hänt?
Hans E Magnusson said:
Finns det en nyhetssida?

Mundo

Myrmidon
Jag började tro att det var nere för gott! :<

Hur ska man annars få uppdateringar om Western IV och Eon IV, liksom?

anth

Vetefan
Krille;n43748 said:
Är det som skrevs mellan 25 september och nu helt enkelt bara borta?
Den bästa beskrivningen är att serverägaren försvunnit med servern. Så, svar ja.
Lukas said:
det här låter som en historia som måste berättas
Hellzon said:
Dr. Evils senaste plan - kidnappa rollspel.nu-servern och kräva EN MILJON i lösensumma.
anth said:
Tyvärr har den ende som kan berätta försvunnit.
krank said:
Det här är den tråkigaste gången jag någonsin sagt "vad var det jag sa". Tyvärr är ju det här risken när man ligger hos mer eller mindre pålitliga privatpersoner.

Lupus Maximus

Tekniker
Om vi får tag på databasen finns det möjlighet att försöka ta ut alla inlägg som skedde efter backuppen togs den 25/9 och migrera in dem på nytt. Men då inlägg måste knytas till trådar, och trådar till forum, utan att krocka med något befintligt, skulle ett sådant arbete inte vara trivialt.

...och som sagt, det förutsätter att vi får tillgång till det,

Jag och anth håller på att jaga den försvunna personen för att se om vi kan komma åt databasen och läsa ut den så vi kan merga tabellerna.

CapnZapp

Myrmidon
Magnus Seter;n43741 said:
Och den här gången är det alltså inte forumet som har bangat ur. Det är en router, och sen kommer vi inte åt den fysiska platsen där servern står.

Så nu ligger vi på en VPS i Texas.

/Magnus
Nyhetssida? Tror förstasidan avses.

Mao, uppdatera gärna förstasidan med vad som hänt denna gång, helst så förra kraschens info också finns kvar, så ingen onödig förvirring.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det gamla forumet mailar fortfarande ut saker. Någon försökte återställa mitt lösenord nångång medan allt var nere, och i söndags gratulerades jag på min födelsedag.

Om ni använder samma lösenord här som nån annanstans är det alltså troligen dags att byta.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vaddå? Är det någon som snott riktiga wurrnu? Är det någon som försöker hacka sin in hos K.K och sno allt LoL-material som jag väntar på? Det materialet som kanske kan tänkas dyka upp vid någon form av mergning?

Rhodryn

Hero
o_O

Hela detta låter nästan som en grej ur en film eller något... där de olika personerna som arbetar med sidan mm, är typ... James Bond, Jason Bourne och... vem mer... Ethan Hunt from Mission Impossible! M.fl. XD

Så... vem är vem då?!

*would watch that movie!*

Sapient

Swashbuckler
Jag hävdar med bestämdhet att Putin och hans hackercorps ligger bakom alltihop. De övar på oss, för att ta över världen.

Om vi klarar att stå emot, då räddar vi världen vänner! Det här handlar inte bara om att få din dagliga dos extraregler till EON XVI eller diskutera vilken sorts friformande som är bättre än alla andra sorters friformande. Detta handlar om att rädda världen som vi känner den!

Läste ni i somras om att ryska hackers kommit över femhundra miljoner lösenord? Det var lösenordsdatabasen till det gamla forumet! (Ja, det fanns många sock-puppets...)

Varför just wrnu? undrar ni så klart. Jag tror att Edward Snowden antytt svaret på det. Genom Prism kommer NSA åt de flesta av nätets stora knutpunkter. Men inte oss! Rykten gör gällande att NSA har en hel avdelning, 3 000 personer, avdelade åt oss. (Och om USA har 3 000, har Ryssland 6 000 och Kina 9 000.)

Vi, mina vänner, är helt enkelt cyberkrigets Casablanca!

Och med det menar jag inte att administratörerna är lojala med en marionettregim av franska fascister. (Även om jag har mina misstankar om Magnus Seter...)

Vi är ett litet stycke neutral mark, mellan stormakternas böljande härskaror.

KEEP CALM AND CARRY ON!

anth

Vetefan
krank;n43829 said:
Det gamla forumet mailar fortfarande ut saker. Någon försökte återställa mitt lösenord nångång medan allt var nere, och i söndags gratulerades jag på min födelsedag.

Om ni använder samma lösenord här som nån annanstans är det alltså troligen dags att byta.
Jag har tittat igenom mina meddelanden:
Det sista meddelandet från gamla serven kom tisdag 07 oktober 21:43
Det första meddelandet från nya servern kom onsdag 15 oktober 13:12

Är det någon mer än krank som fått meddelanden från rollspel.nu under denna tid och vad har det varit för livstecken?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RasmusL;n44086 said:
Är stölden polisanmäld?
Nä. Och vi planerar inte något sådant heller. Vi jobbar dock på att få tag på informationen vi vill ha. Hårdvaran tillhör ju personen som inte är tillgänglig, så där är det inget som "tagits".

/Magnus

JJoghans

Regelknackare
Gudars vad skönt att wrnu är tillbaka!
Abstinensen började bli svår. :emb: