Nekromanti Rollspel.nu:s Musikklubb v 29: Tyskland edition

Max Raven

T12-kultist
Kapar och försöker återskapa WRNUs musikklubb.

Regler:
1. Diskutera och rekommendera musik. Länkar till låtar är kutym.

2. Teman är det bara at starta, sedan kan andra haka på som de vill. Trådteman ändras varje vecka. Det behöver man inte följa.

3. Det finns ingen officiell trådstartare. Är det ny vecka och ingen startat en musikklubbstråd så är det bara att köra. (Läs: Jag kommer inte orka skapa ny tråd varje vecka och det är inte min tråd från början. ;) )

Veckans tema är VM-baserat: Tyskland. :)

Max Raven

T12-kultist
Vad vet jag om tysk musik? Väldigt lite. Det är typ... Kraftwerk och Rock me Amadeus?

Nenas 99 Luftballons där kärnvapenkrig startas?

anth

Vetefan
Mer tyskt, Rammstein:

Ska man hitta något lika bra får man gå tillbaka ett par decennier till när Sator gjorde en cover på "Oh mama" och Lili & Sussie kom upp på scenen.
Rhodryn said:
Rammstein har varit ett av mina favoritband sedan sent 90-tal... och som dom flesta så var det "Du Hast" som drog in mig. Dock så är där en mängd andra låtar nu förtiden som är mina favoriter.

Låtar som; "Sonne", "Ich Will", "Mein Herz brennt", "Spieluhr", och "Rosenrot" är några av utstickarna bland många många andra för mig.

Zorbeltuss

Hero
Max Raven;n34577 said:
Kapar och försöker återskapa WRNUs musikklubb.

Regler:
1. Diskutera och rekommendera musik. Länkar till låtar är kutym.

2. Teman är det bara at starta, sedan kan andra haka på som de vill. Trådteman ändras varje vecka. Det behöver man inte följa.

3. Det finns ingen officiell trådstartare. Är det ny vecka och ingen startat en musikklubbstråd så är det bara att köra. (Läs: Jag kommer inte orka skapa ny tråd varje vecka och det är inte min tråd från början. ;) )

Veckans tema är VM-baserat: Tyskland. :)
Fast musikklubben är månadsvis och har altid startats mitt i månaden, har inget tema och handlar om album, så det är inte så mycket återskapa som att göra en ny, uppskattar en klubb för låtar dock som jag sade när jag drog igång musikklubben.

/Luna Lovegood som drar igång juli-augusti senare idag.
Max Raven said:
Knappt en siffra rätt alltså. :D
Luna Lovegood said:
Tror att allting utom två och ett halft ord var helt perfekt, "Skapar WRNUs musikklubb" typ.

Ymir

Liten kantbaron
Jag älskar medeltidsmusik (och medeltidslyrik) och electro-medieval (och darkwave och annan tjejig electronica i allmänhet), och då är det lite av en no-brainer att jag diggar tysk musik; jag skulle nog rentav hävda att Tyskland gör bäst musik av alla länder. Det bästaste bandet av alla är Qntal, och det här är min favoritlåt i hela världen:

Helium Vola (delvis samma folk) är också jättebäst:

Båda banden använder ofta lyrik av i synnerhet trubaduren Walther von der Vogelweide.
Cieylor said:
Bara att hålla med. Favoriter här också.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag och wilper har en tysk favoritplatta som vi tipsat om i Nordnordost-podcasten vid tillfälle. Den heter "Nord Nord Ost" och bandet är Subway to Sally. Ids man bara lyssna på en låt så ska man lyssna på Schneekönigin för dess storslagenhet eller Sieben för riffet som torde innehålla säckpipa nånstans. Jag tycker plattan är bra rakt igenom.

anth

Vetefan
Hur har vi lyckats glömma Tysklands musikgeni nummer ett?
Nina Hagen!
Här kommer ett axplock:

Nina tolkar Zarah Leander. Jodå, Zarah var stor i Tyskland.
Ni som vill lyssna Nina får spola fram till 1:30, det är det värt

Nina tolkar Marlene Dietrich

Nina går sin egen väg

Nina sjunger om spindlar

Nina blir personlig

Nina blir religiös
DeBracy said:
Nina Hagen = awesome.
Cieylor said:
Oh yes. Låten Seemann ihop med Apocalyptica eller Fieber ihop med Oomph! gillar jag också.

Rhodryn

Hero
Här är för närvarande mina tre Tyska favorit låtar (som inte är Rammstein, eftersom då måste jag lägga till massvis med låtar... för mina favo Rammstein låtar kolla min kommentar till anth högre upp).

And One - Panzermensch
Väldigt passande på mig antar jag... gillar ju stora tunga rustningar bland annat, sen låter ju ordet "Panzermensch" coolt ju! XD

Blutengel - Reich mir die Hand
Vad sägs om lite Vampyr-Gothic-Synthpop? XD Vampyrer har alltid varit mitt favorit "monster"... plus "Blutengel" = "Blood Angel", vilket är relevant för att "Blood Angels" är mitt favorit Space Marine Chapter i WH40K. :p

Saltatio Mortis - "achstum über alles
Där är oerhört mycket med denna låt jag gillar. Sångaren är ju... jag vet inte vad jag ska säga om hans utseende igentligen... när jag såg länkbilden på youtube i min subscription (subscribar till Napalm Records) förra året, hand frisyr, get-skägg, och kläder, så var jag ju bara tvungen att kolla vad detta hela handlade om. XD Videon i sig gör ju mycket oxå. Och sedan så påminner, av någon anledning, mycket av det instrumentala (åtminstone dom bitar som inte är den folkmusik-låtande refrängen), och sångarens sätt att sjunga (igen utanför refrängen), om grupper som "Faith No More", "Ugly Kid Joe" och "Green Jelly"... dock så har jag inte lyckats hitta några låt av dessa grupper som faktiskt berättigar det... jag kanske bara misstar mig. XD Där är i alla fall något med hur låten låter utanför refrängen som påminner mig om något som jag gillar. Mycket tyngd och kraft och... jag vet inte... det tilltalar mig väldigt mycket. :)