Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 - Retrospektiv

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I början av 2013 startade jag WRNU's filmklubb, med syfte att få mig själv att sluta kolla på enbart tv-serier och börja beta mig igenom de filmer jag köpt men inte sett. Se mer film, helt enkelt. Übereil (har jag för mig) tyckte att det var en bra idé när jag skrev om det i lådan, och på den vägen är det.

Totalt har 54 olika forumiter deltagit under året. Som flest har 20 forumiter skrivit i en och samma tråd, och i medel har vi haft lite drygt 11 deltagare per vecka.

Själv har jag sett 176 filmer, eller lite mer än tre i veckan i genomsnitt. Det är långt över förväntan; jag hade ju tänkt se en per vecka...

Däremot fallerade jag tydligen nu under julen. Jag verkar faktiskt inte ha sett en endaste rulle v52, vilket gör att jag snubblade på mållinjen. Skäms, tammefan!

Nå; nu är 2013 snart slut, och 2014 är runt hörnet. 2014 års första filmklubbstråd är redan skapad, då jag tycker att det här varit tillräckligt trevligt och framgångsrikt för att jag ska vilja fortsätta med det.

Lukas

Mannen i Gult
Oj oj oj många veckor har gått och många filmer har setts,

När det här började så hakade jag på direkt, eftersom jag nu fick en ursäkt för att få skriva något om filmerna jag såg. Det var kul men redan efter fem veckor började det kännas meningslöst, det blev få diskussioner runt filmerna och jag så bara randrom shit.

Så efter fem veckor valde jag att lägga av,
två veckor senare var jag tillbaka, var med i två veckor bara för att sluta igen. Men vecka 12-17 var jag på plats igen och jag började bli svartsjuk på Kranks och Krilles Bondprojekt.
Vecka 17 påbörjade jag ett eget projekt, jag valde att jag skulle se filmer från 1987. Det var kul att ha ett tema men det här visade sig vara ett dåligt utformat tema, för dels fanns det ingen tydlig ordning jag skulle se filmerna i och dels så fanns det inget slut. Så vecka 22 tog jag ett beslut att jag skulle påbörja ett till projekt, nu valde jag att jag skulle se ALLA filmer med Christina Ricci i kronologisk ordning.

Nu är det i slutet av året jag har sett 27filmer med Ricci och det återstår 18st plus filmer som kan hinna släppas innan jag är ikapp.

Jag lär vara kvar i klubben tills jag är klar med Ricci, men efter det är det tveksamt. För tyvärr så har den här klubben något av ett problem enligt mig.
Det känns nämligen ganska mycket som man skriver i ett vaccum, Det är få som kommenterar på andras recensioner och i bland känns det som folk inte ens läser det man skrivit. Det gör att det hela känns rätt så meningslöst.
Problemet blev mycket värre efter introduktionen av riktlinje 9 så det faktum att krank nu har beslutat att återföra regeln är väldigt ledsamt.
Man måste få Kritisera filmer andra sett för att kunna ha en diskussion om dem, och det får vi inta göra just nu.
Mitt förslag är att vi formulerar om riktlinje 9 till något i stil med "Det är okej att kritisera filmer som andra gillar, men det är inte okej att kritisera personerna för att de gillar den"

Pilzefrau

hon/henne
Att en skriver i ett vakuum håller jag med om. Jag tror att jag bara hade blivit besviken om jag hade skrivit mer, eller mer genomtänkt, för varje film. Nu är det en ursäkt för att bara skriva några få rader om varje – det kanske inte är någon som läser ändå. För mig är det en bra nivå på en filmklubb, men samtidigt hade det inte varit lika roligt om det inte fanns längre recensioner från dig, krank och Krille t ex att läsa!

krank

Lu-kaazh said:
Mitt förslag är att vi formulerar om riktlinje 9 till något i stil med "Det är okej att kritisera filmer som andra gillar, men det är inte okej att kritisera personerna för att de gillar den"
Absolut! Jag klurar lite och återkommer med en variant. Det är ju inte "kritik" eller så jag vill ha bort, utan till exempel den typ av direkt otrevliga inlägg som dök upp förra veckan när riktlinjen helt togs bort.

Jag vill gärna se mer diskussion, men inte att man förolämpar varandra. Man måste väl för farao kunna diskutera som vuxna människor...

Ymir

Liten kantbaron
För tyvärr så har den här klubben något av ett problem enligt mig.
Det känns nämligen ganska mycket som man skriver i ett vaccum, Det är få som kommenterar på andras recensioner och i bland känns det som folk inte ens läser det man skrivit. Det gör att det hela känns rätt så meningslöst.
Det här är det centrala skälet att jag inte deltar i klubben särskilt ofta. Den känns ofta som den här typen av meningslösa trådar typ "lista era favorit-låtar", dvs sådana där det är 100% givet att det bara kommer bli självhävdelse och inte någon meningsfull diskussion. Så vad kan göras? Well, jag läser alltid till exempel dina inlägg, då jag gillar Christina Ricci, men jag läser sällan eller aldrig vissa andras inlägg då jag inte är intresserad av filmerna de ser. Men likfullt svarar jag aldrig på dina inlägg, då jag sällan sett filmerna ifråga, eller har något särskilt att diskutera kring dem...

Det mest positiva med Filmklubbens nuvarande format, å andra sidan, är kanske att den flera gånger gjort mig medveten om filmer jag måste se, men inte riktigt kände till innan.

Med det sagt tror jag att filmklubben hade uppmuntrat mer konstruktiva diskussioner om man enades om en film som alla måste se, problemet är att det hade minskat deltagarantalet stort hur man än gjorde.

Kanske om man istället i sina inlägg var tvungen att betona "varför ska man se den här filmen"? Hade det kunnat göra det hela mer meningsfullt? Antagligen inte, får jag nog konstatera redan nu...det var ju nån snubbe här tex som höjde till skyarna den fantastiska rullen Entirhan, varvid jag blev taggad och såg den omgående, men det är fan enda gången någonsin det hänt för mig hittils i filmklubben...

sen kan man givetvis ha projekt, typ ditt Ricci-projekt, Bond-projektet, etc...det är koolt, men kunde man inte med större behållning haft de projekten på bloggar, istället för på ett privat forum?

med det sagt....projekten är lite inspirerande, och kanske skriver jag en tråd i filmklubben nån dag när jag sammanfattar ett liknande projekt jag gjort de senaste åren.

God45

#PrayersForBahakan
Jag överger tråden. Egentligen gjorde jag set redan när den dåliga riktlinje 9 infördes även om jag stannade kvar tills jag förlorade tävlingen mot den vällförtjänte vinnaren Rymdhamstern.

De här trådarna är meningslösa eftersom det inte finns någon diskussion och blir det diskussion blir vissa helt förtvivlade om någon inte gillar något, Hur kan någon våga påstå att något jag gillar inte är bra, eller att det bara är komplicerat för att få dumma människor att känna sig smarta? Skandalöst!

Det är nästan som om tråden hade varit bättre om folk som inte klarar att diskutera utan att ta allt som en personlig förolämpning eller som hade klarat att se saker ur andra perspektiv än sina egna inte var drivande i skapandet av den.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir said:
Det mest positiva med Filmklubbens nuvarande format, å andra sidan, är kanske att den flera gånger gjort mig medveten om filmer jag måste se, men inte riktigt kände till innan.
För mig räcker det här gott och väl för att jag ska gilla filmklubben. Jag har inte varit med varje vecka, jag har inte skrivit djuplodande recensioner, jag har sällan kommenterat på vad andra sett, men jag har blivit nyfiken på en massa filmer och känt mig lite sporrad att se nåt för att ha nåt att klottra om i tråden. Helsoft!

krank

God45 said:
Det är nästan som om tråden hade varit bättre om folk som inte klarar att diskutera utan att ta allt som en personlig förolämpning eller som hade klarat att se saker ur andra perspektiv än sina egna inte var drivande i skapandet av den.
Själv föredrar jag helt enkelt diskussioner som inte har en otrevlig eller raljant ton.

Om det är väldigt viktigt för dig att ha raljant eller otrevlig ton när du diskuterar grälar så önskar jag dig helt enkelt lycka till i framtiden; jag har isåfall ingen som helst önskan att anpassa Filmklubben-formatet efter det sätt du föredrar att diskutera gräla.

En civiliserad människa bör kunna diskutera film utan att skriva otrevligheter. Det handlar inte om att inte få ha en annorlunda åsikt; det handlar om ovilja eller oförmåga att uttrycka den åsikten på ett någorlunda civiliserat sätt.

Gräla får man gärna göra någon annanstans; gräl är inte samma sak som diskussion.

Xyas

Swashbuckler
Lu-kaazh said:
Not true! Jag läser (nästan) alla filmklubbstrådarna med god behållning. Både för andras perspektiv på filmer, och för att få tips på filmer att se.

Men jag har iofs aldrig sett den som en diskussionsklubb, utan snarare som en recensionsklubb (vilket är positivt).

krank

xyas said:
Not true! Jag läser (nästan) alla filmklubbstrådarna med god behållning. Både för andras perspektiv på filmer, och för att få tips på filmer att se.

Men jag har iofs aldrig sett den som en diskussionsklubb, utan snarare som en recensionsklubb (vilket är positivt).
Jag också. Jag gillar de gånger flera personer sett samma filmer, men jag gillar också att bli påmind om filmer jag glömt och tipsad om filmer jag missat.

Jag har egentligen inget superstort behov av att diskutera film, även om det naturligtvis kan vara givande att diskutera symbolik, dramatisk struktur, likheter och kontraster med andra verk och så vidare ur olika teoretiska perspektiv.

Vimes

Sillkung
Ja alltså, jag har ju fått feedback på båda mina sågningar av Prometheus och Batman Rises, och det har bara varit intressant. Riktlinjen borde vara att det förstås är ok att kritisera och diskutera film men inte komma med negativa omdömen om filmens publik. Det borde inte vara så svårt att följa.

krank

Vimes said:
Ja alltså, jag har ju fått feedback på båda mina sågningar av Prometheus och Batman Rises, och det har bara varit intressant. Riktlinjen borde vara att det förstås är ok att kritisera och diskutera film men inte komma med negativa omdömen om filmens publik. Det borde inte vara så svårt att följa.
Jag har skrivit in ett förslag på ny utformning i vecka 1-tråden;

9. Diskutera gärna filmer ni själva eller andra sett, men gör det på ett civiliserat och trevligt sätt. Otrevligheter riktade mot personer eller deras filmsmak betackar vi oss för.
Hur ställer du dig till det?

Vimes

Sillkung
krank said:
9. Diskutera gärna filmer ni själva eller andra sett, men gör det på ett civiliserat och trevligt sätt. Otrevligheter riktade mot personer eller deras filmsmak betackar vi oss för.
Det borde förstås vara tillräckligt. Jag tror dock att roten till en hel del av problematiken är att vissa tycker att det är soft att recensera filmens publik istället för själva filmen.

Jocke

Man med skägg
Jag ångrar att jag har kollat på så mycket skräp bara för att hinna med en film i veckan.
Jag lär gå ner i tempo och upp i snittbetyg under nästa år.
Sen vill jag säga att Spring Brakers var årets bästa film, även om jag har för mig att jag bara gav den en fyra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För mig har filmtråden gjort precis det som jag hoppades på när jag gick med i den: istället för att sitta och göra en massa annat (pilla med datorn, måla gubbar, rita, etc...) medan jag kollade på filmer med ett halvt öga har jag gått tillbaka till att faktiskt sätta mig ner och _titta_ på filmer. Och filmklubben funkar också som ett dragplåster för att sätta mig ner och se på åtminståne en film i veckan.

Jag struntar faktiskt helt i om andra läser vad jag skriver, även om jag självfallet hoppas att folk upptäcker nya filmer (framför allt nya _gamla_ filmer via mina recensioner). Jag är fullt nöjd med att jag själv ser på filmer. Dock uppskattar jag att läsa andras inlägg och jag har upptäckt flera filmer som jag antagligen aldrig hade hört talas om annars, och jag har sett en del filmer som jag aldrig hade sett (flera av dem har varit bra) om det inte var för att jag tyckte att det kunde vara kul att recensera den.