Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v19

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vecka 19!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Du får gärna se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) Skriv filmtitlar med fetstil så det blir lättare att se.
4) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den här veckan inleder jag med att titta på Death Machine (1994).

Det är faktiskt en jäkligt cool film! Många störtsköna repliker, okej manus för en "creature feature" och rätt bra skådisar (Brad Douriff!!!). Effekterna är också riktigt skapliga och mördarroboten lyckas faktiskt se rätt läskig ut.

Nått bechdaletest är det inte tal om, det finns bara en namngivet kvinna. Men det är i alla fall ruter i henne och jag tycker filmen lyckas undvika att vara särskilt sexistisk.

Jag grunnar om den här filmen ska få en 4:a eller om den faktiskt kommer hela vägen upp till en 5:a, men efter att ha funderat lite så skulle jag nog säga att när det kommer till corporate-sci fi-horror-mechanical creature feature-filmer så blir det inte mycket bättre än så här!

Betyg: 5/5

Ymir

Liten kantbaron
Re: filmklubb 2013 v19; Kekexili - Mountain Patrol

Jag har sett Kekexili - Mountain Patrol, som genererade en del buzz när den kom 2004. Den var oväntat bra. Basically är det en verklighetsbaserad rulle om en grupp volontärer som bekämpade tjuvjägare i ett extremt obskyrt hörn av Tibet/Qinghai på 90-talet, då tjuvjägarna höll på att utrota den tibetanska antilopen. Filmen är intressant för att den inte känns särskilt typiskt kinesisk; bildspråket med ödesmättade landskapsvyer känns i viss mån igen från andra riktigt bra kinesiska filmer, men sättet ståryn är berättad på känns mycket mer som sådana här pretentiösa amerikanska oscar-maskiner, typ The Murder of Jesse James by the Coward blablabla. Kekexili är dock, till skillnad från typiska sådana filmer, inte monstruöst lång, och därför hinner den aldrig bli det minsta seg, trots det långsamma tempot och den sparsmakade dialogen; istället bidrar det bara till att skapa en unik och jordnära stämning. Det är lite Western-feel över det hela, med hårda män som säger hårda saker och sammanbitet ger sig fan på att fullborda sina åtaganden, men inte tvekar att gråta macho tårar när deras bros dör. Ändå känns filmen aldrig unket macho; en bidragande anledning är nog att de här snubbarnas stoiska kamp handlar om något så hippieaktigt omanligt som att rädda en djurart från utplåning , plus att det faktiskt finns kvinnliga karaktärer med på ett litet hörn som får vara egna personer, även om de aldrig har mycket att göra.

Skådespeleriet finns inte så mycket att säga om; filmens berättelse ger inte utrymme för jättemycket nyanser, men det finns en lyckad kemi mellan de enda två profesionella skådisarna, som är journalisten respektive bergspatrullens ledare Ritai, och den senare är lysande gestaltad, med ett slags Clint Eastwood:skt känslodjup-under-yta-karvad-i-granit. En kort scen mellan journalisten och Ritas dotter slår det också lite gnistor i, liksom mellan Ritai och en gammal återfallstjuvjägare, och regissören lyckas helt klart få de många amatörskådisarna att fungera och kännas trovärdiga i sina roller.

Musiken är awesome, ofc, givet att det är en tibetansk rulle, och det enda som finns att säga om den är väl att slutlåten låter lite som en mantra-version av Gortoz A Ran från Black Hawk Down:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EOdru-QJ4ms"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EOdru-QJ4ms" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

All in all en stor överraskning, i det att jag väntat länge med att se den här filmen då jag inte trodde den skulle vara bra. Den gjorde succé i Kina och ledde till att Kekexili och chirun (den tibetanska antilopen) fick en massa uppmärksamhet, så den gjorde något gott även utanför de rent hantverksmässiga aspekterna. Kekexili - Mountain Patrol är sevärd även för sådana där konstiga människor som påstår sig ogilla asiatisk film, då berättarstilen och bildspråket är väldigt annorlunda från normen.

krank

Sherlock Holmes: A game of shadows

Hattig, oengagerande, hög fart, snygga effekter och miljöer, inte min favorit bland Downey Jrs rolltolkningar, Har Noomi Rapace verkligen bara ett ansiktsuttryck, Jarid Harris är bra men passar inte rollen.

Betyg: 3/5. Meh.

EDIT: Also, det här med tjuvaktiga romer och dekadenta homosexuella? Inte helt fräscht, oavsett hur mycket de senare spelas av Stephen Fry.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har sett Kill Bill del 1 och del 2.

Det här är inte Quentin Tarantinos bästa filmer men de är ändå mycket bra filmer. En av de stora poängerna med filmerna är att nästan allt är en referens till någonting annat som man kan kolla upp, för det mesta är det bra grejer.

Första filmen känns som väldigt mycket som en hyllning till samurai filmer medan andra filmen känns mer som en hyllning till västern genren. Men det är kanske bara jag som ser det så.

En av de bästa sakerna med filmerna är soundtracket och användandet av ljudeffekter. Speciellt vid svärdstriderna i den första filmen är de helt fantastiska.

Den andra filmen innehåller också den bästa monologen i filmhistorien:

Bills Superman tal.

5/5

Oh, och för er som bryr er klarar filmerna Bechdel testet i första scenen och den mesta dialogen i första filmen som inte är monologer är också mellan kvinnor.

krank

God45 said:
Den andra filmen innehåller också den bästa monologen i filmhistorien:

Bills Superman tal.

Bah!

Bills supermantal är charmigt, men knappast originellt. Även om jag förstår att det tydligen är många som fick höra den vinkeln just i den filmen.

Här är den bästa scenen i filmerna btw:

https://www.youtube.com/watch?v=prDCDmchtTg

krank

Veckans Bondrulle är A view to a kill.

Den börjar med en sedvanlig skidscen där Bond hittar nåtslags mikrochip och sedan åker skidor till världens minst vältimade Beach Boyslåt.

Men sen lyfter filmen! Först och främst kanske det bästa Bondintrot hittills:

https://www.youtube.com/watch?v=hWVbVT3igdw

Det har allt! Eld, is, glitter, en konstig tjej som gör något med skidstavar i en eld... och så ett helt vansinnigt bra 80-talssoundtrack. För jajjemen, nu är 80-talet här på riktigt.

Jag misstänker att Krille kommer att komma med en mer utförlig variant, så jag drar bara huvuddragen av storyn:

Chippet Bond hittade var ett speciellt chip som ryssarna tydligen kopierat från västerländska forskare. Företaget som forskat fram chioppet köptes nyligen in av en riking, Max Zorin (Chistopher Walken. CHRISTOPHER WALKEN!)

Bond undersöker Zoran närmare. Det handlar en del om hästar och hästtävlingar första timmen i filmen eller så. och på något sätt hölls mitt intresse uppe, trots att ridsport petar ner vintersport till en andraplats på min lista över "tråkigaste saker som varit med i en Bondfilm".

Det visar sig att Zoran inte bara är en slem kapitalist, han är dessutom en KGB-agent som fått smak för det här med att göra skumraskaffärer och tjäna pengar. Han vill hoppa av, för att fortsätta med sagda affärer. DESSUTOM är han en arisk wunderkind, resultatet av en naziforskares experiment. Resultatet är att han är ett geni - men också psykopat.

Zoran har också vad som nog får bli min nya Bondskurkshenchmanfavorit, May Day. What's not to like? Snygg, jättestark, stenhård kvinna med oklanderlig klädsmak och häftiga frisyrer - och en immunitet mot Bonds magiska kuk.

Hon omvänds inte förrän Zoran förråder henne och försöker döda henne.

Filmen är mycket välfilmad, och restaureringen slår mig som kanske den bästa hittills. Allting är skarpt och vackert i HD, knappt några gryn eller liknande alls. Effekterna är fysiska och ordentligt snygga, klippningen och kamerahanteringen bra, skådespeleriet överlag trovärdigt... Plotten är väl sammanhållen och har en tydlig röd tråd, det är lätt att hänga med och tempot är ganska lagom högt - det blir aldrig tråkigt, men det blir inte virrigt heller.

Så jag ger nog den här 4/5, jag. Jag tyckte om den, i massor.

Bechdel: May Day byter något ord med Stacey Sutton om att "Hennes helikopter åker om 40 minuter". Jag skulle kalla det 2.5/3 test.

Jocke

Man med skägg
Jag har sett Gamer (2009)

Filmen är skriven och regisserad av duon Neveldine/Taylor som ligger bakom Crank, Crank 2: High Voltage, Gamer och Ghostrider 2.
Filmerna blir alltså sämre ju fler filmer de gör.
(jag gillade Crank ganska mycket; den är korkad snabb och kul. Hatade Ghostrider 2 som har exakt inga förlåtande värden)

Så vad är det för rulle då?

I framtiden så kan man kontrollera andra människors kroppar över internet.
Så därför finns det FPS spel där rika 17åringar låter dödsdömda fångar gå Quake 3 på varandra.

Överlever en fånge jättemånga matcher så släpps fången fri.

Gerald Butler är den här fången, om bara tre matcher till!

Han önskar bli fri för att hänga med sin tjej som jobbar som avatar i Second life, fast på riktigt och med bara cybersexandet kvar då.

Några hackers dyker upp och fixar det här.

Dexter från tvserien Dexter har hittat på teknologin, så han måste också dö.

Det som är bra är framför allt hur avatarerna ser ut och beter sig när de får kommandon och att temat på spel och lek slingra in sig snyggt på olika sett under filmens gång.

Det finns också en bra kort scen när Dexter dansar.

Jag har också funderat mycket på vad avatarer gör när spelar inte styr dem, vad de har för egna mål och tankar och så, jag skrev till och med ett skitdåligt romanutkast om det till NaNoWriMo för ett par år sen. Så att det tas upp är också lite kul.

Det dåliga var resten. Framför allt att förhållandet mellan spelaren och avataren aldrig utforskas. Eller det gör det, men spelaren säger typ "öööhh--- jag gillar att spela spel" så det finns liksom inget i det.
Inte ens spelarna i second lifeklonen ger något, de är mest intresserade av sina avatarers tuttar och är antingen gamla, tjocka, fula eller alla tre samtidigt i sin vanliga kropp.

Sen när filmen är slut så har de lagt in slutet från bioklippningen av bladerunner, precis som i Tron 2, av okänd anledning.

2 av 5.

Lukas

Mannen i Gult
Jocke Kofot said:
Inte ens spelarna i second lifeklonen ger något, de är mest intresserade av sina avatarers tuttar och är antingen gamla, tjocka, fula eller alla tre samtidigt i sin vanliga kropp.
Fast det lät ju precis som verklighetens Sekund life spelare

God45

#PrayersForBahakan
Den vinkeln om Superman hade jag hört innan filmen men det bara passar så perfekt med resten av filmen och Bill som en karaktär att jag bara älskar det :gremsmile:

Lucy Liu är också jävligt bra, speciellt i den scenen :gremlaugh: Det blev kontrast mot att jag såg Charlie's angels förra veckan :gremwink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Som bonusfilm har jag sett Feast (2005).

Hmmm... den här filmen har en del jäkligt kul koncept, så som att alla roller presenteras med en "freeze frame" och lite fakta om rollpersonen så som "namn" (saker som Bozo, Hero, Bartender, Harley Mom...) och kul fakta så som "life expectancy". Jäkligt kul detalj som jag storgillar! En av inspirationskällorna till mitt nya spelsystem/Rollspel Action Pack.

Den driver också med en del konventioner vad gäller skräckfilmer i saker som "vem dör" och liknande. Kul grejer.

Effekterna är okej och monstrena ser hyfsade ut. Filmen här en del rätt äckliga scener (okej, riktigt äckliga) men jag kunde uthärda dem (jag är annars rätt känslig för sånt). Överlag skulle jag säga att om man gillar splatter/skräckfilmer så är den här i alla fall klart sevärd.

Betyg 4/5 om man gillar splatter-skräck i stil med Braindead och Bad Taste. Annars bör man nog undvika den.

Kul detaljer som dock spoilar filmen tungt:

"Hero" kommer in rätt tidigt och är skithård.
Name: Hero
Occupation: Saves the day
Life Excpectancy: Pretty fucking good

Han dör efter typ två minuters scentid. Hysteriskt roligt!

En unge på kanske 10-12 år är med som en av rollpersonerna. Han dör väldigt våldsamt och väldigt tidigt. Chockade mig lite smått.

Det finns två uppföljare också (Eller egentligen en uppföljare i två delar) som är ännu mer utflippade och väldigt mycket äckligare. De här hade jag rätt svårt för, men jag har svårt att inte se färdigt filmer jag påbörjar. Samma sak vad gäller om det finns flera filmer i serien. Jag tänker inte ge dem någon riktig recension utan nöjer mig med att säga att Feast II och III bör endast ses om man tycker att följande halvspoilers känns intressanta:

1 Monstrena våldtar folk i ett kör. De våldtar till och med en katt.

2 Massor av slem, blod, tarmar och äckel.

3 Gillade ni när ungen dog i första filmen? 2:an tar konceptet ett steg längre.

Betyg för båda 1/5.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Moon.

I korthet: Sam jobbar på månen åt ett energiföretag, som av någon anledning inte skickar upp mer än en människa till att sköta ruljansen på dess helium-3-skördare. Han har varit där i nästan tre år med enbart roboten Gerty (och videotelefon) som sällskap, och ska åka hem om två veckor. Han börjar bli lite småtokig. Så råkar han ut för en olycka...

Ironiskt nog har Moon mycket samma inslag som Oblivion hade - energiskörd (som mestadels sköts av maskiner), robotar som karaktärer
och kloner.

Men medan Oblivion känns som någon slags actionfilmsfordon för Tom Cruise så är Moon dess motsats: återhållsam, fokus på huvudpersonen och hans personliga kriser och en sympatisk robot. Ingen korkad antagonist eller dåligt skriven dramatik för sakens skull. Jag tycker att Moon gör de saker som Oblivion gjorde fel rätt. Gillar att Gerty har en personlighet som inte är "DÖ! DÖ!" (smiley-skärmen är ett briljant drag). Gillar den skitiga estetiken, som påminner mig om 80-tals-SF-estetiken - det ser ut som folk levt där, i framtiden. Det finns en massa små grejer som jag gillar med den här filmen, samtidigt som handlingen sitter rätt.

Betyg: 5 av 5. (Edit: Tillbaka till 5. För Gerty.)

Bechdel-test? Eh, Tess (moder) talar med sin unga dotter som är väldigt liten. Klarar det antar jag..? Majoriteten av filmen har två huvudpersoner - Gerty (datorn) och Sam (astronauten).

Lukas

Mannen i Gult
Det var länge sedan det hände, Att jag gick in för att se en film som jag inte hade specielt stora förhoppningar om och som jag tyckte var riktigt bra, senast måste ha varit när jag upptäckte Clue(Jonathan Lynn, 1985) Men nu har det hänt igen.

Jag har sett Bleka dödens minut (The Princess Bride,Rob Reiner, 1987).

Handling: Bondpojke blir förälskad i Bondflicka, han försöker finna pengar till att de skall kunna gifta sig. Pojke dör, Kvinna tvingas gifta sig med Prins. Kvinna blir kidnappad av tre speciella personer.

När filmen började så kände jag mig lite tveksam, den hade snyggt scenografi men filmen verkat dum.
Sedan tog den fart och jag insåg att den gick Monty pyton rutten med smarthumor på ett dumt sätt, och sedan så hade jag en fantastisk upplevelse resten av filmen.

Det som verkligen gör att den här filmen fungerar är karaktärerna de är facinerande, roliga och bra spelade.

Jag har tidigare sagt att jag är emot poäng, men efter att gjort lite efterforskning så hittade jag ett betygssystem som faktiskt fungerar.
(om du vill veta hur skalan ser ut så finns beskrivning under spoiler)
PÅ en skala mellan 12-142
där 12är uselt och 142 är ännu sämre
och 100 är fantastiskt och 50 är helt okej.
Så ger jag den här betyget:Igelkott

//Lukas som nu mer snor skämt från conan o'brien

krank

Igår räknade jag ut att jag skrivit om 54 filmer i Filmklubben. Jag har sett ett par till, men valde att inte skriva om dem när jag såg dem - det var i början av klubben, när jag fortfarande höll på det här med "en film per vecka".

54 filmer är fler än jag sett de senaste tre åren sammanlagt, skulle jag gissa. Så jag betraktar experimentet som lyckat.

Nå, jag har just sett Star Trek: Into Darkness. Det är en jävelbra film. Ruskigt högt tempo precis hela tiden, tillräckligt intressanta twistar för att det ska kännas trivsamt, Benedict Bumberbatch är awesome som Khan och alla andra gör ett adekvat om än inte riktigt lika lysande jobb. Actionscenerna är utsökta, och filmen hanterar sin 3D ypperligt.

Det finns också naturligtvis en massa riktigt snygga blinkningar till The Original Series. Referenser som "the Mudd incident" och att de testar saker på en tribble gör mig alldeles varm i kroppen. Jag har dock inte sett hela TOS och det var åratal sedan jag såg Star Trek-originalfilmerna så jag missade säkert en massa. Men scenen med den radioaktiva kammaren minns jag, och den är awesome i den här filmen.

Det enda jag egentligen kan klaga på är nog att flottan har världens dummaste krisprotokoll. Det här spoilar inte speciellt mycket, men:

När man blir under attack förstår varje normalbegåvad tioåring att man inte placerar alla sina högt uppsatta kaptener i ett och samma rum i ett hyfsat oskyddat hus, massvis med våningar upp.

Bechdel: Två namngivna kvinnor, men där tar det stopp. De pratar aldrig med varandra.

Öht är kvinnor underrepresenterade, får överlag tråkiga roller (Uhura får panga lite, men det är typ allt), och är mest sexualiserade. Det etableras redan tidigt i filmen, där den klassiska "ha två tjejer i sängen är en mans högsta dröm och därmed ett mått på hans framgång"- grejen körs.

Men... Jag väger mellan stark fyra och svag femma ändå.

Men eftersom jag spenderade hela filmen med ett brett leende på läpparna och i princip känner att jag skulle kunna se filmen igen typ direkt, så får det bli:

BETYG: 5/5

Krille

Super Moderator
Jag har haft lite mycket att göra under veckan, så först idag hann jag med att se A View To A Kill.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/KkMuXhHd4ak"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/KkMuXhHd4ak" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

The walk, pang, blodflöde, kicker. Bond åker skidor, hittar microchip, jagas av helikoptrar och snöskotrar och ryssar på skidor, varefter han hoppar ner i världens fulaste konstgjorda isberg och gullar med flicka #1. Sedan Duran Duran, silhuetter av oklädda flickor, pistoler och en massa UV-ljus-effekter i introsekvensen.

På kontoret får Bond reda på att brittiska atombombssäkra datachip har läckt in i Ryssland - det chippet som Bond hittade på 003. Eftersom det är Zorin Industries som tillverkar dem så börjar man snoka där, med början på en galoppbana där vi introduceras till Max Zorin (Christopher Walken) själv och hans +1, May Day (Grace Jones).

Sen bär det av till Frankrike och Eiffel-tornet där en privatdetektiv snokar om varför Zorins hästar är så bra. Han dör en förtida död, och Bond jagar mördaren genom hela Paris innan han landar i bröllopstårtan utan mördare. Men han får veta att Zorin ska sälja hästar på sitt stuteri. Bond är där som adlig typ med ett litet stall som han behöver en hingst till, medan den riktiga adlige, Sir George Tibbett (Patrick Macnee) spelar hans betjänst. Lite snokande senare hittar de en microchipfabrik i källaren, en klase steroider som kan injiceras i hästar och ett par vakter som packas in. Efter att larmet går blir det knepigt att ta sig in, så Bond tar sig in i May Days rum, och så blir det gullegull med flicka #2.

Eftersom May Day kände igen Bond som typen som jagade henne i Eiffeltornet så vidtar man mått och steg. Tibbett mördas, och man försöker med Bond också via en omständig galopp. Till slut försöker man dränka Bond, men han är för cool för sånt.

General Gogol (Walter Gotell) skäller ut Zorin, och nu får vi alltså veta att Zorin med all säkerhet är KGB-agent - numera ex-KGB-agent. Zorin avslöjar sedan sin hemliga plan.

Bond drar till San Fransisco och hittar en CIA_agent, Chuck Lee (David Yip) som hjälper honom att få reda på att Zorin pumpar in havsvatten i oljeledningar. Bond undersöker och det går åt helvete, men han träffar på två ryska agenter. En rysk agent får på moppe, och den andra, Pola Ivanova (Fiona Fullerton) går på japanskt spa med Bond som passar på att sno ryssarnas inspelning från pumpstationen.

Bond hälsar på geologen Stacey Sutton (Tanya Roberts)som ska bli mobbad av Zorins hejdukar och Bond driver dem på flykten. Sen vispar Bond ihop en omelett och får reda på att det är himla dumt att pumpa vatten i förkastningssprickor. Bond och Stacey tar sig därför in på stadsplaneringskontoret för att hitta lite information, men blir påkomna av Zorin och May Day. En onödigt komplicerad plott att mörda Bond senare (den omfattar ett mord, en mordbrand, en biljakt med brandbil och ett klaffbrohopp) så smyger sig Stacey och Bond in i en silvergruva som sitter mitt på ett förkastningslås, som om man spränger den med en jättebomb samtidigt som man fyller förkastningssprickorna med vatten orsakar en jordbävning som dränker Silicon Valley och ger Zorin ensamrätt på microchips.

När May Day inser att Zorin just försökt dränka henne så gör hon gemensam sak med Bond, plockar bort jättebomben och spränger sig i luften. Bond, Zorin, Stacey och lite andra hejdukar åker zeppelinare, och sen blir det yxfajt på Golden Gate innan zeppelinaren sprängs lite så där helt utan nån egentlig anledning. Liksom, fråga inte varför man har ett skåp med dynamit på en zeppelinare. Nån borde ha lärt sig nåt av Hindenburg.

Sen gullas det i duschen med Stacey som därmed blir flicka #3. Där hittar Q dem med sin fjärrstyrda robot. I eftertexterna utlovas att Bond kommer tillbaka, men inte i vad.

---

Som M har vi Robert Brown igen, Q spelas som vanligt av Desmond Llewelyn, Lois Maxwell trånar fortfarande i rollen som Moneypenny, och Geoffrey Keen är tillbaka som försvarsminister Fredrick Gray. Lite mer förvånande, och det visste jag inte, är att Dolph Lundgren spelar en av general Gogols livvakter.

Stårymässigt har den här rätt mycket gemensamt med Moonraker - inte filmen, utan boken! Där är det också en psykopatisk industrialist med tysk härkomst som vill sabba en stor stad - i Moonraker är det London med en atombomb, här Silicon Valley med en jordbävning. Jag gillar inte den här "onda galningen med världsförintarplaner", men ska man nu ha en sån så ska den spelas av Christopher Walken. Han är så bra som den sortens skurk! Grace Jones är också underbar som ond underhuggare.

Utöver det är det massor med fel, skådespelarmässigt. Men Roger Moore är för gammal och har gubbfajtstil när han bråkar med tjuvarna inne hos Stacey Sutton, och det gör duschscenen rätt gubbsjuk. Men Stacey Sutton är väl en myndig flicka som får nuppa med vem hon vill.

På tal om Stacey Sutton, Tanya Roberts roll och rollprestation gillar jag inte alls. Förutom lite information så är hon mest kuttersmycke och skrikfia. Hennes jobb är att hamna i trubbel så att Bond kan dra upp henne ur brinnande infernon, från hängbroar, i gruvschakt etc. Sen är hennes repliker läskigt stela, som om hon faktiskt inte skådespelade alls utan bara läste innantill från ett replikkort.

---

Bond är tillbaka nästa vecka i The Living Daylights.

---

Bonus: Jag har också sett en konsert med Max Raabe & Palast Orchester i konserthuset i Göteborg. Den var mycket bättre än A View To A Kill!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_PHQ4qQORUA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_PHQ4qQORUA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Übereil

Swashbuckler
Igår drömde jag en mardröm om att jag glömde recensera förra veckans film (dvs den där klassiska "du är jättejättesen till plugget!" med en twist)...

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
Igår drömde jag en mardröm om att jag glömde recensera förra veckans film (dvs den där klassiska "du är jättejättesen till plugget!" med en twist)...

Übereil
Du kan alltid hoppa över en vecka och föra mig en plats närmare seger i recension varje vecka tävlingen :gremwink:

krank

Jag har sett 28 days later.

Handlingen i korthet: Ett gäng djurrättsaktivister bryter sig in i ett lapp och släpper ut apor, som visar sig vara infekterade med "rage", nåt virus som gör folk jättearga.

Och så att de inte kan prata längre. Och ser äckliga ut. Och vill äta människokött.

Okej, okej, zombievirus.

Resten av handlingen cirkulerar kring en kille som legat i koma sen innan smittan bröt ut, och som nu vaknar 28 dagar senare mitt i ett evakuerat london. Han träffar folk, springer runt... Ja, det är typ som vanligt i zombiefilmland.

Och givetvis är inte zombierna egentligen det stora problemet; filmens andra halva handlar om att de hittar ett gäng soldater som prompt vill starta rape camp med de två tjejer killen reser med (där den ena är typ i 14-årsåldern eller kanske lägre).

Filmen är ganska meh. Specialeffekterna är inte speciellt mycket bättre än i lågbudget-zombiefilmer och ganska mycket mjäkigare vad gäller klet och äckel. Skådespeleriet funkar, utöver den yngre tjejen som verkligen är skitdålig och stel i replikerna. Sjukt otrovärdig. Christopher Eccleston är lite intressant; för mig är han ju mest Doctor Who...

Men... Äh, jag tycker inte den lyfter riktigt. Det finns delar jag gillar, men överlag lyfter sig filmen aldrig över "medioker". Den kan ses om man inte har något bättre för sig.

BETYG: 3/5