Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vecka 21!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Du får gärna se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) Skriv filmtitlar med fetstil så det blir lättare att se.
4) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag kickade igång filmveckan med Excision från 2012.

Den satte liksom standarden direkt i första scenen genom en slags The Cell liknande inblick i huvudpersonens sargade psyke. Och sen rullade det på.

Jag älskar udda filmer, kanske en udda huvudperson, en udda företeelse, eller bara en udda berättad historia. Excision är en Donnie Darko-berättad historia om en ung tjej med vissa likheter med Catherine Deneuve i Repulsion. Tankarna gick också till Pianisten mer än en gång.

Ingredienser (utan inbördes ordning):
- Jämnåriga plågoandar
- Dysfunktionell familj
- Traci Lords (fin prestation)
- Kirurgdrömmar
- Ray Wise
- Mensblod
- Nekrofili
- Cystisk Fibros

AnnaLynne McCord är briljant i huvudrollen, Traci Lords likaså som "välmenande" moder. I övrigt är det inga spektakulära tolkningar vi bjuds på. Malcolm McDowell är med för att han heter Malcolm McDowell. Karln har inte tillfört någonting till en produktion sedan Caligula.

En sak som störde mig lite är att jag hade velat se en liten tempohöjning nånstans efter halvvägs för att bygga upp det lite inför slutet. Man anar en liten försiktig tempohöjning men de hade gott kunnat dra på lite mer utan att det skulle clasha mot filmens tempo i övrigt.

Bechdel-testet vet jag faktiskt inte riktigt om den klarar, jag hade inte alls det i huvudet när jag tittade. Jag är så gott som säker på att systrarna pratar rätt mycket om helt andra saker om män. Män också i och för sig men annat också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den här veckan har jag inlett med att se Piranha 3DD.

Suck. Vilken usel, kass, dålig, fruktansvärd, fånig, irriterande, hemskt, dassig film.

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!

Förlåt om det är någon som gillar den här, men jag känner mig just lurad lite drygt en timme av mitt liv.

Den här misslyckas på så många plan. inte minst hela konceptet.

Första Pirhana-filmen var kanske inte jättebra. Men den var så otreoligt mycket bättre än den här att jag nog måste se om den bara för att gradvis vänja mig vid kvalitetsfilmer igen efter den här.

Förlåt att jag neggar nu, men det här var en av de sämsta filmerna jag sett.

Betyg: 0. Nej, -1.

/Edit/ Whoops! Jag såg visst "fel" film. Jag trodde jag såg Piranha 3D, men jag såg visst uppföljaren till den =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så nu har jag sett Cat City (1986) också känd som Macskafogó.

Nu känns det bättre. Den här såg jag på TV när jag var riktigt liten och jag mins att jag älskade den. Sen dess har jag inte lyckats få tag på det alls, och faktum är att jag hade svårt att hitta någon information alls då jag inte mindes vad den hette. Jag vet inte vad det var som föranledde mig, men jag satt och Youtube-ade ikväll och fick för mig att den kanske hette Cat City. Så jag sökte och och jag fann!

Den är lite seg med dagens mått mätt, men faktum är att jag blev förtjust i den nu med. Humorn är rätt kul på ett torrt sätt och tecknandet är riktigt charmigt. Rätt sköna karaktärer och lite kul idéer. I synnerhet
de sydamerikanska vampyrfladdermössen som flyger runt i poncho och sombreros medan de skjuter revolvrar med fötterna blev en kär favorit.

Lite James Bond över det hela, faktiskt, men utan så mycket sexism. Det enda som störde lite var att det kändes som att storleksförhållandet mellan möss och katter förändrades hela tiden. Ibland var katter klart mycket större (det gjordes till och med en poäng av att detta var ett problem för katterna i deras musjakt) men ibland verkade de nästan vara lika stora. Nåja, det är en rätt liten detalj.

Gillar man äldre animerade filmer och agentrullar så får den här filmen solklart:
Betyg 4/5. (och är snubblande nära en 5:a!)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tripple feature!

Nu har jag också sett The Big Hit (1998).

O boy. Jag tycker att väldigt mycket av filmen känns bekant från Grosse Pointe Blank som kom året innan. En del scener kändes nästan identiska och många situationer var bekanta. Lite som någon såg Grosse Pointe Blank och tyckte "hey, lönnmördare kan ju tydligen vara både coola och roliga, men vi kan göra det bättre om vi stoppar in ett helt gäng med unga män som snackar gangsta-snack."

Humorn är rätt barnslig och möjligen en smula sexistisk och rasistisk. Massor av trista stereotyper rakt igenom.

På många sätt känns den här filmen väldigt talande för sent nittiotal. Den är plastig, actionscenerna är lite för överdrivna för att vara riktigt coola men inte tillräckligt överdrivna för att vara riktigt roliga.

Men jag vantrivdes inte i alla fall. Så den får:
Betyg: 3/5.
Gillar man dum action så är det här en okej film.

Ymir

Liten kantbaron
Ja, jag satte den också direkt på prio-listan. Inte av samma skäl som du, vår filmsmak är basically totala antiteser av allt att döma (jag ogillar 'Donnie Darko'), utan pga:

historia om en ung tjej med vissa likheter med Catherine Deneuve i Repulsion. Tankarna gick också till Pianisten mer än en gång.

Ingredienser (utan inbördes ordning):
- Jämnåriga plågoandar
- Dysfunktionell familj
- Traci Lords (fin prestation)
- Kirurgdrömmar
- Ray Wise
- Mensblod
- Nekrofili
- Cystisk Fibros
Definitiv must-see.

Ymir

Liten kantbaron
Jag såg Prometheus, som diskuterats flitigt på forumet innan. Jag har inte mycket att tillföra till debatten, så jag håller mig kort.

Jag tycker Prometheus är extremt inspirerande och har en otroligt nervkittlande premiss (jag måste verkligen läsa lite first encounter-scifi-böcker tror jag, hade säkert älskat det), men aldrig lyckas leverera överhuvudtaget; scifi-horror-filmer där folk blir infekterade och slaktade av slumpmässiga alien beasts går tretton på dussinet och är basically det tråkigaste grepp man öht hade kunnat få till med den här filmen. Med det sagt är det skönt att de iallafall försökte förnya mystical pregnancy/pregnancy horror-tropen med hela grejen 'Okej, så jag är gravid med en alien beast. Fuck that shit. Abortion ASAP, plz'.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Filmklubb: Superman: Unbound

Nu har jag också sett Superman: Unbound.

Den var okej, men Superman/Batman Apocalypse hade bättre handling och mycket bättre fightinganimationer, även om Superman: Unbound kaaanske har bättre karaktärsdesign. Och faktum kvarstår; Supergirl är roligare än Superman.

Men mest av allt undrar jag: okej, Stålmannen, så en semi-obesegerlig utomjordisk dödsmördarobot är på väg att förstöra jorden och har vapen i form av missiler som får solar att explodera i supernovor; du har grava problem att fajjta den här snubben, och Supergirl är livrädd och kanske inte till mycket hjälp...

...är det inte liksom läge att ringa Justice League?

:gremwhistle:

God45

#PrayersForBahakan
Re: Filmklubb: Superman: Unbound

...är det inte liksom läge att ringa Justice League?
Det här är en sådan där grej som stör mig i nästan alla superhjälte filmer (serierna brukar vara lite bättre på det men inte mycket). Det här är en direkt uppföljare till en film där Superman hänger med åtminstone två Justice League medlemmar och ett par till superhjältar. Så när han flyger iväg i rymden och lämnar Jorden "oskyddad" kunde han inte ringt dem först? De kunde ha lagt in en scen på 30 sekunder i början där de säger "The Justice League måste åka till den alternativa dinosaurie dimensionen och göra Justice League grejer. Så ring inte oss om saker går dåligt."

Det är ändå bättre i den här filmen än i Iron man 3 där jag aktivt väntade på att Hulk eller Cap skulle dyka upp och hjälpa till. Men nix!

krank

Eftersom jag kommer att ha lite begränsat med tid den här veckan så tänkte jag att det var lika bra att riva av veckans Bond direkt:

License to Kill

Det här är en ganska platt och trist rulle. Introt har bra musik, och är i övrigt ganska standard. Varför är det aldrig några nakna karlar med slängande hängpungar som daskar omkring?

Nå; Bonds kompis Felix (har han regenererat igen? Jag minns inte hur han såg ut senast) gifter sig, och sen låter en knarkbaron en haj äta upp hans ena arm och ben. Då blir Bond arg och vill hämnas, och avsäger sig sin dubbelnolla.

Resten av filmen handlar om hur han på vanligt infiltrera-fucka upp-rädda dagen-Bondskt sätt utför sagda hämnd. När han hämnats får han tillbaks sin dubbelnolla som om inget hänt, typ.

Två Bondbrudar med namn, men de pratar nog aldrig med varandra. Inga övriga med namn, utom Moneypenny. Som inte heller pratar med någon.

Jag gillar den ena Bondbruden. Hon är f.d militärpilot, kapabel, räddar Bond, skjuter bössa och är synnerligen aktiv. Det är också henne Bond gosar med i slutet av filmen.

Min favoritkaraktär i filmen är nog knarkbaronens tame yuppie, som kläcker business-floskler på löpande band.

Det enda andra anmärkningsvärda med filmen som sådan är väl annars att Bond kör tankbil som en chef. De scenerna var riktigt trevliga.

Det här är den sista Bondrullen på ett tag. Året är 1989, och det dröjer tills 1995 innan Pierce Brosnan plockar upp martiniglaset i GoldenEye, som jag lär se nästa vecka. Den har jag väldigt positiva minnen av (till skillnad från övriga Brosnanfilmer). Men vi är klara med "classic Bond", om man så vill.

Betyg: 3/5

Krille

Super Moderator
Så var det dags för veckans Bond-film, Licence to Kill.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ju_by-sC79c"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Ju_by-sC79c" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Timothy Dalton är tillbaks i sitt andra försök som James Bond, där han är på väg till bröllopet för Felix Leiter #5 (David Hedison, som spelade Felix i Live and Let Die i 1973). Men då får DEA reda på att drogbaronen Franz Sanchez (Robert Davi) är i Key West, och kustvakten hämtar upp Bond och Leiter, som medelst en klase pangpang och luftakrobatik får den fule fisken på kroken, innan de hoppar fallskärm till bröllopet.

En titelsekvens senare, framförd av Gladys Knight och med de vanliga silhuetterna av nakna damer, så flyr Sanchez med hjälp av två miljoner bucks och ett par dykare. Därefter norpar han Leiter, har ihjäl Leiters nya fru och matar sedan Leiters arm och ben till hajar.

Bond tar det en smula personligt och börjar jaga Sanchez. I herr Milton Krests fiskforskningslabb hittar han en ledtråd i form av en miniubåt och en nejlika. Så nattetid smyger han in och hittar en klase knark bland maskarna som man matar fisk med. Bond blir upptäckt och en fajt senare kommer han på mannen som Sanchez köpte med två megapesos och matar hajarna med honom.

Att ta saker personligt är inte direkt professionellt, så Bond säger upp sig och börjar sedan gå bärsärk. Han börjar på Milton Krests båt där han hittar en smiskad älskarinna, en klase skurkar som tas av daga och en stor klase knark som han sprider för vågorna. Sen åker han barfotavattenskidor efter ett flygplan och snor det tillsammans med betalningen för knarket fem megabucks.

Bond återvänder till Leiters hem och kikar på det fantastiska nya mediet CD-ROM som pekar ut CIA-agenten Pam Bouvier (Carey Lowell) i Bimini. På Bimini blir det barslagsmål och Bouvier och Bond slår sina påsar ihop för att gå efter Sanchez och drar iväg till Republiken Isthmus, en slumpvist vald bananrepublik som Sanchez mer eller mindre äger. Han låtsas vara lönnmördare som letar efter jobb, och får besök av sin "farbror" Q som är på semester.

Bond försöker mörda Sanchez medelst tandkräm och prickskyttekamera, men blir påhoppad av ninjas som egentligen kommer från Hong Kongs narkotikapolis. Precis när Bond ska drogas och skeppas tillbaka till England så hoppar Sanchez pojkar på ninjorna och skjuter skiten ur dem med kanon. Bond får åtnjuta Sanchez gästfrihet och hittar på en historia om att Krest betalt ninjorna för att döda honom. Således smiter Bond och gömmer sina fem megabucks i Milton Krests dykarsjukekammare. Det gör Sanchez skitarg, så Sanchez gör sig av med Krest.

Nu när Sanchez tror att Bond är pålitlig så visar han hur man smugglar kokain - man löser upp det i bensin och fraktar in under näsan på tullen. Sen blir Bond avslöjad och helvetet bryter lös. Efter en dödsfälla, en eld, en massa explosioner, en biljakt, en flygjakt, lastbilsdödsstunts, en homage till Stephen Spielbergs Duellen, tvåhjulskörning med långtradare, stinger-missil med exploderande tankbil, insektsmedelbombning, fler exploderande tankbilar, världens fejkigaste bakhjulsstegring med lastbil, och en långtradarjakt så försöker Sanchez göra slut på Bond med machete, men Bond har en tändare som han fick av herr och fru Leiter och Sanchez är dränkt i bensin.

Snuttegull. Eftertexter. Hälsoministern varnar för att rökning är skadligt för hälsan. The end.

---

Licence to Kill har inte lånat sin titel från någon Bond-historia. Det är också en ganska otypisk Bond-historia eftersom den inte handlar om öst mot väst eller onda skurkorganisationer som försöker utpressa världen, utan är en blodig och personlig vendetta. Sovjet har slutat att vara världens farligaste land i och med kamrat Gorbatjov, men däremot har USA startat sitt krig mot knarket. Därmed blir den här ståryn rätt passande.

Däremot är storyn inte enkel och skriven på näsan. Tvärtom tar den lite plats att sammanfatta, och det tycker jag om.

Vi ser inte mycket av M (Robert Brown) eller Moneypenny II (Caroline Bliss), men desto mer av Q (Desmond Llewelyn) . Felix Leiter V är tillbaka, som sagt.

Det är en bra mycket mörkare Bond vi ser i den här. Bond är nästan neurotisk i sin hämndlystnad, vilket vi sällan har sett tidigare. Även om han har stuckit iväg utan tillåtelse förut så har han aldrig varit så här manisk.

Sanchez (Robert Davi) är en rätt ordinär sadistisk knarkbaron. Kul och dekadent men på det stora hela vad man förväntar sig av ett sådant as på film, om än kanske en aning mer teatraliskt eftersom det är en Bond-film. Men jämfört med Bond är han faktiskt rätt blek - Bonds maniska ondska visar så övertydligt att ondska egentligen är en fråga om perspektiv. Oavsett hur många CIA-agenter som Sanchez matar hajar med, eller hur många flickvänner som han piskar sönder, så är Bond nästan läskigare.

Filmen har lite greenscreen istället för back projection, men det mesta är vanliga hederliga fysiska effekter i kameran. Stunts är det i massor, så det är nästan löjligt. Snyggast är kickerns helikopter/flygplan-stunt, och fallskärmshoppet till bröllopet är världens bästa kicker-avslut. Men sen kommer en massa dykande, hoppande på lastbilar, och löjligt mycket bensinexplosioner om än motiverade. Men så har vi den stegrande lastbilen... som förmodligen är världens fejkigaste bilstegring nånsin. Den funkar bara inte. Inte så att det inte är en riktig lastbil som gör det, utan för att det syns att det är en hydraulisk arm som lyfter lastbilen istället för farten.

Musiken är det Michael Kamen som står för, och det är väl inte ett av hans bästa, men det duger. Gladys Knight har en helt fantastisk röst i titelsången, som får ses som en av de bättre titelsångerna (även om For Your Eyes Only fortfarande är min favorit).

---

Bond är tillbaka nästa vecka i Goldeneye.

krank

Krille said:
Men så har vi den stegrande lastbilen... som förmodligen är världens fejkigaste bilstegring nånsin. Den funkar bara inte. Inte så att det inte är en riktig lastbil som gör det, utan för att det syns att det är en hydraulisk arm som lyfter lastbilen istället för farten.
+1

God45

#PrayersForBahakan
Enemy at the gates är en av mina favorit filmer. Den handlar om ryska prickskytten och propagande hjälten Vasily Zaitsev vid slaget om Stalingrad. Filmen är full av intressanta karaktärer, politiskt djup och smuts.

Det allra bästa med filmen är den utdragna prickskytte duellen mellan Vasily och den tyska prickskytten Erwin König. Köning är en fantastisk komplex karaktär och filmen skulle lika gärna kunna utspela sig från hans synvinkel som Vasilys. De lyckas bygga upp de båda männen som fullständiga motsattser. Den ena är rik, den andra fattig. Den ena är en patriot, den andra en tvivlare. En av dem är sofistikerade och en av dem är grovhuggen. En av dem är gammal, den andre ung. Och ändå framstår de som nästan samma person med bara olika omständigheter som skiljande faktor.

Att alla pratar engelska och låter som engelsmän och amerikaner stör mig lite men det är det enda felet i den här filmen.

Den här filmen får betyget 5/5

Krille

Super Moderator
Krille said:
Så var det dags för veckans Bond-film, Licence to Kill. [snippeti] CIA-agenten Pam Bouvier (Carey Lowell) i Bimini.
Gårkvällens farstu-insikt (som jag inte orkade göra något åt då för det var typ missinassen): Pam Bouvier låtsas vara Bonds privatsekreterare Ms Kennedy. Och för dem som inte har koll på sin halvmoderna historia så kanske det lilla skämtet bara far förbi: Jaqueline Bouvier gifte sig med John F Kennedy och blev förstås Jackie Kennedy.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kikis expressbud

Kiki's expressbud

Jag och Enhörning gjorde hamburgare och tog det lugnt i går med Kikis expressbud. Vi har sett den förr, men nu blev det betydligt mer fokuserat. Det ligger ett spelmakarprojekt och gnager i bakgrunden, och filmen är en av inspirationskällorna.

Kiki's expressbud är en japansk tecknad film om den trettonåriga häxan Kiki som ger sig ut i världen för att klara sig själv i ett år.

En fyra får den i betyg - Bra rulle. Jag har sett den förr och jag kommer helt säkert att se den fler gånger i framtiden.

God45

#PrayersForBahakan
Re: Kikis expressbud

Är det inte den här filmen som utspelar sig i Stockholm?