Filmen handlar om ett par som flyttar mellan stater i USA eller liknande, så de åker med en bil och släp. När de stannar till i en liten håla så stöter de ihop med ett kriminellt gäng ledda av Hoag (Lee Tergesen, som man känner igen från Oz, fängelseserien - han är den där killen som alltid är nåns bitch i fängelset). Hoag har lite svårt att styra sitt gäng och Flynn som är en av gängets medlemmar är helt labil. Bla bla bla.
För att göra en lång historia kort så kidnappar det kriminella gänget paret i fråga och torterar dem för att få info om bankkonton och shit.
Men lo and behold, mannen som utgör ena hälften av paret visar sig vara Jason Voorhees, mördaren i fredagen den 13e (eller åtminstone hans yngre elake brorsa). Han är typ en ninja, mcguyver och predator ihoprullad i en enda psykopat. Luke Evans spelar den här rollen och när jag kollar på IMDB så verkar det som att ninjamördaren heter Driver, varken mer eller mindre.
Nåväl, Drivers fru dör naturligtvis under tortyren så att öhh... huvudrollsinnehavaren som alltså är en psykopat som kidnappar och torterar unga tjejer och håller dem instängda i dungeons, kan få ett motiv som vi som tittar på kan identifiera sig med. Okay, vänta va? Ja, det är alltså sammanfattningen kan man säga...
Nästan. En sak till, en flicka som försvann för 6 månader sedan är instängd i parets bil i ett uttrymme bakom sätena, och nu hittar det kriminella gänget förstås henne. Det blir lite rabalder och tjafs kring det där och Emma, som hon heter, visar sig vara lite badass för hon kastar Hoag som en vante.
Och nu kommer det sämsta med den här filmen. När jag såg den här filmen så tog det ett tag att fatta vem man hejade på, för det kriminella gänget har nästan ingen man riktigt identifierar sig med. Så i ungefär en halvtimme undrar jag vad filmen handlar om... Jag ser ju vad som händer men alltså, vem håller jag på? Om en film ska vara spännande så måste jag ju identifiera mig med någon, det här är ju typ "how to make horror movie 101 for dummies". Men nej, den japanske regissören-.. hold your horses, japansk? Jamen då så, det förklarar allt. Det är alltså inte så att jag gått och blivit rasist, men japanska filmer har en tendens att bete sig på ett sätt som man inte förväntar sig. Så även i detta fallet.
I handligen har ninjamördaren Driver precis slaktat en jättestor torterare och gömt sig i hans kropp, vilket var turligt uträknat för Hoags gäng samlar på döda tjockisar så de tar med sig Ethan the torturer tillbaks och lägger kroppen helt obevakat i ett skjul så att Driver kan karva sig NAKEN ur kroppen.
Paus.
...Det här är ju helt amazing liksom, vem kommer på en så sjuk grej?
Det här är typ filmens höjdpunkt. Just i det ögonblicket så känner man att filmen har potential. Tyvärr så är det en synvilla eftersom filmens stora problem är att den tar sig själv på så stort allvar.
Eftersom Hoags gäng snott parets bil och släp så kan Luke beväpna sig för han har sina ninjagrejer i släpet. Gänget kollade aldrig i släpet för när de hittade Emma i utrymmet bakom sätena så glömde de att det fanns ett släp också.
Driver beväpnar sig och tar striden. Och precis då blir Hoag lite intressant, han styr upp situationen och känns som den lämpligaste kandidaten att bli identifierad med. Yay, finally somethi-..SHLASH SPLATT YAAAARGH! Han dör FÖRST AV ALLA!!! VA!??
...Men inte innan han blir torterad och strimlad till små köttklumpar i en väldigt otrevlig scen som inte hade någon annan poäng än att vara gross. Och nu är det ju ingen rolig person kvar i huset. Det är ett gäng jävligt splittrade kriminella rötägg som känns helt ointressanta. Jävligt dåligt att Hoag dör så tidigt...
Emma då, hon är ju rätt badass? Bara det att hon har nån slags knäckt psyke och stockholmssyndromet så att hon inte riktigt vet vad hon vill... Det går liksom inte att heja på henne. Så då återstår ju mördaren själv, och medan filmen spelar upp sig framför mig så inser jag att Ja, det är tänkt att man ska sitta och hålla på en psykotisk våldtäktsman och kidnappare som bara råkar vara jävligt snygg och trevlig och är en reko kille som egentligen bara vill rädda Emma undan det kriminella gänget för han älskar ju henne.
Driver tar förstås död på alla och det blir någon sorts showdown mellan honom och Emma. Driver vinner för att han är badass och det är honom vi ska heja på. Sen så, eftersom Driver är så mysig och har blivit hjälten i en historia där han borde ha varit ondingen så låter han den stackars torterade flickan som han hållit fången i 6 månader, återvända till friheten i en sista kärleksfull gest.
Filmen har högt produktionsvärde/budget och bra skådespelare. Storyn är intressant. Filmen är dock inte spännande eftersom man någonstans halvvägs mot slutet inser att alla intressanta karaktärer dör som flugor tills det bara är en ascool mördare kvar som ju egentligen är kär i Emma för att hon nådde fram till hans mjuka inre genom det där tuffa manliga skalet. Just ja, vi får också reda på att Drivers flickvän, hon som dör under tortyren för att ge Driver ett motiv att gå apeshit, var Drivers tidigare kidnappningsoffer som fallit för honom precis som han ville att Emma skulle göra.
Ur genussynvinkel är den här filmen ungefär så fel som den kan bli, och sånt gillar vi inte.