Usch vad jag har slappat med filmtittande på sistone...
Jag har i alla fall sett
Mortal Kombat från 1995.
Den är dålig, så erbarmligt dålig. Jag försöker komma ihåg någonting förlåtande med den men går bet å det grövsta. Skådespeleriet är platt och oinspirerat, effekterna får mig att tänka på Langoljärerna, och att Christopher Lambert fortfarande får filmroller är fullständigt obegripligt.
Storyn i korthet: Det finns tydligen nån annan dimension som heter Outworld där en grym härskare styr och ställer. Nu vill han invadera jorden men får inte tillträde till vår dimension om inte hans kämpar först vinner tio omgångar av kampsortsturneringen Mortal Kombat. Åskguden Lord Rayden samlar ihop tre fighters, polis, skådis och... och långhårig... munk, typ. Dessa tre ska först överkomma sina personliga spöken och sedan vinna turneringen. Outworlds härskare har en egen trollkarl som håller i hela showen och den hemskaste fightern är ett lermonster vid namn Goro med fyra armar.
En blå och en gul ninja dyker också upp och det är möjligtvis det enda som skulle kunna kallas småfräsigt med den här stinkaren. EDIT: Jag har ju spelat så pass mycket att jag faktiskt vet att de heter Scorpion och Subzero.
Filmen baseras på spelet Mortal Kombat som jag inte spelat jättemycket. Möjligt att man kan få viss behållning när igenkänningsfaktorn höjs. Fast jag tvivlar.
Vill man se en film om tre fighters som åker båt till en mystisk ö för att delta i kampsortsturnering rekommenderar jag istället den snudd på fantastiska
Enter The Dragon med Bruce Lee.
Och vill man bara se en film om en kampsportsturnering rekommenderar jag supercharmiga
The Quest med Van Damme och Roger Moore.
Öh Bechdel, nja, nej.