Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v32

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robban said:
Jag kanske ska hålla käften om Disney i fortsättningen.
Nej, varför det? Jag har inte tid att läsa böcker eller så, men filmklubben är det perfekta mediet. Jag ska nog se Lilo & Stitch i veckan, just tack vare din recension här. Fuck "välskrivet", jag tyckte din text var bra!

GOGOGO!

slanfan

Hero
Jag tänker mig att Lilo & Stitch snarare ska gämföras med "Dalmatinerna", Bernad och Bianca och kanske Aristocats, än Prinsessfilmerna. Men vad vet jag.

Bra skrivet, även om du kängar lite väl hårt omkring dig.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag såg också Elysium i helgen. Jag gillade den, underhållande film med snygga miljöer, coola effekter, tuff teknologi.

Störde mig lite på Kruger, skurken i filmen (spelad av Sharlto Copley; Wickus i District 9). Han kändes överdriven och var bara ond, ond, ond.
jo jo, släng på honom ett exoskelett också så han blir ännu mer bad ass!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sereg said:
Han kändes överdriven och var bara ond, ond, ond.
Ja, jag håller med. Men det gällde ju huvudpersonen också; han var bara god, god, god. Typ.

Det var jäkligt synd att filmen slarvade bort samhällskritiken mot slutet, och det kändes som att det var mycket Krugers fel. Han var ju en mycket mindre intressant skurk än Delacourt, och med ett större fokus på henne hade även slutet kunnat vara samhällskritiskt.

Hennes försvar till presidenten tidigt i filmen tyckte jag var helt briljant, det spelade så extra tydligt på främlingsfientligheten, klasshatet.

Robban

Hero
slanf*n said:
Jag tänker mig att Lilo & Stitch snarare ska gämföras med "Dalmatinerna",
Gammalt är fult, alla kvinnor ska vara vackra.

Bernad och Bianca
Ras-stereotyper. Bianca hamnar i en del trubbel (men hon är även den som räddar Bernard när det verkligen gäller), bra föräldralös tjej (hon är minsann inte rädd för alligatorerna).

och kanske Aristocats
Ras-stereotyper, troligtvis fler problem än så, men minns den dåligt.

Bra skrivet, även om du kängar lite väl hårt omkring dig.
Det är mest för att Disney är en så stor del av nästan varje barns uppväxt. Jag säger inte att Disney är BARA dåligt, men många (nästan alla) av deras filmer lider av stora problem. The Incredibles, till exempel, ser modern ge upp jobbet för att ta hand om familjen (det problemet löses senare, meeeen...), lillkillens kraft handlar om att tävla medan tjejens kraft är att bli osynlig. Liksom... hallå? Vad är det för meddelanden ni skickar egentligen?

Och här är grejen: jag gillar Disneyfilmer. Men de har en sjukt massa problem som jag gärna skulle se att de fixade, just för att de är en så stor influens i så många människors liv. Kanske inte lika totalt i Sverige som i USA, men ändå.

Max Raven

T12-kultist
Robban said:
Max Raven said:
I korthet: Frederic firar sitt 21:a år och slutar därmed som lärling hos piraterna - p g a sin pliktkänsla hade han stannat hos dem sedan 8 års ålder.
Var det inte för att han fyllde år 29:e februari, och alltså bara fyllde år vart fjärde år (men då fyllde fyra år på en gång)?

Den är bra, utan tvivel, men man ska nog gilla musikaler för att uppskatta den.
Det uppdagas att hans kontrakt var till hans 21:a födelsedag - vilket är den 29:e februari. Det är ju twisten som får honom att återvända till piraterna.

Ja, den fick en 4:a av mig eftersom jag gillar musikaler. Handlingsmässigt är den rätt svag.

Edit: Spoilers.

Robban

Hero
Jag kan ha tänkt på nån annan film där det där med att fylla år den 29:e februari var en grej. Nu är bara frågan vilken...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Usch vad jag har slappat med filmtittande på sistone...

Jag har i alla fall sett Mortal Kombat från 1995.

Den är dålig, så erbarmligt dålig. Jag försöker komma ihåg någonting förlåtande med den men går bet å det grövsta. Skådespeleriet är platt och oinspirerat, effekterna får mig att tänka på Langoljärerna, och att Christopher Lambert fortfarande får filmroller är fullständigt obegripligt.

Storyn i korthet: Det finns tydligen nån annan dimension som heter Outworld där en grym härskare styr och ställer. Nu vill han invadera jorden men får inte tillträde till vår dimension om inte hans kämpar först vinner tio omgångar av kampsortsturneringen Mortal Kombat. Åskguden Lord Rayden samlar ihop tre fighters, polis, skådis och... och långhårig... munk, typ. Dessa tre ska först överkomma sina personliga spöken och sedan vinna turneringen. Outworlds härskare har en egen trollkarl som håller i hela showen och den hemskaste fightern är ett lermonster vid namn Goro med fyra armar.

En blå och en gul ninja dyker också upp och det är möjligtvis det enda som skulle kunna kallas småfräsigt med den här stinkaren. EDIT: Jag har ju spelat så pass mycket att jag faktiskt vet att de heter Scorpion och Subzero.

Filmen baseras på spelet Mortal Kombat som jag inte spelat jättemycket. Möjligt att man kan få viss behållning när igenkänningsfaktorn höjs. Fast jag tvivlar.

Vill man se en film om tre fighters som åker båt till en mystisk ö för att delta i kampsortsturnering rekommenderar jag istället den snudd på fantastiska Enter The Dragon med Bruce Lee.

Och vill man bara se en film om en kampsportsturnering rekommenderar jag supercharmiga The Quest med Van Damme och Roger Moore.

Öh Bechdel, nja, nej.

daflum

Veteran
Den här veckan såg jag Örnästet AKA Where Eagles Dare från 1968. Filmen utspelar sig under andra världskriget och handlar om en elit-enhet som skall infiltrera ett tyskt fort i Alperna där större delen av Tysklands fallskärmsjägare finns(och då alltså inte Hitlers Örnnäste som man kan tro av den svenska titeln). Detta för att rädda en amerikansk general som sitter på mycket viktig info, intrigen tätnar och det blir mer komplikationer med en hel del intressanta twists.

Jag tyckte att filmen var bra och att den växlar riktigt bra mellan action och thrillerintriger väldigt bra, alla skådespelare gör ett bra jobb även om det som vanligt är irriterande när alla talar engelska, förutom när det är coolt att säga "raus raus eller med lite brytning. Förstår varför det blir så när kända skådespelare som Clintan och Richard Burton spelar huvudrollerna men irriterande likväl. Snygga miljöer, snygg action och filmen har den där distinkta grittynessen som 60/70-tals actionfilmer har gör att den får 7 av 10 på imdb.

Lukas

Mannen i Gult
Jag tycker att du tar upp en viktig punkt om Lilo & Stitch, jag tycker att hela familjenförhållandet är filmens styrka, men tyvärr så tycker jag att resten av filmen (det som har med Ailien att göra) känns fruktansvärt ointressant.

Sedan så känner jag att jag måste komma med lite fanboysisg förvar av skönheten och odjuret: man kan tolka den på det sett som du gjort (du är inte ensam om det)och prata om stockholmsyndrom men jag väljer att istället tolka den som en film där huvudpersonen lär sig att det är insidan som räknas inte hur man ser ut.
Det är en av få filmer där "prinssesan" (Belle är teknist sett ingen prinssesa) faller för killen för att han faktiskt gör snälla saker och bryr sig inte att han ser ut som ett odjur.

slanfan

Hero
Robban said:
slanf*n said:
Jag tänker mig att Lilo & Stitch snarare ska gämföras med "Dalmatinerna",
Gammalt är fult, alla kvinnor ska vara vackra.

Bernad och Bianca
Ras-stereotyper. Bianca hamnar i en del trubbel (men hon är även den som räddar Bernard när det verkligen gäller), bra föräldralös tjej (hon är minsann inte rädd för alligatorerna).

och kanske Aristocats
Ras-stereotyper, troligtvis fler problem än så, men minns den dåligt.
Jag menade bara att den inte är en prinsessfilm.

Arfert

Facit
den här diskussionen påminner mig om:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/oEUGmWlkJZk&feature=player_detailpage"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/oEUGmWlkJZk&feature=player_detailpage" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Bra scen för övrigt....

Robban

Hero
Jo, men jag tänkte att när jag ändå kört igenom så många kan jag liksom fixa de andra filmerna som nämndes också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robban said:
The Treasure Planet
Har den ens kvinnliga karaktärer? Jag ser två namn på listan. Niiiice. En helt ny värld (haha, see what I did there) och den är också befolkad av män.
Nåja, de tog en berättelse som bara hade en kvinna med (Jims mor, som mest är med lite i förbifarten i början) och gjorde om en rätt stark manlig roll till en stark kvinnlig roll. Jag kan hålla med om att det är tråkigt lite och att om de ändå ska förlägga klabbet till rymden så kunde de ha tagit ett par steg längre. Men lite gran gjorde de i alla fall åt saken.

Robban

Hero
Visst, hon är inte adlig, men hon räknas som en av Disneyprinsessorna, precis som Mulan, Pocahontas och Askungen (som förvisso gifter sig till sin titel).

Ganska relaterat, men jag antar att folk inte har missat att Disney slimmade ner och sminkade Merida inför hennes introduktion i line-upen (bilden över alla Disney-hyllor i de flesta affärer... samma bild där alla färgade prinsessor hamnar längst bak).

Men, åter till ämnet: Belle är inte en negativ karaktär -- hon är intelligent och modig. Och visst, jag tror att Disney menade att meddelandet skulle vara "se till insidan", men istället blir det, för mig, "våldsamma män kan bättra sig bara du stannar hos dem", vilket är ett ganska groteskt meddelande. Tolkar jag det onödigt kritiskt? Kanske. Hellre för kritisk än för förlåtande i alla fall.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker försvara Sleeping Beauty eftersom jag tycker du missrepresenterar den. Jag tänker fokusera på den filmen nu och strunta i de andra.

1. Vilken mytisk trollformel ger någon "agency"? Låt oss glömma att det är att använda ordet på ett sätt man inte gjorde när filmen kom och bara se på det som det är. Agency? Ganska mesig formel, saknar den där mytiska klangen. Medan intelligens har de där mytiska förtecknen så är det inget fel på skönhet. Prinsen är tex skit snygg men rätt blåst, undrar vad feerna gav honom för gåvor?

2. Princessan är inte huvudpersonen och det är inte prinsen heller. Huvudpersonerna är de goda feerna som planerar, överlistar skurken, är aktiva med sin magi och när det blir dags att slåss mot Maleficent är det feerna som mer eller mindre styr prinsen som en docka. Det är inte så att han får lite hjälp och sedan klarar det själv, feerna styr och räddar honom. Så filmen har tre kvinnliga äldre huvudpersoner.

3. Maleficent. En av de bästa filmskurkarna någonsin. Är badass, förvandlar sig till en drake, är småaktig, mäktig och super cool. By all the powers of Hell! Hur många barnfilms skurkar är badass nog att använda helvetesmagi?

Fristående från det här försvaret av filmen så vill jag bara upplysa alla som missat det att de gör en Wicked och berättar Sleeping Beauty sagan ur Maleficents perspektiv. Det ser grymt bra ut: