Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v33

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka!

NYA Riktlinjer för filmklubben:
1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig fram till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Robban

Hero
Jag gick och såg Elysium.
varför är han vit? Känns lite malplacerad.
Varför hade de så många Emergency Shuttles on stand-by? Köptes de in och sen tänkte folk "äh, fuck it, de kan ha sina dödliga sjukdomar där nere" och lät dem rosta i garagen?
Varför fick vi se så lite av faktiska vardagslivet, både på jorden och på själva Elysium? Fanns det ingen av de rika som ansåg att man kanske skulle hjälpa människorna på jorden? Det fanns bara två faktioner fraktioner* grupperingar: en mes-president som inte bryr sig om de fattigas läge men inte vill ha dem på Elysium, och en galen kvinna som inte bryr sig alls. Och sen den där andre då.

Över lag: jädrans vad snyggt det är. Alltså inte jorden, som är brun, men Elysium. Jag kan tänka mig en sån där eldstads-DVD fast där man bara gör fly-bys på Elysium istället. Ganska ok ljud, helt okej skådespelarinsatser (Jodie Foster är sjukt bra, även om hennes roll är rätt så tråkig). Kul att de kör på spanska på jorden och franska på Elysium, även om jag tycker de hade kunnat pusha det ännu mer och haft filmen med de två språken och ingen Engelska, eller kanske en pidgin-version av Engelskan. Nåväl.

Även jorden lider av en hel del knasiga saker. Finns det *bara* fattiga där, eller vad? Det finns alltså en överklass och en underklass, medelklassen har försvunnit helt. Ok, jag kan köpa det.

Det känns som en film som hade behövt en film till på sig. Lite närmare insyn i livet på jorden och livet på elysium hade varit trevligt. Jag har inget emot Matt Damon som skådis, men i den här passar han definitivt inte in.

Vidare tänk:
Max har samma jobb som ... snubben i Total Recall-remaken, han bygger verktygen för sitt eget förtryck. Deep s...tuff. Blomkamp är en visuell mästare, men manuset lider lite. Det är också... okej, ni kommer ihåg District 9 och hur det fanns en del ologiska grejer i den filmen?
Typ att äta bränslet för rymdskeppet gör dig till en utomjording?
Här staplas de ologiska grejerna upp på hög, och medan det visuella funkar för att hålla det borta ett tag så blir det rätt snart väldigt mycket mentalt handviftande för att jag inte ska sitta och gnissla tänder.

Eller nåt. Jag vet inte. Det är en väldigt politisk film, men den är inte alls lika genial som District 9. Berättarfokuset blir lidande när problemhorisonten vidgas från apartheid till invandring, tillgång till sjukvård, och have eller have-nots.

Den här filmen känns mycket mer tillverkad än vad District 9 gjorde.

Aja. Den får i alla fall trettio häftiga robotar av femtio möjliga.

Jag vill också kunna läsa hexadecimal kod (har jag för mig det var?) och se vad den handlar om direkt.

Slutligen: Detekterat. Detekterat? Dagens översättare blir sämre och sämre på att faktiskt översätta filmer.

* Både "faktioner" och "fraktioner" finns i Svenskan, men eftersom någon oundvikligen kommer påpeka något när jag använder endera av dem så använder jag ett helt annat ord istället. Så det så.

Edit: jag kan inte hålla käft, så enkelt är det. En sista mening: det finns alltså absolut noll oväntade saker som händer i den här filmen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
City under the sea (1965)

Jag har sett City under the sea (1965).

Filmen har en riktigt skön Lovecraft-känsla typ första två tredjedelarna, tyvärr leder den ingenvart och sista biten av filmen är faktiskt riktigt usel tyvärr. Den här filmen var en rätt stor besvikelse för mig just av den anledningen. Om de bara hade kört vidare på lovecraftbiten så hade det här kunnat bli en riktigt jäkla cool rulle. Men tyvärr.

Betyg: 2/5 på Krank-skalan

God45

#PrayersForBahakan
Det är en väldigt politisk film, men den är inte alls lika genial som District 9.
Med tanke på att District 9 inte så mycket är en film som en klubba med texten "rasism är dåligt" som regissören slår publiken i huvudet med låter det här inte lovande.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Med tanke på att District 9 inte så mycket är en film som en klubba med texten "rasism är dåligt" som regissören slår publiken i huvudet med låter det här inte lovande.
Medhåll.

krank

God45 said:
Med tanke på att District 9 inte så mycket är en film som en klubba med texten "rasism är dåligt" som regissören slår publiken i huvudet med
Låter som en oerhört grund analys, får jag väl säga, givet att filmen säger en hel del specifikt om sydafrikas historia och kultur, boers etc...

En av de geniala grejerna med filmen är ju just att på ytan är den just mest en ganska präktig antirasism-film, men ju mer man läser om sydafrika etc desto fler lager upptäcker man...

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Med tanke på att District 9 inte så mycket är en film som en klubba med texten "rasism är dåligt" som regissören slår publiken i huvudet med
Låter som en oerhört grund analys, får jag väl säga, givet att filmen säger en hel del specifikt om sydafrikas historia och kultur, boers etc...
Jag skulle säga att det är en oerhört grund film. Att det är Sydafrika gör det bara till en ännu trubbigare metafor. Det är som Apartheid, vi fattar! Sluta trycka ner budskapet i våra halsar filmen!

krank

God45 said:
Jag skulle säga att det är en oerhört grund film. Att det är Sydafrika gör det bara till en ännu trubbigare metafor. Det är som Apartheid, vi fattar! Sluta trycka ner budskapet i våra halsar filmen!
http://asubtleknife.wordpress.com/2009/09/04/science-fiction-in-the-ghetto-loving-the-alien/

Visst, det är "som apartheid". Men de flesta som inte bott i sydafrika vet inte vad "som apartheid" egentligen är. Filmen är en allegori, absolut, men budskapet är större än du vill göra gällande. Du gör det för lätt för dig.

Att en film är en allegori gör den inte "grund".

God45

#PrayersForBahakan
Budskapet är inte större än att rasism är dåligt. Det är hela budskapet. Folk borde läsa en bok om Apartheid om de vill veta saker om apartheid. Mitt problem med filmen som en allegori är att den är klumpig, brutalt uppenbar och ganska dum.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Conan the Barbarian (2011)

Conan the Barbarian
http://www.imdb.com/title/tt0816462

Jag fick äntligen tillfälle att se den nya Conan-filmen, som hunnit bli två år gammal vid det här laget.

Den var helt ok. Kanske inte lika bra som Conan the Barbarian från 1982, även om det antagligen är en hel del nostalgi som påverkar där. Men bättre än Conan the Destroyer.

Dock, jag insåg hur mycket jag förknippar Conan med Basil Poledouris musik, det kändes tomt på något vis utan den.

En trea i betyg. Jag kommer nog att se om den igen om 5-10 år eller så.

God45

#PrayersForBahakan
Robban said:
Folk borde läsa en bok om Apartheid om de vill veta saker om apartheid.
Verkligen? That's your response?
Det finns bra dokumentärer att se också. Och vill du se spelfilmer om den tiden i sydafrikas historia finns det också.

Men District 9 är inget bra sätt att lära sig om något.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
God45 said:
Robban said:
Folk borde läsa en bok om Apartheid om de vill veta saker om apartheid.
Verkligen? That's your response?
Det finns bra dokumentärer att se också. Och vill du se spelfilmer om den tiden i sydafrikas historia finns det också.

Men District 9 är inget bra sätt att lära sig om något.
Om du börjar titta på en science fiction-film om förtryckta räkliknande utomjordingar med förväntningen att du ska lära dig något om Sydafrikas historia så förstår jag att du blir besviken. Men jag tror inte att det är hos filmen felet ligger utan hos förväntningarna.

/tobias

Lukas

Mannen i Gult
God45 said:
Mitt problem med filmen som en allegori är att den är klumpig, brutalt uppenbar och ganska dum.
I tanke på att filmen kom samma år som Avatar så tycker jag att du inte riktigt är rättvis.
I vanliga fall så görs Scifi med budskap genom att just göra avatar, det finns ett så övertydligt budskap som nämns någon gång medans resten av filmen bara är hjärndöd action.
När jag såg distrikt 9 så blev jag possessivt överraskad över hur mycket bättre och smartare det var där. Filmen är inte perfekt men som en scifi film med politiskt budskap så är den verkligen mycket bättre än det mesta annat.

Sedan tycker jag att du kallar distrikt 9 dum är ytterst förvirrande, den är bra mycket smartare än det mesta som Hollywood producerar

krank

Jag har sett Police Academy

Plotten i korthet: Av någon anledning har borgmästarn bestämt att man ska slopa alla krav på nya rekryter till polisutbildeningen - så nu tar de emot vilka som helst.

Huvudpersonen är Carey Mahoney, som efter att ha kvaddat en bil får välja mellan att åka i finkan eller gå polisutbildningen. Han kommer bara undan om han blir utkastad.

Polisen gillar inte det hela, och ger order till skolan om att få så många som möjligt att sluta självmant - men att ingen ska kastas ut.

Filmen fylls sedan på med allehanda mer eller mindre tokroliga individer. Som Jones vars grej är att han gör lustiga ljud, Hightower vars grej är att han är jättelång, svart, stark och florist, och Tackleberry vars grej är att han är vapengalning. Hilarity ensues.

Det här tycker jag är en ruskigt bra och rolig komedi. Den är i stort sett helt fri från pinsamhetshumor; istället har den absurditet och slapstick, och samtliga inblandade skådespelare är väldigt duktiga på minspel, fysiskt skådespeleri och annat som är viktigt för sådan humor.

Värderingsmässigt, då: Det här är på jättemånga sätt en bra film ur värderingssynvinkel. Utgångspunkten - "they'll accept anyone these days" - är ju lätt nedlåtande, men filmen skruvar till det hela på ett mycket snyggt sätt och visar upp en hög excentriska outsiders som trots eller kanske snarare på grund av sina skavanker ändå tar sig igenom polisytbildningen. Jag älskar sånt här; det är inte perfekta Hjältar utan de som är för korta, för tjocka, för konstiga som är filmens stjärnor. Mot dem står skurkar som är lätt korkade mobbare, sexister och rasister.

I slutänden överkommer Hooks sin nervositet, tjejtjusaren blir kär i den stenhårda polistränarbruden, och överhuvudtaget löser sig allt på ett ganska tillfredsställande sätt.

Jag gillade förresten också kvinnoporträtten. Tre kvinnor med namn och ganska aktiva roller varav åtminstone två med iaf en del utveckling genom filmen (Thompson blir kompetent, Hooks lär sig säga ifrån). De var olika varandra, hade olika kroppsform och funktion, och var överhuvudtaget intressanta som komiska figurer. Vem har sagt att kvinnor inte kan vara roliga?

Det finns ett par problematiska saker:
- Dels är jag inte jätteförtjust i sexualiseringen av kvinnokroppen. Det finns få eller inga nakna män eller ens snygga män, medan det syns ett gäng tuttar som mest finns där för att... "hey, boobs". Onödigt.
- Det var inte jättebra att låta Thompson behöva räddas av Mahoney. Annars fick ju Thompson vara en ganska vettig kvinna, som inte tog nån skit och som var sin egen person. Hon var inte bara kärleksintresse.
- Det framställs som ganska oproblematiskt att flukta på tjejer som duschar eller byter om. Filmens hjälte gör't, och det är typ bara ett sätt att visa vilken älskvärd busunge han är.
- Synen på homosexualitet. Och nu snackar jag faktiskt inte alls om Blue Oyster Club; läderbögarna där kanske är lite stereotypa, men inte mer än någon annan i filmen. Det är rentav så att det är de tjaskiga homofoberna som är "det roliga" i de scenerna. Men; det smyger sig in ett par ganska trista bögskämt ("sleeping is for fags" och hela grejen med podiet).

Överlag... Filmen är smart, rolig, framställer outsiders som hjältar, och jag skrattade genom i stort sett hela filmen. Den är från 1984, och har åldrats förvånansvärt väl.

Jag velade lite här, men jag tror nog att jag faktiskt skulle kunna se om den här om inte i morgon, så i varje fall nästa vecka. Framför allt om jag hade sällskap. Nu funderar jag istället på om jag inte ska se tvåan då istället...

BETYG: 5/5

slanfan

Hero
Moonrise Kingdom.
Oj!
Den är snygg, gullig, rolig, romantisk, spännande och väldigt välspelad. Det är massor med kändisar som verkligen visar sig från sina bästa sidor. Jag har nog inga klagomål alls.

5 av 5!

Jocke

Man med skägg
Som några andra har jag vart på bio och sett Elysium. Den är snygg men lite trist och med tanke på hur mycket den är som Battle Angel Alita, så har den valt helt fel grejer att ta från Battle Angel Alita. Tex finns det inte med nån kille som har en slägga med jetmotor på. Och vad viktigare är:
När de kommer till Elysium så finns det inget hemligt avslöjande om att livet är ett helvete på Elysium också.

Vad samhällskritik beträffar så är den exakt lika grund som i Lilja 4-ever: Det är dumt med dumma saker!

Men vem bryr sig, allt förbannat snyggt. Om det ändå bara hade vart lite spännande också...

Betyget blir tre radioaktiva lackeringsugnar av fem möjliga.

krank

Jag har sett THX 1138.

Det är en väldigt märklig film. Titeln är huvudpersonens namn; han lever i någon form av underjordiskt dystopiskt samhälle där allt ska normaliseras, folk får knark för att hålla sig lugna och kunna koncentrera sig och vara produktiva. Han jobbar på ett löpande band - av någon anledning kan hans arbete inte skötas av en maskin, trots att det är väldigt repetativt. Å andra sidan är filmen full av exempel på folk som gör maskiners arbete. Skumt.

Nå, tjejen som bor med THX har på oklart sätt frigjort sig från knarket och fixar i smyg så att han också blir det. Så att de ska kunna bli kära och fly till ytan, fattade jag det som.

Jag tycker att det här är en väldigt snygg film. Estetiskt är den väldigt välgjord, och just i genren "märklig ångestfilm" är den väldigt bra. Jag gillar greppet med att ha en massa distade röster, brottstycken av tekniska men vardagliga konversationer där allt har namn som består av siffror. Det är någon form av samhällskritik inbakad, men jag är nog för korkad för att riktigt greppa från vilken politisk riktning den kommer. Någon form av underlig individualism, kanske? Gott om ogillande för industrisamhället, effektiviseringar och så. Referenser till "partiet" sammankopplat med religion.

Jag såg versionen från 2004 med fräsigare specialeffekter.

Jag tror att det här är den av George Lucas' filmer jag gillar mest. Mer intressant än Star Wars, vilket i och för sig inte säger så mycket för mig eftersom jag tycker att Star Wars (ja, även gamla trilogin) egentligen är ganska trista. Men å andra sidan vet vi att Lucas fick en hel del påpassning här av andra, som kunde säga till honom när hans manus sög och så. Det verkar som att det behövs.

Bechdel fail, vad jag kan se.

Det blir en ganska svag fyra. Kanske pga dagsformen, jag var ganska trött när jag såg den och hade lite svårt att greppa sambanden.

BETYG: 4/5

sodapop

Veteran
Jag har också sett Elysium, och jag tycker att ni är ganska generösa i era betyg.

Elysium är rätt dålig. Den är snygg, men de riktigt coola scenerna som känns utlovade uteblir. Alla är skurkar och det finns ingen att känna igen sig med. Matt Damon spelar en supercreepy skummis som försöker bättra sig och hålla sig till lagen. Men han råkar ut för en arbetsplatsolycka och måste spendera resten av filmen med att begå brott och riskera livet på alla i sin närhet för att ta sig till rymdstationen Elysium där han kan bli botad.

Jag har hört att filmen är samhällskritisk och visar upp att de rika (människor eller länder) borde göra mer för de fattiga. Tyvärr visar den att alla är egoistiska svin (utom mammor, mammor vill ta hand om sina barn förstås).

2/5 Jag ångrar inte att jag betalade för att se den och kan tänka mig att se den igen på TV.

krank

sodapop said:
Alla är skurkar och det finns ingen att känna igen sig med.
Det är i och för sig ett ganska positivt drag =)

Men; filmens svaga punkt är helt klart huvudpersonen. Inte för att han är ett svin, utan för att han är tråkig och platt och vit helt i onödan.