Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v50

Ymir

Liten kantbaron
Nej, det har de inte. Varför skulle han ha skrivit "like two vast wings" om det inte var menat att tolkas metaforiskt? Allt som följer därefter refererar till dessa metaforiska vingar. På samma vis är "winged speed" också en metafor, se länken. Varför dör balroger av fall både i Silmarillion och LotR om de har vingar?

"The pro-wings interpretation works if, and only if, you already assume that Balrog wings exist.".

God45

#PrayersForBahakan
Tja, de flyger ju i simarilion citatet så det ger backning till att de har vingar. Och den andra delen av Sagan om ringen citatet säger vingar rakt ut och är från när de ser Balrogen bättre. Så ja, vingar.

De faller ner från saker när folk slår ihjäl dem i Simarilion och den i sagan om ringen fuckar Gandalf med så det kan göra att den inte kan flyga.

Sedan är de Malar så det är fullt möjligt att de kan skifta form och "fälla ut" vingarna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Min upplevelse av 3D är att det verkar krävas jävligt kreativt användande av specialeffekter för att verkligen få det att vara värt mödan.
Av ren nyfikenhet: Vilken möda är det du syftar på? Att man måste ha glasögon på sig? Eller tillhör du den grupp människor som drabbas av bieffekter, typ huvudvärk?

Ymir said:
För övrigt tycker jag det är jävligt, jävligt, jävligt dåligt av SF Bio att de dels börjat ta betalt för 3D-glasögon, och sedan ställt fram återlämningsboxar för att lura folk att ge tillbaka glasögonen de nyss har köpt. Ta betalt för 3D-glas gör man fan bara på vidriga laisse faire-ställen som Hongkong, och inte ens där försöker de lura en att lämna tillbaka glasögonen efteråt...
Tja, jag har nog tänkt på det som en fråga om återvinning för de som inte vill behöva hålla reda på sina glasögon till nästa besök snarare än lurendrejeri ska jag väl erkänna... Kanske är jag bara naiv.

Krille

Super Moderator
Ymir said:
"The pro-wings interpretation works if, and only if, you already assume that Balrog wings exist.".
Andrew Rilstone said:
Toy Vault manufactures a reasonably nice range of non-movie related Lord of the Rings action figures. On the packaging of the Balrog model are clearly emblazoned the words: ‘with removable wings.’
Sås. Och en av de mest skarpsynta analyserna av vingdebatten.

Lukas

Mannen i Gult
Krille said:
Ymir said:

Sås. Och en av de mest skarpsynta analyserna av vingdebatten.
fast jag tyckte filmen gjorde det ganska bra, jag upplevde det nämligen som skuggor som tog formen av vingar, inte riktiga vingar. Det såg snyggt ut och alla som gnäller över det måste börja inse att film är ett visuellt medium, och sluta vara så jävla konservativ av böckerna

Ymir

Liten kantbaron
Av ren nyfikenhet: Vilken möda är det du syftar på? Att man måste ha glasögon på sig? Eller tillhör du den grupp människor som drabbas av bieffekter, typ huvudvärk?
Primärt det skyhöga biljettpriset...

3D är väl koolt och så, förstå mig rätt, jag tycker inte 3D-suger. Däremot begriper jag inte alls det här paradigmet att 3D bara är till för effektsökande high concept-filmer, och känner att det borde kunna vara betydligt mer effektivt i filmer som satsar på andra typer av estetik, eller åtminstone tänker utanför lådan kring specialeffekterna. Som det är nu gör 3D nämnligen inte så mycket till eller från för mig; när jag först sätter på glasögonen känns det jävligt koolt men efter en timme märker jag knappt av det längre.

Tja, jag har nog tänkt på det som en fråga om återvinning för de som inte vill behöva hålla reda på sina glasögon till nästa besök snarare än lurendrejeri ska jag väl erkänna... Kanske är jag bara naiv.
Jag antar att om folk vill lägga 15 spänn extra per 3D-film besök så får de väl det, men för mig känns det jävligt märkligt jämfört med den minimala mödan att ta hem ett par 3D-glasögon, stoppa dem i en låda, och stoppa dem i fickan/väskan när man ska gå och se en 3D-film. Det känns som de pengarna hade kunnat gå till något vettigare än bisarr lättja.

Nej, jag känner att SF inte tillräckligt tydligt kommunicerar 'tänk på att du har köpt de här glasögonen, inte hyrt dem'.