Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v51

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att du ska se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
3) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
4) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
5) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
6) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
7) Du har på dig från måndag morgon till natten mellan söndag och måndag. Ser du en film efter det, hör den till efterkommande vecka.
8 ) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.
9) Skriv gärna glada tillrop, komplettera med roliga länkar - men har du något kritiskt att säga: Knip igen, se filmen själv, och skriv en egen recension.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

I kalkylbladets andra flik kan man föra in sina betyg också, om man vill. Hittills är det bara jag som gjort det, men ni är välkomna.

Teman och gemensamt tittande
En del av oss gillar att ha teman i vårt tittande; tidigare har till exempel jag och Krille tittat på alla James Bondfilmer, en i veckan. Vill man deklarera ett tema är det inte svårare än att göra det i ett svar någonstans i en sådan här veckotråd. Om andra hänger på är det kul, om inte så hindrar inget att du fortsätter själv.

Ibland kan det vara kul att se film tillsammans. Om du vill bjuda in andra att se samma film som dig den här veckan, skriv gärna en rad om det!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Burke & Hare (2010)

Jag hade helt missat den här filmen, och hörde inte talas om den förrän för ett par veckor sedan. jag blev mycket förvånad eftersom den innehåller en av mina favoritskådisar (Simon Pegg) och en hel del andra som jag verkligen gillar (Tim Curry, Andy Serkis, Bill Baily, Tom Wilkinson, med flera).

Tyvärr råkade jag nog hissa upp min förväntningar på den filmen oerhört på de få veckor som det tog innan jag faktiskt fick chans att se den, för den var något av en besvikelse för mig. Den är på intet sätt dålig! Den är bara inte alls så brilljant som jag förutsatte att den skulle vara.

Jag tror att det största problemet är att den spretar iväg lite för mycket på så kort tid och jag hade hellre sett ännu större fokus på Burke och Hares eskapader, och en mycket mörkare komedi med mer gravhumor.

Viss inpsirationspotential för Mutant: Undergångens Arvtagare.

Betyg: 3/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gangs of New York (2002)

Det är sent, och jag är trött så jag tänker vara kortfattad:

Det här är en sjukt cool film. Massor av inspiration till Mutant: Undergångens Arvtagare. Jag är mycket förtjust i den. Hade dock velat se mer djupdykningar i vissa av rollerna.

Betyg: 4/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett En fiende att dö för.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mSy7l71efX4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mSy7l71efX4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Peter Dalles thriller har de rätta ingredienserna för en dramathriller: isolation långt ut i vildmarken, separata fraktioner med inte helt kompatibla agendor, en spirande kärlekshistoria, och en plötslig vändning som ställer allt upp och ner.

Som trailern säger, det är en tysk expedition på en svensk båt med rysk besättning, norsk kapten och engelska deltagare - och mitt under expeditionen så bryter andra världskriget ut.

Det bra är att Peter Dalle faktiskt lyckas få fram en rätt okej action-thriller ur det här. Den är hyfsat tät och rätt välspelad och manuset har mängder med balla vändningar fram och tillbaka. Terrängen är skithäftig och rekvisitan känns autentisk. Tempot är inte helt bra - filmen har en trög start, men sen jävlar!

Det som inte funkar är Leni Röhm (Jeanette Hain) och specialeffekterna.

Asså, rollen som Leni spelas bra, och det är en rätt kul roll, men hon är 1) enda kvinnan ombord och en av två kvinnliga talroller (de träffas inte), 2) verkar mest finnas till för att Gustav de Geer (Richard Ulfsäter) ska ha någon att bli kär i samt motverka korvfesten, samt 3) har ett totalt poänglöst hysteriskt anfall som bara verkar vara till för att visa hur hysteriska kvinnor kan vara om de inte har en redig karl som tar hand om dem, och som blir helt ologiskt eftersom Leni faktiskt är kapabel.

Specialeffekterna, då? Tja, de är inte bra. Flygplan ser CGI-iga ut, explosionerna är av sämsta CGI-sort och det andra skeppet är läskigt CGI-igt. Sen finns MS Stockholm, byggd 1953 som visserligen är lite för sen men som känns autentisk, och en kustförsvarsubåt från 1960-talet som man kan förlåta att den inte är tysk eftersom det är ont om tyska andravärldskrigsubåtar och det är dyrt att bygga replikor.

Jag gillar En fiende att dö för och den är väl värd att se, men det finns gott om utrymme för förbättring.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Idag hade vi avslutning med våra elever, och kollade på Home Alone.

En åttaårig kille (Maculay Culkin) lämnas av misstag hemma när hans stora rika familj åker till Paris. TIll en början är det kul att vara ensam hemma, men i längden saknar han sin familj. Och så kommer det inbrottstjuvar som vill plundra stället, så han måste försvara huset.

---

Det här är en film som helt och hållet saknar sympatiska karaktärer. Den apatiska pappan, den hysteriska mamman, den osnutne huvudpersonen, de korkade inbrottstjuvarna, den överhuvudtaget alldeles vidriga familjen... Det finns inte riktigt nån att sympatisera med. Eller okej, kanske mannen med skyffeln.

Jag undrar om inte den här filmen gjorde ganska mycket för att grunda min ganska tidiga avsky mot spattiga barn. Jag ogillade barn som "levde runt" när jag var barn. Eller okej, när jag var liten var det väl lika delar hat som identifikation med huvudpersonen i filmen; jag var kort och identifierade mig lätt med små karaktärer. Men herregud vilken vedervärdig unge.

Filmen har egentligen två starka delar: Dels början, där det gestaltas hur vidrig släkten är. Precis så känner jag ofta inför folk.

Och dels den del där Joe Pesci och Daniel Stern (inbrottstjuvarna) försöker ta sig in och hindras på smärtsamma sätt (spikar i foten, etc).

De delarna är inte nog för att jag ska kunna rekommendera filmen, och jag kan inte direkt avråda heller, givet att den faktiskt är ganska bra på att fylla på ens avsky mot störiga barn och mot folk i allmänhet. Det här är en extremt cynisk film, där alla är dåliga, och ibland är det precis vad man känner för.

Skådespeleriet är helt okej givet åldern på många av de inblandade, de fysiska effekterna kring inbrottet är välgjorda, och det är lite roligt att se John Candy i en liten jobbig biroll.

Bechdel är lite tveksamt, men jag tror att jag räknar flera av samtalen mamman har med folk trots att samtalen i flera fall i längden handlar om resan hem och därmed om den manlige huvudrollen.

BETYG: 3/5

EDIT: Jag funderar på att tvinga mig igenom tvåan nästa vecka. Visste ni att det finns FEM Ensam Hemma-filmer totalt? Bisarrt. Det som får mig att vilja se om tvåan är följande stolleri från någon filmkritiker som uppenbart inte har en aning om vad hen snackar om: "cartoon violence is only funny in cartoons. Most of the live-action attempts to duplicate animation have failed, because when flesh-and-blood figures hit the pavement, we can almost hear the bones crunch, and it isn't funny."

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett The Hobbit - the desolation of Smaug

Okej film, i klass med första. Lite onödig utfyllnad (och dvärgpojke möter alvflicka-subplotten kändes väldigt Hollywood, på ett dåligt sätt).

Jag såg den i 2D. I det avseendet var den sämre än den första filmen - regnbågsartefakterna duggade tätt (första hade blur på ett ställe, men det var allt). Trist att de var så pass lata med en så här stor produktion. Meh.

Betyg: 3 av 5. Jag önskar att jag kunde sätta prospektivt högre betyg på 3d-versionen, men jag tror inte det. Jag hänger mer upp mig på handlingen, och alla "close shaves" och utfyllnader med långa strider kändes ännu värre den här gången. Filmen är för lång, helt enkelt.

Jag börjar kanske bli gammal gubbe, men kill your darlings Jackson.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag bojkottade den första filmen och jag bojkottar den här. För att jag vet att jag bara kommer att reta mig på saker i den. Som det du tar upp. Jag blir ledsen när jag tänker på hur bra det hade kunnat bli om Guillermo del Toro hade fått göra de här filmerna istället. Well, well, kanske kommer det en bra version innan jag ramlar av pinnen.

Arfert

Facit
Guillermo del Toro är inte ett säkert kort.
Ojämn.
Gjort fantastiska saker som Pans labyrint, OK saker som Hellboy och tramsigt men glättat skräp som Pacific Rim (som kunde vart hur awesome som helst om man inte gjort den till en ren popcorn-rulle a la Transformers.
Och ren skit som Blade 2 och Mimic.

Inte alls säkert att han hade fixat Bilbo bättre. Kanske, men lika troligt kanske inte. Jackson var ett säkrare kort.

Pilzefrau

hon/henne
Härmomdagen såg jag om You've Got Mail. Det är kul att se gamla datorer och folk som tycker internet är jättekonstigt och nytt.

I animationen till titelsekvensen och eftertexterna är där en röd muspekare som flyter runt, och åstadkommer saker genom att klicka en gång mitt på skärmen. Alltså, det är ett skrivbord, med ikoner och någon sorts meny, och musen klickar mitt emellan alltihop och då öppnas en ruta med nästa klipp i. Jättekonstigt!

Filmen är rätt mysig.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Vad jag läst om GdTs planer får mig att tro att det skulle ha blivit mer en film i min smak än den nuvarande, även om jag håller med om han är ojämn. Det hade i alla fall blivit ett intressant misslyckande. Men pengarna vinner ju oftast.