Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v7

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vecka 7!

Regler för filmklubben:

1) Du behöver se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en (1) film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på. Det är god form att säga nåt innan söndagstråden, så att startinlägget för veckans tråd kan innehålla deltagare.
4) Helst bara en film per vecka.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.

God45

#PrayersForBahakan
En tredjedel har skrivit varje vecka plus att vi har många som tillkommit på de senare veckorna. Inte dålig uppslutning :gremsmile:

krank

Jag har sett GI Joe: The Rise of Cobra.

Det är en riktigt, riktigt, riktigt dum film. Om man har minsta problem med t.ex. "magic science"-grejen i t.ex. CSI eller annat ska man inte se den här. Om man vill ha djupa karaktärsporträtt ska man inte se den här. Om man ogillar film som känns som leksaksreklam ska man definitivt inte se den här.

Jag gillade aldrig GI Joe när jag var liten. Mest för att mina kriterier för vad jag gillade i princip vad att det måste handla om robotar... Men; jag fattade aldrig riktigt grejen. Tusen olika karaktärer med olika personligheter, och så är de ändå bara trista människor?

Nåja, nu kanske det låter som att jag är lite negativ här. Men alltså, isåfall har ni inte fattat någonting om min filmsmak. Jag gillar ju dum action. Och action är det. Herrejösses. Det blir inte dummare action än såhär; det är verkligen tunnast möjliga ursäkt att plocka fram helt bisarra bilar, vapen, power suits, U-båtar, flygplan. Det är ninjas och terrorister och nanomaskiner och hemliga baser och namn av typen DeCobray.

Alltså. DeCobray. Och det är nästan helt och hållet straight-faced.

De har inte gjort minsta försök att modernisera eller skita ner det hela. Detta är precis lika dumt som det var på 80-talet, men otecknat och actionfyllt.

Det fanns ett mycket litet antal scener som inte var actionscener, och de var inga höjdare. Skådespeleriet var inte speciellt bra, och manuset direkt pinsamt. Och det är en jävla korvfest, det ska sägas. Kärlekshistorierna är pinsamma.

Men eftersom resten av filmen är så bombastisk action kan jag liksom bara garva åt hur over-the-top hela grejen är. Jag kan inte inte gilla den här filmen. Den är enormt dum, töntig, fjantig - och fylld av riktigt omotiverad, snygg action. Jag gillar den som fan.

Betyg: 4/5.

krank

God45 said:
En tredjedel har skrivit varje vecka plus att vi har många som tillkommit på de senare veckorna. Inte dålig uppslutning :gremsmile:
Tja... Jag är egentligen inte nöjd med mindre än 100% =)

Har uppdaterat listan med räkning per vecka nu också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den här veckan har jag sett Hoodwinked från 2005.

Filmen grundar sig på Rödluvan och vargen, men har fläskats ut till en deckare där någon stjäl godsaksrecept och tvingar alla små godsaksaffärer att stänga. I centrum står rödluvan, vargen, mormor och en skogshuggare och filmen inleds när de förhörs av polisen på sina versioner av vad som hände i mormors stuga.

Filmen är inte så där jättebra animerad, men tillräckligt bra och innehåller ett par riktigt snygga scener. Humorn tycker jag är skitkul med mer eller mindre subtila referenser till andra filmer.

Tänk er rödluvan och vargen, blandat med James Bond, tripple-X och Columbo.

Jag ger nog den här filmen 4/5. Skulle gärna ge den ett högre betyg, men den räcker inte riktigt hela vägen fram till en 5:a.

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller helt med om den här recensionen. Ninja bitarna var alla de bästa sakerna med 80-tals ninjas :gremlaugh:

När det kommer till den dumma vetenskaps biten så har den här filmen en sak som slår allt annat med hästlängder.
Is flyter i verkligheten. Det sjunker inte som om det var gjort av sten. Hur får man det fel? Det är inte något avancerat, det är någonting alla som haft is i ett glas vatten vet om.

anth

Vetefan
krank said:
Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.
Nu börjar det gå prestige i det här att skriva recension varje vecka :gremsmile:
Vi är fortfarande 9 st som har full pott.

Hittills har jag bara sett Kronos, en B-SiFi från 1957 - och jag hoppas verkligen att jag hinner se något bättre innan veckan tar slut.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth said:
Nu börjar det gå prestige i det här att skriva recension varje vecka :gremsmile:
Eller hur! Det känns som det plötsligt blivit en elimineringstävling >)

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
anth said:
Eller hur! Det känns som det plötsligt blivit en elimineringstävling >)
Jag kommer vara sist kvar efter örådet röstat ut resten av er :gremtongue:

Vi borde ha ett pris till den sista som lyckas skriva varje vecka :gremsmile:

Lukas

Mannen i Gult
anth said:
krank said:
Nu när ni gör en tävling av det så ångrar jag nästan att jag surade i söndags istället för att skriva något om någon av filmerna jag sätt

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Här röstas inte. Här är det fight som gäller! Och ett pris är roligt!

Så roligt att jag faktiskt tänker ta någon gammal DVDfilm jag har (in som jag inte är så fäst vid) och går med på att skicka denna DVDfilm till den siste som postat varje vecka (av de som går med på att själva välja ut en DVDfilm och skicka till "vinnaren").

Who's with me?

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:

Så roligt att jag faktiskt tänker ta någon gammal DVDfilm jag har (in som jag inte är så fäst vid) och går med på att skicka denna DVDfilm till den siste som postat varje vecka (av de som går med på att själva välja ut en DVDfilm och skicka till "vinnaren").

Who's with me?
Så länge ingen av de tävlande bor utanför sverige (jag har inte råd att skicka grejer utomlands :gremtongue: ) är jag helt klart på. 1 dvd till vinnaren från alla som är med i utmaningen :gremlaugh:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Så länge ingen av de tävlande bor utanför sverige (jag har inte råd att skicka grejer utomlands :gremtongue: )
Check på det! Utlandstävlanden får banne mig masa sig hit och hämta upp sina filmer =)

anth

Vetefan
God45 said:
Rymdhamster said:

Who's with me?

Så länge ingen av de tävlande bor utanför sverige (jag har inte råd att skicka grejer utomlands :gremtongue: ) är jag helt klart på. 1 dvd till vinnaren från alla som är med i utmaningen :gremlaugh:
Jag är med. :gremsmile:
Jag lovar att skicka den sämsta DvDn jag har. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Jag såg att ingen skrivit det tidigare, men jag tror att det var underförståt :gremlaugh:

krank

God45 said:
Jag såg att ingen skrivit det tidigare, men jag tror att det var underförståt :gremlaugh:
Sorry, jag kommer inte att kunna vara med. Jag äger inga filmer jag inte gillar, eftersom jag av princip bara köper film om jag vet att den är bra och värd att se igen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Den sämsta DVDn jag har har affektionsvärde. Jag tänker skicka en DVD som jag känner att jag inte är särskilt sugen på att se om igen annat än om den råkar gå på TV om några år.

God45

#PrayersForBahakan
Jag kommer antingen skicka den värsta filmen jag sett eller den bästa filmen jag sett. Vi får se hur bitter jag är över att ha förlorat. Planen är ju att inte behöva skicka något eftersom jag vunnit :gremlaugh:

GnomviD

Heresiark
The Merchant of Venice (2004)

Jag har ju faktiskt sett filmer flera veckor, men sen glömt bort att skriva rapporter i tid. D: Shit happens; den här veckan är jag tidig:

Jag har sett filmatiseringen av Shakespeares pjäs The Merchant of Venice från 2004 med mina elever i Svenska 2. Köpmannen i Venedig är ju inte en av Shakespeares bästa pjäser, men den här filmatiseringen är bra, om än lite väl trogen ibland, så att den går väl långsamt i vissa scener och känns längre än vad den behöver göra.

Det är en välgjord filmatisering - foto, scenografi, kostymer och musik är alla väldigt bra, och skådespelarinsatserna håller en hög lägstanivå, med två höjdpunkter: Al Pacino som juden Shylock och Jeremy Irons som köpmannen Antonio. Jeremy Irons spelar som han spelar bäst: återhållsamt, men med en intensitet som ligger under ytan, och blir helt övertygande i rollen. Al Pacino överspelar briljant och fullkomligt snor varenda scen han är med i. Han spelar Shylock som en tragisk hjälte och gör ett väldigt sympatiskt porträtt; det är så bra att det i vissa scener nästan får en kafka-känsla, som om Shylock är den enda verkliga, trovärdiga mänskan av kött och blod som kämpar mot ett korrupt system som är beslutat att krossa honom.

En intressant bieffekt av hur Pacino spelar Shylock och hur filmen försöker vara sympatisk hellre än hatisk mot judar, som pjäsen är (vilket är för väl), är att hjältarna - Antonio, Bassanio, Portia, Gratiano & Nerissa - tydligt blir osympatiska brackor som driver runt ansvarslöst och förtrycker den judiska underklassen för att det passar deras intressen. Glad är jag för det - Shylocks berättelse är den enda riktigt intressanta - men det gör att hela kärleksberättelsen blir helt ointressant och plattare än vad den är redan i pjäsen.

Nåja, jag tycker om filmen, om än bara för Pacinos Shylock. Nästa måndag ska jag ha en ordentlig filmdiskussion med mina elever och reda ut tankar kring den, och just frågan om Shylock ska bli intressant att diskutera kring. Hoppas jag.

(En grej som skavde hos mig var f.ö. att Bassanio, en av huvudpersonerna, spelas av Joseph Fiennes, som också spelade Barden själv i Shakespeare in Love. Att Lynn Collins som spelar Portia påminner om Gwyneth Paltrow till utseendet gjorde inte deja vun mindre påtaglig.)

Jocke

Man med skägg
Jag har sett Taken 2.

Jag gillade Taken 1, det var en korkad enkel action som kom från ingenstans med en extremt obehaglig rasistisk underton och en osympatisk hjälte som jag lika mycket förfärades av som hejade på. Den var spännande också.

Taken 2 har inget av detta. Huvudrollen har typ tappat nästan alla sina psykopatiska drag och fått fina kärnfamiljs värderingar i stället. Skurkarna har någon slags motiv i stället för att bara vara tok-onda östeuropeer. Sen så är är det för lång setup, nästan halva filmen har gått innan någon blir tagen.

Det som är bra med filen är att de är i Istanbul som är en tuff stad (de är i och för sig på exakt samma ställen som i introt på Skyfall) och att de andra supermilitärerna har fåniga golfkläder i en scen.

En lätt spolier: Liam Neilsen blir kidnappad medan hans dotter klarar sig, här ges värdens möjlighet att rädda hela filmen men den tas inte till vara på. Om jag hade fått bestämma så skulle dottern blivit tvungen att ta död på alla skurkarna och det hela slutar med att hon söker in till typ blackwater eller navey seals och också har blivit en psykopatisk stridspitt. Gärna så har hon då också misslyckats med att rädda sin pappa.

Tyngre spoiler:
Om manusförfattarna hade valt min linje med att dottern blir guidad till att mörda skurkarna hade man kunnat göra till en extremt snygg parallell med övningskörningsscenerna i början av filmen. Morsan är med också och det kanske är den tråkigast skrivna kvinnliga rollen i någon film någonsin. Hon vår gråta, skrika och titta trånade efter resten av sin familj och är medvetslös i hela andra halvan av filmen. Om hon nu måste vara med så behöver hennes roll helt skrivas om för att fungera.

Men icke. I stället blir det precis som i alla andra filmer.

Betyg 2/5 och det är en ganska svag två. Manuset är riktigt trist. Resten är okej som bäst.

Nästa gång så ska jag försöka se en bra film i stället efter två stolpskott.