Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v11

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka!

Det finns inte längre några riktlinjer för filmklubben.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är jag den ende som ser på film den här veckan? =)

Jag har sett Robocop 2, regisserad av inte-Verhoeven och med story/manus av den gamle konservative idioten Frank Miller.

Filmen börjar med att vrida upp dystopiskalan till 11. Det finns i princip tre huvudsakliga grupper människor i filmen: Förhärdade brottslingar, onda företagskryp, och så sunda och stolta och fina poliser. De senare är såklart i underläge. Samhället är i upplösning: Det är kaos och knark och hårdrock och ungdomar som hänger i arkadhallar hela dagarna istället för att vara i skolan. OCP har provocerat fram en polisstrejk genom att sänka lönerna med 40% och en av de få som har karaktärsstyrkan nog att ändå gå till jobbet trots det oresonliga polisfackförbundet är naturligtvis vår hjälte, Robocop och hans partner. "Poliser strejkar inte", liksom. Inte riktiga poliser i varje fall.

En slemmig knarkkultsledare, Cain, har skapat ett imperium och även gjort en grabb som påminner om Robocops son till förhärdad brottsling. Samtidigt vill OCP tvinga Detroit ner på knä för att kunna privatisera hela skiten; en del av deras kontrakt med staten är nämligen att om staden inte kan betala OCP så får OCP samtliga stadens tillgångar. Och det kontraktet har det inkompetenta, fega krypet till borgmästare skrivit under.

Inte nog med det - Robocop programmeras om av ett gäng mjäkiga liberala styrelsemedlemmar till att vara snäll och inte använda så mycket våld som behövs för att städa upp bland buset... Han ska inte svära, inte ha fördomar, inte använda oprovocerat våld. Ni fattar; man kan ju inte ha poliser som har någon form av etiskt regelverk att bry sig om...

Alltså... Ja, detta är väl bland det mest fascistiska jag sett tror jag. Sundhetsidealet, den genomskinliga kritiken av den dekadenta samtiden, fackföreningsföraktet... Ja, det är ganska gräsligt alltihop. En ganska äcklande hyllning till polismakten.

Men jag sätter inte betyg ideologiskt. Jag tycker närmare att det är lite uppfriskande med lite riktigt konservativ och fascistisk scifi. Se saker från den andra sidan, liksom.

Filmen har gott om humor och ingen känsla för moderation överhuvudtaget, vilket i båda fallen talar till filmens fördel. OCP har röda flaggor med vita cirklar och svarta OCP-symboler i. Vi har en "State Attourney Sphincter". Vi har som i förra filmen flera skojjoga reklamer.

Effekterna är snygga, det märks att budgeten är högre. Det är ungefär lika mycket splatter som i förra filmen. Vilket är najs. Robocop 2-figuren är också mycket snyggt utförd; den gjorde stort intryck på mig när jag var yngre och den fungerar fortfarande.

Nu ska vi se, what else... Jo, sidostoryn är ju "är Robocop bara en maskin eller är han Alex Murphy". Den tappas bort lite på vägen i all action, och besvaras ganska uppenbart, tydligt och förutsägbart. Och jag tycker att det kändes ohyggligt inklistrat med Robocop 2-figuren rent storymässigt; var det bara för att Robocop skulle få slåss mot en annan robot? Och varför fick marknadsförarna av filmen för sig att det här var en film som handlade om att Robocop "hotades av en ersättare"? Det finns ju knappt en replik i filmen som antyder det. SPOILER: Robocop 2 går ju inte att kontrollera i fem sekunder!

Nå, slutresultatet roade mig, och jag kan tänka mig att rekommendera den här filmen. Inget går trots allt upp mot en plikttrogen polis som är hård mot de hårda...

BETYG: 4/5

Lukas

Mannen i Gult
jag borde verkligen se en ricci film den här veckan (är det två veckor jag missat nu?)
men på grund av en masa saker så har jag inte haft orken att se något som kräver analysförmåga.

Jag hoppas på att jag finner orken någon gång i helgen.
Ymir said:
kom igen, you can do it!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Thor: The Dark World.

Odin (Anthony Hopkins) berättar en massa exposition om hur hans farsa Bor (Tony Curran) spöade upp svartalfen Malekith (Christopher Eccleston). Thor (Chris Hemsworth) spöar troll tillsammans med Fandral, Hogun och Volstagg (Zachary Levi, Tadanobu Asano respektive Ray Stevenson) samt Sif (Jaimie Alexander) och bringar fred till de nio världarna. Loki (Tom Hiddleston) har varit stygg och får låshus och vattenbulle, i stort sett för att mamma Frigga (Rene Russo) gillar sin pojk, åtminstone lite grand, och helst inte ser honom avrättad. Jane Foster (Nathalie Portman), Darcy (Kat Dennings) och hennes praktikant Ian (Jonathan Howard) leker Animatrix-spökhus, medan Dr Selvig (Stellan Skarsgård) näckar vid Stonehenge.

Och det är väl där ungefär som filmen börjar på allvar. Och jag gillar den! Jag gillar den stort! Den här genren med over-the-top über-action rymdgudafantasy är en som jag har saknat rätt mycket utan att veta om det.

Det är faktiskt inte så mycket som jag inte gillar. Eccleston gör en riktigt kul universumsförintarskurk som talar påhittad svartalfiska genom nästan hela filmen. Jag är inte riktigt säker på hur han hade tänkt att överleva universums förintelse, men jag kan liksom köpa att han kommer nånstans utanför och inte gillar att hans eviga mörker sabbats av det där äckliga ljuset (jag hade en väldigt likartad plot point i Fimbulvinter, så det kan vara därför jag köper det). Hiddleston gör en mer o-skurkig Loki efter att ha varit antagonisten två gånger om, som visserligen har sina egna planer men i stort sett är på "rätt" sida, till Thors kamraters protester.

Hemsworth spelar sin Thor som han brukar göra, som en glad obetänksam buse som bara gör saker och får stryk, med undantag för en riktig Lokisk utbrytarplot i mitten som förstås leder till en fett ösig jaktscen. Relationen med halvbrorsan Loki är pricken över i:t för både Hemsworths del men framförallt för Hiddleston.

Portman spelar till en början en rätt passiv och bedövad dr Foster som mest skyfflas runt till grottan med Aether till Asgård till Svartalfheim till Jorden, men skärper sig och börjar manipulera maskhål istället. Jag är dock fullständigt stormförtjust i Dennings gestaltande av Darcy som nån slags beyond-hipster stenhög på energidrycker eller nåt.

Estetiskt är Thor: The Dark World hur jävla snygg som helst. Jag gillar att de jordiska bitarna inte utspelar sig i New York eller på USAs västkust, utan att man rockar loss i London istället (och flygnörden i mig gillade gästspelet av Eurofighter Typhoon som kör vilse till Vanaheim).

Så är det något som jag faktiskt inte gillar i Thor: The Dark World?

...förutom Fosters bedövade kringskyfflande i mitten, nä, jag tror faktiskt inte det.

Jo, en sak: mid-credits-scenen kändes, öh, trång. Inte särskilt imponerande alls för att vara den store Samlarens samling. Men det är nog det.
krank said:
Fan, nu blev jag jättesugen på att se den här igen bara för det!

stenhöna

tellstory
Såg Frozen av Disney. Mycket allmoge på väggar och kläder och en del man känner igen (lutfisk, någon?), även om filmen utspelar sig i Norge, sannolikt på 1800-talet. Filmen hölll sig överraskande till slutet, till skillnad från många andra liknande filmer där de sista 15-20 minuterna är fullständigt förutsägbara. Sångerna är poppigare än vad jag är van vid från Disney, dvs. det liknar sånt man hör på radio nu för tiden, men är helt OK. 7/10.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Pacific Rim

Jag såg Pacific Rim. Dum handling med en hel del cool action. Underhållande.

Betyg: 3/5