Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v13

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka? Nu igen? Hade vi inte en ny vecka precis nyss? Okej...

Detta är WRNU's filmklubb. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

Jocke

Man med skägg
Jag är precis exakt nu hemkommen från Captain America: The Winter Soldier. Efter som den har premiär idag så kommer jag att skriva så splitterfritt som jag orkar.

Filmen är lagom lång och är en Tom Clansy:ig action-thriller med marvelsmak. Marvel Studios har koll på sin skit vid det här laget så alla bitar funkar. Cap får definitivt ha huvudrollen även om det är mer av än ensemblefilm än tex Iron Man rullarna. Det känns mer som en till film om Captain America än en uppföljare på första filmen, det har ganska lite med andra världskriget och de amerikanska idealen att göra. CapAm2 använder en hel del skådisar, gadgets och koncept från Avengers så det är möjligtvis mer som en uppföljare på den. Överlag gillade jag filmen, den levererar vad den ska göra på ett tillräckligt kul spännande och snyggt sett och man blir pepp på att kolla på nån gammal Marvel studios rulle eller läsa Ed Brubakers serie som filmen bygger på eller plöja internet på rykten om Doctor Strange filmatiseringen och nya trailers för Guardians of the Galaxy.

Jag ger den en svag FYRA av Fem. Det är risk att den faller till stark trea när den ses på skärm i stället för duk.
krank said:
Hm, jag ska nog försöka se den så snart jag hittar en lämplig dag och biosalong med lediga lyxstolar...
Gurgeh said:
Jag ville bara påpeka att Rymdens Hjältar är en DC-serie som i original heter Legion of Super Heroes. Det är alltså något helt annat än Guardians of the Galaxy, som jag antar är den film du sett trailers för?
Jocke said:
gurgeh: jag kom på det själv ungefär för för en timme sen. Det är extra pinsamt, efter som jag har tänkt "rymdens hjältar" sen första trailern.

Lukas

Mannen i Gult
Så efter tre veckors uppehåll så är jag tillbaka med en ny Riccifilm.
Som ni kanske minns så lämnade jag er med en bra film med Samuel L Jackson i huvudrollern från 2006.
Den här veckan har jag sett en film med Samuel L Jackson i huvudrollen från 2006.
Nej jag har inte sett om förra filmen utan den här veckan så har jag sett Home of the Brave (2006, Irwin Winkler).

Filmen börjar i Irak under kriget, Våra tre huvudpersoner som alla tre befinner sig i samma läger men annars har tre väldigt olika roller i kriget. vi har Samuel L. Jackson som läkaren Will Marsh, sedan är det Jessica Biel som mekaniken Vanessa Price och sist så har vi Brian Presley som fotsoldaten Tommy Yates. Alla tre får nyheten att de snart skall få åka hem. men först så skall det göra ett sista jobb. De skall åka i en convoy ut till en plats där de skall dela ut mat och gods till behövande. och till ingens förvåning så går allt åt skogen. Det blir ett anfall och ett antal människor dör. Våra tre huvudpersoner dra på sig divese skador (en förlorar en arm, en förlorar en vän och en fölorar sitt vett).
Sedan börjar filmen på allvar, För den här filmen handlar inte om krig och den handlar inte om soldater, den handlar om att komma hem. Att fortsätta sin vardag efter att ha sett och gjort hemska saker.
Trumahantering och människor oförmåga att acceptera att de behöver hjälp.
Hur skall de man älskar förstå vad man gått igenom, vill man att de skall förstå, vill man att de skall hjälpa än?
Hur hanterar man det faktum att folk är där borta och dör just nu, medans du står här och tittar på människor som uppenbarligen inte bryr sig. Är du en dålig person för att du åkte hem, eller är du en dålig person för att du åkte dit till att börja med.
Allt är inte svatt och vitt, och krig är de gråaste av de grå nyanserna

Jag vill verkligen älska den är filmen för den gör många saker rätt, Den har modet att bara ta en lugn stund, den förstår att i en sådan här film är det okej med att ha en scen där inget händer förutom att personen i den är ledsen. och skådespelarna gör verkligen ett jätte tappet försök.
Men trotts att det ger sitt yttersta så är motvinden så pass stark att det inte riktigt når fram.
Jag menar manuset i den här filmen är inte bra. Det är så många aspekter som borde ha skrivits om. framför allt så är dialogen så himla onaturlig att jag jag tycker man dras ur illusionen och istället tänker "vem säger egentligen så?"
Det finns dock en "skådis" som inte borde ha varit i den här filmen, för han håller inte måttet, och det är framförallt tydligt efter som de gav han en av de känslosammaste och svåraste rollerna i filmen. jag talar om 50cent. Jag har ingen relation till honom som rappare, men en bra skådis är han i allafall inte.

Jag vill också hylla Jessica Biel lite extra, för hon är verkligen ingen skådis jag förknippar med bra roller, snarare tvärt om. men här gör hon ett riktigt bra roll, och jag känner att det skulle vara intreesant om Hollywood gav henne en roll i en riktigt bra film. för jag tror hon skulle kunna leverera.

Veckans Ricci Recention: Ricci är med i tre scener, varav hon pratar i två. jag känner att jag inte har tillräckligt med kött på bena för att bedöma om hon gjorde bra ifrån sig eller inte.

Lukas

Mannen i Gult
Nu är det 11 filmer kvar på mitt gigantiskt projekt.

Efter det så kommer jag nog behöva ta en tankeställande angående vad jag skall göra sedan. Jag känner att det här projektet har varit kul och så, så jag lär påbörja något nytt. Frågan är bara om jag kommer skriva om det här.
jag gillar att skriva om filmerna jag ser på och om jag skall göra det så kommer jag behöva ha någonstans att posta dem. men vettetusan om ett forum är rätt plats.
Jag har övervägt att skaffa en blogg, men jag tvivlar på något sett på att någon skulle gå in på en blogg bara för att läsa mina recensioner.
Så jag skall fundera vidare.

Sedan så är jag lite irriterad på det faktum att vi inte kommer åt gamla forumet. när jag sett det sista Riccifilmen så skulle jag vilja samla dem alla på ett ställe.
Plus att jag skulle vilja gå tillbaka och försöka göra någon form av Top 5 Riccifilmer och då skulle det underlätta om jag kunde se vad jag skrivit om dem.

Så elva filmer kvar sedan tror jag att jag plockar ett RL achievement som heter "if you had a dollar for every Riccimovie, You would be rich"

Wyldstorm

Swordsman
Såg "perfume: the story of a murderer"...

Det var en film jag helt oplanerat flippade till, fastnade för & såhär i efterhand verkligen gillade, på nåt mörkt vis..

Man får se en extremt vass näsa i en pojke som inte skulle överlevt..
Ta sig igenom ett eländigt liv, hitta besatthet utan like...
Och kräla sig över kroppar & lidande för att nå perfektion..
Ooooch sen kan jag inte berätta mer, ety då spoilar jag.. Och det sabbar halva filmen.

Det är en sån där film som griper tag i en, lite likt en seriekrock.. Det är horribelt (& småperverst i filmens fall).. Men man kan som inte titta bort..
Definitivt en sån där "borde ses en gång", som har en slut jag aldrig, ALDRIG såg komma.. (och jag är rätt bra på att genomskåda filmplots..)

Den visar besatthet på ett väldigt gripande sätt, och slutar på sättet man inte ser komma, kryddat med creepy, på gränsen till...
I liked it!

Betyg: 8/10 Det fanns lite småsaker som var lite störande, och budgeten var säkerligen inte hög... Men rätt bra.
Makes my top 30, methinks..

krank

Jag såg Captain America: The Winter Soldier på bio idag.

På samma sätt som ettan var "andra världskriget-krigsfilm med superkrafter" så är det här mer "kalla kriget-thriller plus superkrafter". Det är lite "vem kan man lita på", lite spioner och folk som blir förrådda av sina regeringar och allt vad det är. Rätt mysigt, även om det ständigt hotar att drunkna i en stor svallvåg av superkrafts-action.

För sån finns det en hel del av. Och givetvis supersnygg sådan, i 3D. Jag har inget att anmärka på kvalitetsmässigt. Sedan tycker jag att det är schysst att det ändå inte är Avengers eller X-men. De enda som egentligen har krafter är Cap och så vintersoldaten. Resten av alla som slåss, skjuter, hoppar ut genom fönster och så vidare är vältränade människor. Realistiskt? Nej för fan. Men det är inte så mycket kraftstrålar och åskhammare utan mer en rejäl spark i nyllet och en handhållen minigun. Och det ger en liten annan känsla, som jag tycker om. Captain America har ju drag av milfic, och jag gillar ju alltid när milfic -- en så enormt trist genre i sig självt -- beblandas med fantastik.

Folk gör fantastiska grejer, men inte SÅ mycket värre än Bruce Willis gjorde i Die Hard 4... =)

Jag tycker att filmen misslyckas lite med att sälja in osäkerheten i spiongrejen dock. Här kommer en smula spoilergrejer om det:

Jag menar, jag trodde inte för ett ögonblick att Fury hade gått rogue. De har etablerat honom för bra som en sneaky fucking lögnare men ändå i grunden "god" karaktär. Cap visste man ju skulle vara "god", om än möjligen förvirrad. Och Robert Redfords karaktär... Helt nyinkastad, en tendens att prata om att "förstöra den gamla världen för att bygga den nya"? Kom igen... Så nä, det kändes inte som att det var så spännande just den biten.

Fan, nu när vi ändå håller på med spoilers så kan jag lika gärna fortsätta med handlingen:

Det fanns aldrig några tvivel om vem Winter Soldier var. Nog för att till och med jag, som verkligen inte läser Cap, redan visste att det var Bucky men genom de övertydliga tillbakablickarna etc så undanröjdes varje tvivel.

Jag ÄLSKADE Zola. Bästa karaktären -- jag menar, vem gillar inte tanken på en naziforskare som digitaliserat sitt medvetande på magnetband? Hur coolt som helst. Hoppas att han inte dog permanent / på riktigt.

Jag tyckte att Falcon gick från att ha en bakgrund som krigsskadad med psykiska problem till att vara extremt kompetent väldigt snabbt. Ungefär lika snabbt som spelare brukar glömma bort sina rollpersoners mentala nackdelar så snart det blir skarpt läge. Å andra sidan spelades det inte så mycket på det innan heller. Lite känns det bara som nåt han sade. Kunde de inte lagt in en eller annan liten flashback när han blev beskjuten iaf? Så han haft nån svaghet att komma över?

En fundering: Hur dum i huvudet var den som designade de nya helicarrierna? Jag menar, man kan alltså komma åt själva styrmekanismen genom att rikta in vilken jävla raket som helst i den STORA GLASKUPOLEN under? wtf!?

Genusmässigt... Tre olika, tror jag, kvinliga SHIELD-agender som kickar rumpa i rätt hög grad. Jag menar, Cap, Falcon och de andra männen får såklart en hel del screen time, men både Black Widow, Maria Hill och Agent 13 får ändå, i sjunkande ordning, sin beskärda del. Inga fjompiga fruntimmer här inte. Däremot måste jag erkänna att jag inte har en aning om hur mycket de pratar med varandra om saker som inte är män...

Men okej, what's the verdict? Tja, origin stories är ju alltid bättre så filmen kämpar ju redan där i uppförsbacke. Men jag var väldigt underhållen av effekterna, jag gillade storyn och stilen, och jag blev överhuvudtaget på bra humör av den. Jag har lite svårt att välja mellan fyra eller femma... Det får nog bli en fyra faktiskt, trots att jag nog skulle kunna tänka mig att se om den ganska snart.

BETYG:; 4/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cabin in the woods Något så sällsynt som en bra skräckfilm. Bra dialog, bra skådisar, bra effekter, bra scenerier och en hel del riktigt snygga och bra referenser till äldre skräckisar och rysare. Betyg: 5/5. Faktum är att jag redan sett den tre gånger på en vecka.

Konrad Konvalj

Myrmidon
The international
http://www.imdb.com/title/tt0963178/?ref_=nv_sr_2

Jag såg The international igår kväll. Den handlar om "En agent på Interpol och en distriktsåklagare från Manhattan försöker ställa en av världens mäktigaste banker inför rätta. De blottlägger en omfattande och smutsig verksamhet som sträcker sig från Berlin via Milano och New York till Istanbul. De hamnar i en riskabel och global jakt där de sätter sina egna liv på spel då deras måltavla inte drar sig för något - inte ens mord."

I rollerna ser vi bland annat Clive Owen och Naomi Watts.

Clive Owen är troligen agenten och Naomi är troligen distriktsåklagaren. I första (kanske andra?) scenen ser vi en överviktig snubbe som sitter i en bil och suger i sig en cyanidförgiftad cigg. Han vet dock inte om det. Efter det så spyr han på gatan och Clive kommer till undsättning. Jag tror de är kollegor av något slag.

Efter det så somnade jag så betyget blir 10-15 minuter.

Voldstagg13 said:
Ett talande betyg.:)

krank

Jag behövde lite paus i mitt Rotsystem-layoutande och påbörjade därmed mitt Resident Evil-tema genom att se på första Resident Evil.

Någon form av luftburen infektion kommer loss och ett hus' säkerhetssystem vänder sig mot folket i huset.
Milla Jovovich vaknar utan minne, naken, i ett hus av något slag. Rätt snart kommer det soldater, och de ska ner i den hemliga basenj under huset.

SPOILER: det är ett zombievirus.

Det här är en väldigt okomplicerad film. Soldater och zombies i ett stort underjordiskt forskningskomplex. Eftersom det är hollywood så är den såklart mindre gore än B-splatterfilmerna den är så tydligt inspirerad av.

I gengäld har den ett ruskigt bra hårdrockigt soundtrack (som lämpar sig bra för rollspel. jag vet, för jag har testat) och genomgående snygg estetik.

CGI-effekterna har inte åldrats med speciellt mycket värdighet, så man blir lite glad varje gång de använt en fysisk effekt istället. CGI-delarna ser ut som ett okej X-box 360-spel ungefär. Jag gissade 2002 när jag såg den, och hade rätt.

Bechdel... Jag var på väg att säga "ja" men jag tror att huvudpersonen faktiskt aldrig får något (uttalat) namn, och de andra brudarna i filmen (Red Queen, Rain, den där namnlösa vita soldaten) pratar nog inte med varandra, tror jag. Den fixar Bechdel om vi accepterar att huvudpersonen heter Alice, dock.

Men det här är en film med starka kvinnohuvudroller. Det är helt klart så att Milla Jovovichs karaktär och Rain är de två huvudpersonerna, och sedan finns ett gäng i princip identiska hjältehakade birollsinnehavare. Det gillar jag.

Fartfyllt och hyfsat tempo. En skön actionbagatell.

BETYG: 4/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Fiddler on the roof. Eller om man ska vara petig, Spelmann på taket. På Det Norske Teatret i Oslo. På nynorsk.

Den norska grenen av släkten tyckte att det var för länge sedan vi sågs, så de bjöd helt enkelt in mig, och jag satte mig på bussen och hade en helkväll i Oslo med indisk mat och sedan musikal. Lång story, men jag hade helskoj!

Fiddler on the roof, eller Spelmann på taket, är en av de där klassiska musikalerna. Den är egentligen ganska tragisk, då den behandlar ett samhälle i upplösning och kollaps. Hur traditionsenlig man vill vara så är det svårt att stå emot en värld med begynnande industrialism, växande urbanisering och ökande judehat.

Ståryns huvudperson är Tevje (Pål Christian Eggen), judisk mjölkkörare i Anatevka, ett litet judiskt och väldigt traditionsenligt samhälle utanför Kiev. Han och hans fru Golde (Gjertrud Jynge) har fem döttrar och tre av dem börjar bli giftasvuxna. Fast när den äldsta dottern Tzeitel (Ingeborg S. Raustøl) inte alls vill gifta sig med den mycket äldre och rikare Lazar Wolf (Svein Roger Karlsen), utan trolovar sig till skräddaren Motel (Morten Svartveit), så tar det hus i helsicke med traditionerna, studenten Pertsjik (Espen Bråten Kristoffersen) dansar med andradottern Hodel (Heidi Ruud Ellingsen) på bröllopet innan politruken (Paul Åge Johannessen) kraschar bröllopet med en pogrom. Spiken i kistan är när tredjedottern Chava (Ingvild Sivertsen) rymmer med kosacken/icke-juden Fyedka (Marius Næss)...

Berättelsens bakgrund är baserad på Solomon Rabinovitjs berättelse om mjölkköraren Tevje, och den blev bok av Joseph Steinn och musikal med musik av Jerry Bock och text av Sheldon Harnick. Musiken är inspirerad av judisk kezmet-musik

Scenografin var genial! Tevjes mjölkkärra är en av de få verkliga propsen/kulisser som finns. Resten är staket som också blir järnväg, träramar som hus-outlines som flyttas omkring för att på ett enkelt sätt variera byn, bockar och pallar med ett par plankor får bli bord, långbänkar, ljugarbänkar, till och med sängar, och bakgrundsbilden animeras för att få dygnets gång i första akten, en pogrom i slutet på första akten, och en långsamt inkrypande storstad i andra akten. Ljus och musik används för att snabbt skyffla om husen och staketen till en helt annan scen på några sekunder utan att ta ner ridån, och det blir effektfullt värre med ett flygande spöke och när byn Anatevka sätts i brand i pogromen.

Pål Christian Eggen äger showen! Hans röst är helt fantastisk och han bär fram sångnumren med en otrolig kraft. Han gör sina inre monologer som dialoger med Gud, och han framför dem som om publiken var Gud. Eggen sätter tonen direkt, när Tevje har sin första monolog/dialog med Gud och hans fru Golde kräver hans uppmärksamhet, varvid Tevje avslutar dialogen med Gud med orden "vi må snakke sen!"

Och det ger en intressant vinkling på musikalen: vi som publik/Gud har egentligen inte lust att utsätta Tevje för alla hemskheterna som han drabbas av – som han uttrycker det, "jag vet att vi är Ditt utvalda folk, men kan du inte välja ett annat folk bara en liten liten kort stund?!!" – men det händer ändå. Är det en del av kontraktet med det utvalda folket som Gud inte har något val att hålla, eller är Gud läskigt vanmäktigt när det gäller andra människors ondska?

Mest finstämt är Heidi Ruud Ellingsen när hon tar farväl av far för att fara till Sibirien, och personligen tyckte jag att hennes röst var den som bar bäst bland de kvinnliga skådespelarna.

Nynorskan är inget större problem. Det är den norska som är mest lik svenskan i ordbild, och det är bara orden som är konstiga, men har man drabbats av norska i andra sammanhang så ställer man snabbt om sig. Visst fanns det ord som jag inte förstod, men sammanhanget gjorde det tillräckligt klart ändå.

Jag är osäker, men jag tror inte att musikalen klarar Bechdel. Men det kanske inte är att undra på, eftersom grundplotten handlar om Tevjes svårigheter när hans döttrar vill gifta sig otraditionellt. Antingen talar kvinnorna med honom, eller om äktenskap och kärlek till respektive män.

Den här uppsättningen hade premiär i onsdags, så det finns inte så många klipp ute. Men jag hittade en kavalkad som hade med det klassiska sångnumret "Om eg var ein rik mann" ("If I was a rich man") med just Pål Christiansen Eggen:

(Hoppa till 16:50 om videon inte gör det själv.)

---

Dessutom satt jag med systerdottern och såg Croodarna morgonen efteråt till frukosten. Den var bra.

The Poseidon Adventure, 2006. "Baserad på en bok av Paul Gallico", vilket innebär att fartygskatastrofen är kvar medan man har stuvat om i storyn. Ett antal kända ansikten (Steve Guttenberg, Rutger Hauer, Adam Baldwin m.fl.) gör inte bort sig och Hallmark har ansträngt sig med en hyfsad produktion. Det som störde mest var att de gjorde sig av med de två 'udda' elementen (personerna som representerar ondskan respektive hotet mot familjeidealen) vid samma ställe, på ett sätt ingen kan undgå att förutspå.
Bra film? Nja, inte dålig. Underhållning för stunden, om än lite för amerikansk för att fungera på alla plan.
3/5, om man inte är sugen på riktigt bra film (då kapsejsar betyget med skeppet).