Jag har varit på bio och sett en smygpremiär av
Transformers 4: Age of Extinction.
Det är nämligen såhär, att när det kommer till hollywood så spelar det faktiskt ingen roll hur mycket bajsnödiga kritiker gnäller -- går en film bra ekonomiskt så blir det sannolikt uppföljare.
Och såhär, va:
Transformers -- kostade 150 miljoner (dollar), spelade in 750 miljoner i biointäkter.
Transformers: Revenge of the Fallen -- kostade 200 miljoner, spelade in 836 miljoner.
Transformers: Dark of the Moon -- kostade 195 miljoner, spelade in 1123 miljoner.
Transformers: Age of Extinction -- kostade 210 miljoner, har hittills spelat in 576 miljoner. Hittills.
(Källa: Wikipedia)
Såatte... Det var aldrig nån fråga om huruvida det skulle bli en fyra. Och det blir nog en femma också.
Storyn i AoE är typ såhär: Mark Wahlberg spelar en drömmare, en uppfinnare som satsat lite för hårt på att följa sina drömmar och för lite på att hålla ekonomin igång och bli vuxen. Han har en nästan vuxen dotter som han är en ganska dålig farsa till. En dag hittar han en stor långtradarframdel, ni vet precis en sån som 80-tals Optimus Prime kunde förvandla sig till. Den är helt sönderskjuten. Det visar sig att det är Prime. Såklart.
Och så har vi onda CIA-snubbar som tycker att alla transformers är illegala invandrare och att det "handlar om vi eller dom" och de kommer och, öh, tar våra jobb... Rasistiska och rätt vedervärdiga black ops-spooks med andra ord. Och så har vi en välmenande entreprenör och uppfinnare som börjar försöka göra egna robotar av transformersmetall. Han kallar sin prototyp "Galvatron"... Eh, ja.
---
Alltså, jag tycker verkligen om den här filmen. Dess berättande är lite ojämnt och slafsigt, och den kämpar verkligen för att behålla en röd tråd under sina 2:45. Men jag satt 99% av filmen med ett stort fånigt flin på läpparna. Och delvis tror jag att det har att göra med att Michael Bay -- tro't eller ej -- verkar ha lyssnat på kritiken. På gott och ont, såklart.
- Ingen spattig Shia TheBeef. STORT steg framåt. Istället får vi Mark Wahlberg, som ändå säljer in rollen som crappy farsa som bättrar sig rätt bra.
- Mindre tramsig humor. Det finns absolut ett par gags, och det finns hela typ två lite fjantroliga karaktärer, men de har extremt liten roll. Inga robotpungkulor, bara någon enstaka urspattningsscen, inga riktigt grova rasitiska skämt vad jag kunde se... Kort sagt, en mer seriös rulle, som inte bryter av robotfighterna och det episka med en massa larv.
- Färre namngivna robotar. På ondingsidan har vi Lockdown och Galvatron, på godingsidan Prime, Bumblebee, Hound, Crosshairs och... Drift, som jag aldrig tror presenteras ordentligt. Och de som finns har alla ganska distinkta utseenden. Det betyder att de som av någon för mig obegriplig anledning tyckte att det var svårt att se vem som slogs mot vem i 1-3 så är det problemet löst nu. Jag saknade det mest. jag ville ha Starscream och lite bredare skurkgäng. Jag fick inte ens namn på dinoboterna.
- Jag är inte helt säker, kanske 85%, på att filmen klarar Bechdeltestet. Jag minns inte om entreprenörens asiatiska tjej introducerades med namn, men jag får för mig det. jag glömde dock bort samtliga människonamn ganska fort så jag kan ha fel.
- Överlag tre (eller 2.5) hyfsat aktiva kvinnoroller. Wahlbergs dotter måste visserligen räddas, och fyller flera gånger mest funktionen av hämmare (dvs gör allting lite svårare för andra) men hon gör också hyfsat aktiva grejer och räddar Prime. Och den nyss nämna asiatiska kvinnan är ju en riktig ninja som fightas snyggt. Nästa gång kanske vi får se en kvinna i huvudrollen, rentav? Also: mer Arcee och andra kvinnligt kodade transformers, bitte!
Så... Jag är nog rätt nöjd, faktiskt. Trean hade tajtare story, men också lite mer tönterier. Betydligt bättre än tvåan är den dock.
BETYG: 4/5. Och det är en hyfsat stark fyra, för jag skulle nog kunna se den ganska snart igen...
Bioupplevelsen: Obekvämt säte och satt mellan ett kompisgäng som snackade i början av filmen och två SD-röstare som klagade på hur "PK" LO's reklamfilm var, men som åtminstone höll käft under filmen. Det var varmt och svettigt och den lokala biografen har sunkig 3D med fula och obekväma låneglasögon som alltid delas ut alldeles nergeggade så man måste göra rent dem själv. Men det funkade väl.
EDIT: Åh, höll på att glömma: Filmen har såklart flera bottnar. Dels handlar den givetvis om mark Wahlberg som ska bli en bättre pappa och acceptera sin dotters pojkvän och att hon växer upp. Dels handlar den om USA's inrikespolitik, om illegala immigranter och så. Obama görs narr av lite halvsubtilt sådär genom att representeras av en oerhört mesig chief of staff. Men å andra sidan gjorde Bay narr av Bush också, i första Transformersfilmen.
Och sen handlar den om lite helt vanlig teknikfientlighet, a' "det finns vissa saker som inte borde uppfinnas", yadda yadda dravel dravel. Och så handlar den om att kunna ändra sig, se de misstag man gjort. Och så handlar den såklart om Transformers ursprung, som visserligen inte förklaras i filmen men det läggs upp för rätt maffiga grejer i framtida filmer. För det här var definitivt en uppladdning inför det som komma skall...